|
|
|
|---|---|
|
Jag har en e60 525 -04 med m54 motorn. Bilen drar ur batteriet på en natt, jag har lokaliserat felet till tomgångsmotorn som brummar och blir rejält varm. Nu undrar jag om bara byte av motorn hjälper eller om det kan vara någon modul som krånglar? Vilken modul styr tomgångsmotorn? If it works, don't fix it. | |
|
Skulle nästan sätta pengar på att det är ibs'en som är trasig. Prova koppla bort den och se om bilen går i sleepmode. MVH David Öfverdahl |
|
![]() 13.423 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du tänkte på ICV (Idle Control Valve) David, eller hur? :-) Går även under det mer generella namnet ZWD (Zweiwicklungsdrehsteller) i den djupare tekniska litteraturen. IBS (Intelligent Battery System) är ju ett annat system (som inte finns på denna modellen). Det är detalj #8 i skissen nedan som brummar, eller hur S&S? Länk Behöver inte betyda att det är fel på ICV'n även om man kopplar bort den och tjuvströmmen försvinner. Det är ju DME'n som styr ICV'n och denna ska inte vara strömsatt med motorn avslagen - så något är fishy. Man kan ju prova att koppla in en 5W lampa istället för ICV'n och se hur den lampan beter sig efter man stängt av motorn. Man kan även prova att koppla in en multimeter och mäta spänningen och se vilka värden man får efter man stängt av motorn. Är för tidigt att säga att det är fel på ICV'n. |
| Jag får testa att mäta spänningen med bilen avstängd men det surrar tills batteriet är nere på ca 4 volt. Om DME:n måste bytas går det då att köpa en begagnad och få det att fungera? | |
Du har EWS (startspärr) så det är inte bara plug&play som på de gamla hederliga motorerna som tex M20- och M30-motorerna där du kunde ha en trave motorstyrenheter och swappa runt med :-) Men det går att komma runt det om det skulle behövas. Förtydligan : När jag säger mäta spänningen så menar jag att mäta aktiviteten i kablagekontakten (som normal sett är inkopplad till ICV'n). Det vill säga, du kopplar loss kontakten till ICV'n och sedan mäter aktiviteten i denna kablagekontakt. |
Eftersom du har en E60 så bör du ha MS45 (den hade aldrig MS43), fast nu är ICV'n likadan och är en carry-over från M52-designen. ICV'n är ground-side switchad. Pinne 2 (mittenpinnen förser ICV'n) med spänning via F2. ICV'n styrs sedan av DME'n genom jordning via pinne 1 och pinne 2. Det första man vill se är om du har spänning på pinne 2 med motorn avstängd (kabeln brukar vara röd/vit/gul till denna pinne). Kan inte layouten på en E60 men man brukar inte spänningssätta motorkomponenter när motorn är avslagen (brukar använda diverse huvudreläer för att kontrollera detta). För om den alltid är spänningssatt så är det i sig ett problem - det ska den inte vara. Och DME'n enda jobb är att förse kompenten med jord vid väl valda tillfällen. Om man nu slår av spänningen till DME så vet man ju inte riktigt vilket tillstånd man kanske får på dessa drivkretsar - kanske man får flytande jord och andra märkligheter. Så det är nog en bra första check att göra. |
Mmmm, ser att (iallafall för en E46 med M54 och din bör vara väldigt lik) så styr DME Main Relay om F2,F3,F4 ska spänningssättas som jag misstänkte (nu tittade jag på MS43 men den här designen är vanlig). Nu är det i och för sig DME som styr DME Main Relay - men det ska inte vara spänning på F2 med tändningen avslagen helt enkelt. |
|
Nej jag menar ibs. Vanligt att denna går sönder och symptomen brukar bli dessa. MVH David Öfverdahl |
|
|
Har nyss bytt på båda mina och det sitter definitivt på en 04 e60. Ta lös täcksidan vid batteriet och lossa dom tunna kablarna som går till ibs'n på minuspolen. Bör vara 2 små kontaktstycken om den inte blivit uppdaterad någongång. Kolla sedan om bilen går i sleepmode. Gör den det är ibs'n trasig. Köpte själv en uppdaterad på ebay. MVH David Öfverdahl |
|
|
I denna länk har du några artnr om den skulle vara trasig. Länk MVH David Öfverdahl |
|
