|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Lillbjörken |
Vill bara ge en eloge till Johan B för den ingående beskrivningen av olja. "Påläst" |
|
Ett mycket läsvärt inlägg från Johan B. Har endast en fråga i anledning av inlägget. Efter att jag bytt från halvsyntetisk olja - Valvoline - till helsyntetisk olja - Mobile m fl - uppfattade jag det i alla fall som en brungul beläggning i motorn - insidan av oljetråget och insidan av vevhuset och det man ser när tråget är avtaget - försvann. Om min iakttagelse är riktig undrar jag om beläggningen har någon positiv eller negativ effekt på motorn ????? MVH/////callestropp |
|
|
Beläggningen har ingen positiv inverkan i motorn, tvärtom det är "smuts". Om man har (för) långa bytesintervall och/eller en olja av låg kvalitet, kan man få mycket föroreningar i motorn. I värsta fall kan det orsaka driftsstörningar och skador. All modern "kvalitetsolja" är ungefär lika rengörande i motorn. Det beror på de detergentadditiv som finns i all modern olja. Däremot är syntetolja mer stabil och orsakar själv inte lika mycket föroreningar. Därför kan man få intrycket att den rengör mer. (Den totala mängden föroreningar minskar i motorn.) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Lillbjörken |
De är enkelt avhjälpt genom att byta olja 2 ggr med kort intervall när man byter till syntet från en "sämre" olja. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.