AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.000

F11a -16 Däck verkar ta i nånstans fram?

Hej!

Då det börjar gå mot v-däcksäsong igen har jag en fundering sen förra vintern. Mina vinterhjul tar antagligen i nånstans vid fullt rattutslag. Resultatet är att jag nu knappt har några dubb kvar på framdäckens insida. Det började med att jag hörde ett lätt "skrap" vid just fullt rattutslag men jag tyckte problemen minskade under vintern och tänkte inte så mycket på det förrän till våren vid byte till sommardäck då jag såg att de flesta dubbar på insida däck var borta.

Kan inte se att det tagit i nånstans och kan inte heller se att det skrapar i, detta dock i upplyft läge.

Däcken sitter på BMW originalfälg 327 MEN dimensionen är ett snäpp för litet, 225/50-17. Kan detta verkligen ha betydelse? Kan kanske förstå om det var en större dimension.

Dessa hjul satt på en f11 2014 LCI xdrive innan utan problem och nu sitter de på en 2016 M-sport xdrive.

Nån som har en förklaring till detta?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Dubbarna är i hårdmetall, Om de skulle ta i någonstans under skärmen kan du inte missa det för de sågar hål i allt, plast, plåt, stål osv, det är ingen match för hårdmetallen att skära igenom. Du måste vara blind för att missa något sådant.

Skulle mer chansa på fel hjulinställning som gör att du sabbar däcket på sidan.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Felaktig hjulinställning som gör att däcken sliter snett?

/M

Mina bilar: Länk
Tack för input men däcken är inte snedslitna, utan det är som man dragit ur dubben på insidan. Det skiljer Max två tiondelar på mönsterdjup mätt över hela så hjulinställningen verkar OK?
Fenomenet med skrapljudet uppstod endast vid fullt rattutslag, vi normal körning hördes inget.
Kan det vara nåt som tagit emot vid Max rattutslag relaterat till fel dimension på däcken? Jag hör inte heller nåt med mina sommardäck på. Att det inte syns är beror kanske på att farten är extremt låg vid just fullt rattutslag, tex vid parkering.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror också på fel i hjulinställningen - t ex. att däcken "plogar" utåt (har för mycket toe-out) - då gnuggas insidan av däcket och sitter det dubb där så kan de ta stryk.

Hade det tagit i, så hade du haft kraftiga slitagemärken på bilen där det sker - volfram-spetsarna på dubben är extremt hårda och samma material används i borrkronor som borrar sig genom berg...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ok, tack. Får kanske ta och göra en hjulinställning helt enkelt, då det är många bud i den lådan. Frågan är fortfarande vad som låter vid fullt rattutslag eller ni menar det är relaterat hjulinställningen med?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Du har originalfälgar med något för små däck. Låter ju helt orimligt att det skulle skrapa i nånstans, om det inte fanns ett fel. Hjulinställnings-möjligheterna borde inte vara så vida att det skulle skrapa i och är det det skulle det ju t.ex. kunna vara helt orimlig toe in/out, men då borde du känna det på vägegenskaperna.

Om jag vore dej skulle jag be någon krypköra bilen extremt långsamt och gå bredvid och lyssna/lokalisera skrapet. När du har lokaliserat, stanna bilen och känn med handen runt hjulet där det låter och konstatera om det tar i. Kan ju vara innerskärm eller något annat som inte sitter där det ska.

Vad har du för dimension på sommarhjulen?

Tack för input Lasse!

Jag är ju i lite samma tankar men har inget att gå på så jag är tacksam för alla förslag. Som jag skrev innan kollade jag upp det när jag hörde det första gången. Inga märken eller ljud vid fulla rattutslag och roterande hjul på nåt håll i upphissat läge. Då satt dessutom dubbarna kvar. Det var ju först sent på säsongen jag märkte att dubben försvunnit och "skrapet" med dem?
Problemet finns dessutom på båda sidor. Först trodde jag det var fel ET eller bredd på fälgarna men det är 8x17" med ET30. Andra tankar har varit kring skillnader mellan M-sport och vanlig, men det ska det ju inte vara.

Är ju ett tag tills det är dags att skifta men får kolla enligt ditt förslag då. Bilen går som vanligt på sommarhjul och som du säger så borde väl en sån avvikelse i hjulinställning märkas ganska markant? Den är väl dessutom individuell för varje hjul så då har man lyckats få båda sidor ur position samtidigt.

Sommarhjulen är 245/45/18 på original M-sport 441 fälg.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En fråga om däcken som slitits konstigt:

Har de rätt Load Index?

Det kan vara så att detta är resultatet av för lågt LI och aggressiva hjulvinklar och ev. även för lågt lufttryck = däcken har helt enkelt inte klarat av belastningen de utsatts för.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Har inte måtten på 441 fälgarna, så jag chansade och fick fram detta.
Länk

Då vinterhjulen verkar vara mindre åt alla håll inkl diametern på fälgen, skulle det kunna vara att de skrapar i på insidan av fälgen emot t.ex. bromsok?! Sitter balansvikterna där de ska t.ex.? Kolla efter skrap på bromsok et.c. när du byter hjul sen.

Intressant... 98 i LI, så det borde väl vara ok?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
750 kg per hjul: Länk

Torde räcka väldigt långt.

Får revidera mig ang sommarfälg. 613M ska det vara och inget annat. Dessa är med 8" breda runtom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.