Jäklar, ni har rätt! Jag trodde det kom först med N52-motorn på E60 (i och med att IBS dess Power Management system är ibland hårt knutna till motorstyrenheten)! Där ser man! Intressant hur en sensor som bara kommunicerar via ett enklare bit-serial interface kan orsaka att DME Main Relay öppnar sig. Man skulle ju kunna tänka sig att IBS får tuppjuck och dess lilla inbyggda system (den har liten enklare processor) börjar skicka skräp på bit serial interfacet som väcker en modul som i sin tur väcker DME och som får den öppna DME Main Relay. Du kommer garanterat se spänning vid säkring #2 - då kommer ändåså frågan varför? Och David har nog förklaringen med IBS här. Så som David säger, gå direkt till källan och kolla IBS - den ligger nog högst på listan över misstänka efter David's förklaring! |
|
Den här IBS, är den så särskilt intelligent? Har en vän som har en F01 som av någon anledning valt att ta bort IBS på sin. Han säger i alla fall att bilen fungerar felfritt utan felmeddelanden eller andra konstigheter. Han har använt bilen utan IBS i alla fall ett par år. Så är IBS en funktion som faktiskt behövs och fyller en funktion eller är det bara en till teknisk komponent som eg inte behövs men som driver kostnader för konsumenten? Tänker även här på diskussioner som jag själv varit inblandad i ang kodning/registrering av batterier osv. Niklas Fransosen |
|
|
Den "behövs" inte för att bilen skall fungera. Däremot får du med ibs bättre livslängd på batteriet samt effektivare laddning efter ditt körmönster. MVH David Öfverdahl |
|
Behovet av IBS är en följdeffekt av introduktionen av de mer avancerade energiövervakningssystem (energy management systems) som blivit en nödvändighet framförallt i samband med att funktioner som Start&Stop tillkommit, många funktioner elektrifieras (fläktar,vattenpump,styrservo,handbroms,bakhjulsstyrning med mera), man öser in ny elektronik i bilarna som en integrerad del av bilens mest vitala delar (allt ifrån elektriskt styrda framljus till elektronisk handbroms) samt att man numera reglerar dessa elektriska enheter till att bara vara aktiva när de behövs för att få ned bränsleförbrukningen. Så för att hantera ovan nämnda utveckling för alla typer av körprofiler så behövs ett energiövervakningssystem som har full koll på hur mycket ström som konsumeras och som genereras, och som i sin tur kan ta beslut att öka strömuttaget från generatorn eller slå av vissa mindre viktiga elförbrukare (som tex uppvärmda säten, fönster, ratt, backspeglar, ytterhandtag, växelspak och gaspedal). För att EMS (Energy Management System) ska kunna ta korrekt och optimala beslut - så måste den veta hur mycket ström som flödar in och ut - och det är vad IBS gör (bland annat). IBS mäter även batteriets temperatur för att laddningen ska bli optimal. Men denna uppgift används även när EMS styr generatorn. Yes, generatorn har en kommunikationslina (BSD - Bit Serial Data) där EMS ger generatorn order om vilken ström och spänning som ska levereras ut från generatorn vid olika tidpunkter. IBS är även en del av forcerad förhöjd tomgång, för om EMS känner av att generatorn laddar för fullt samt batteriet har en låg SoC (State of Charge) så begär EMS via DME att höja tomgången på motorn. Denna SoC beräknas fram av just IBS som informerar EMS via en BSD lina. Sen beräknas kontinuerligt en SoH (State of Health) fram av IBS. Den känner exempelvis av vid varje start du gör hur mycekt ström som behövs och hur lågt spänningen sjunker vid startögnblicket. IBS överför sedan denna info via en BSD lina till DME (motorstyrenheten) som sedan EMS kan använda för beräkning av SoH (och får därmed en överblick på skicket av batteriet). IBS tar även emot en mängd information från DME (motorstyrenheten) innan DME går in i deep sleep mode - alltifrån utetemperaturen till SoC. För E60 (där EMS realiseras av en MPM - Micro Power Module) så används IBS för att göra closed-circuit current diagnosis. När bilen går ned i olika sleep modes så övervakar IBS hur mycket ström som förbrukas. Här finns även skyddsmekanismer för forcerad nedstängning om det fortfarande finns strömförbrukning efter en viss tid (för att förhindra dränering av batteriet). Det är vi konsumenter som vill ha och driver på dessa nya features och bränsleförbrukningsnivåer (som kräver dessa lösningar) - och bilindustrin levererar! :-) |
|
Har du fått någon ordning på det? MVH David Öfverdahl |
|
|
