AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.847

Sommardäck till F11

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Min bil är rätt känslig för däck. Vinglig vid vind och spårig väg.
Däcken har alltså stor betydelse.

Vilka stabila däck kan ni rekommendera som är std-mått 225 55 17
bl
2.294
blixten
325i -88
Visst inverkar olika däckfabrikat på bilens beteende och slitna däck gör oftast bilen mer spårkänslig. Men väldigt ofta beror sådana här saker som spårning och känslighet för vind på att hjulinställningen inte är optimal. Även på en ny bil kan hjulvinklarna vara fel (utanför toleransområdet), det har jag själv varit med om. Continental premiumcontact 6 hastigetsklass Y (300 km/h) tycker jag själv fungerat bra.
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Köbte selv Falken... mkt baseret på denne vid.. 523i 2010

ps kan tillägga att dom är mkt stabila även vid 220km/t
Transocean
Vad har du för däck idag då? Halvslitna RFT-däck?
När byttes förresten stötisarna sist på din bil? Blir lätt vingligt när det blåser när cyckelpumparna har 20 000 + mil bakom sig :-) Att det i tillägg spårar med 225/55/17...jag tror du kör med gamla RFT helt enkelt? I så fall kan du sätta på nästan vilka däck som helst bara de kostar 200 kr mer styck än det billigaste däcket du hittar på nätet.
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Jag har nu fått erbjudande om

Yokohama Avan SP v105s eller
Goodyear Efficentgrip Performance

Någon som har erfarenhet av någon av dessa?

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
@Transocean Nä det är inte inga RTF. Men dom är ordentligt slitna.
bl
2.294
blixten
325i -88
Ett tips om man vill ha ett bra däck tycker jag är att välja något av de tre däck som placerat sig bäst i tex auto Motor sport däcktest. Då vet man att däcket ligger i frontlinjen vad det gäller positiva egenskaper. Däckhandlaren rekommenderar väldigt ofta det däck han tjänar bäst på.
bl
2.294
blixten
325i -88
2018 utföll testet: nr 1) Michelin Pilot 4, 2) Continental premium contact 6,
3) Falken Avenzis FK 510
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Utifrån egen erfarenhet, skulle jag rekommendera Michelin PilotSport4 - ett mycket bra däck som har blivit testvinnare flera gånger.
De har riktigt bra grepp i både vått och torrt i kombination med relativt bra komfort. Som lök på laxen verkar de slitas ganska långsamt, särskilt i jämförelse med konkurrenternas "sport-däck" i allmänhet och Conti SportContact6 i synnerhet.

Det som testerna sällan eller aldrig tar hänsyn till är hur länge däcken håller och hur de presterar när det börjar bli "halvslitet" - där är nog Michelin överlägsen sina konkurrenter!

Och slår man ut kostnaden per mil, blir Michelindäcken billigast, trots att de kostar några kronor mer i inköp.

Själv står jag och väger mellan att satsa på Michelin PilotSport4 eller Primacy4 när det gäller nya sommardäck till nyförvärvet; en Mercedes C-klass 2014.
Den köptes med däck som jag egentligen inte vill köra säsongen ut på (4 mm Hankook fram (lätt snedslitna på ytterkanterna) och 4 mm Good Year bak) - men om man ska lägga på nya sommarsulor nu blir det väl i praktiken bara att skruva på sommarhjulen för att byta till vinterdäcken innan man ens kört in de nya sommardäcken... :/

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Michelin pilot sport 3 har jag haft på mina tidigare bilar och de har funkat klart bättre än andra däck jag provat. Fyra säsonger i Västernorrland mot för bara en säsong med annat premiummärke.

Sen har bilarna verkligen gått stabilt med de. Roligare att köra helt enkelt. Nuvarande bil köpte jag i somras och den har dessa rft däck som är både stötiga och högljudda. Trist så det får bli byte till våren.

bl
2.294
blixten
325i -88
Continental Premium Contact och Continental Sport Contact är två olika däck. Dessutom skiljer det en del i pris mellan de olika däcken. Michelin är dyrast och Falken är mer än 300 kr billigare per däck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.