Jag har inte haft tid att kolla dessutom dök ett rådjur upp framför bilen... Letar framlampa med xenon nu. If it works, don't fix it. |
|
|
BMW-slangen, tack för ett minst sagt uttömmande, om än skrämmande, svar. Skrämmande i så måtto att med tanke på all denna elektronik som övervakas hit och dit så kommer det ju knappast vara mekaniska fel som skickar moderna bilar på skroten utan att elektroniken och dess övervakning falerar och ingen har kunskapen att eg felsöka utan man kör med komponentbytarstrategin. En strategi som är dyr och som leder till att annars fungerande bilar där elens gremlins kommer att kosta fläsk att laga gör att ägaren ger upp och slänger bort bilen. Men med tanke på det du skriver så borde min väns sjua där IBS är bortkopplat knappast kunna framföras utan en hel drös med felkoder? Även dom dessa kanske inte manifesterar sig som diverse lampor eller plong för jämnan. Eller åtminstone att han efter ett tags användande borde få upp någon form av indikation på att batteriet är urladdat? För om IBS behövs enligt ovan borde det ju inte funka över tid att koppla bort det. Och om det ändå funkar över tid behövs då inte IBS egentligen. Nån variant borde ju vara fel och gå bort.... Niklas Fransosen |
|
Jo, brukar ibland försöka "skrämma" lite med avsikt - detta just för att de flesta inte är medvetna om hur komplext det är (vilket är helt naturligt - man ska inte behöva vara intresserad om det är bitbuss hit eller dit för att äga och köra en bil). Även weekend mechanic warriors blir lite förvånande ibland - många kör vidare efter principerna från 60- och 70-talet - eftersom de olika komponenterna ser ut ungefär som de gjorde redan så långt tillbaka på 60- och 70-talet. Där är ett batteri, där är en generator, där är tändstift och där häller man i bensinen och nånstans här sitter en bränslepump - precis som på min Volvo PV :-) Det där är bara en simpel funktion jag beskriver - tänk hur de övriga 30+ styrboxar är ihopkopplade och pratar med varandra. Ta en så gammal bil som E90 (det är snart en 15 år gammal arkitektur - tänk dig vad de hunnit klämma in i den nya G20), här är en bild som bara visar modulerna och vilka bussar som används för kommunikation (du har K-CAN, D-CAN, PT-CAN, F-CAN, LIN-Bus, K-Bus, I-Bus, MOST och diverse BSD-linor) Länk Yes, mängden med funktioner som styrs via mjukvara (eller är helt beroende av mjukvara) stiger kraftigt för varje år. Och kommer att fortsätta stiga. Detta för att kunna hantera alla features och funktioner vi konsumenter kräver. Så det kommer inte längre att bara vara fysiska skador på kablage, ledningar och elkomponenter som kan orsaka märkliga beteenden - du måste även framöver väga in möjligheten för mjukvarubuggar och diverse kompatibilitetsproblem när fler och fler enheter pratar med varandra. Exempelvis är det redan diverse problem med generatorer som kan kommunicera. Man har exempelvis LIN-protokollet som finns i två versioner LIN-1 och LIN-2 och de är inte utbytbara mot varandra (så här kan man hamna i problem om man byter mellan Bosch och Valeo som kanske använder olika adress-ID i protokollet). Sen har man BSS-protokollet som finns i flera versioner (BSS-1, BSS-2, BSS-3 mfl) och det är inte säkert de är fullt utbytbara med varandra då de supportar olika nivåer av felrapportering. Bosch brukar köra med BSS-3 medans Valeo kör med flera olika. Så om du försöker koppla in en generator och får någon typ av felkod eller att den inte fungerar som det ska - så kan man inte längre utesluta att det är pga protokollkompatibilitesproblem vilket nog inte Average Joe funderar ofta på... Jo, självklart när man lägger till en sådan funktion som IBS så har man en fallback-strategi (det har man i alla komplexa inbyggda system med olika typer av funktioner/features och hur avancerad den är beror på graden av tillgänglighet som systemet måste kunna uppnå). Det roliga är att fallback-strategier adderar en ytterliggare nivå av komplexitet då ditt system måste numera hålla reda på aktuellt tillstånd och kunna röra sig mellan dessa tillstånd (IBS=ENABLED och IBS=DEGRADED) och ofta krävs det att man automatiskt kan detektera när man kan gå från DEGRADED till ENABLED (tex om någon monterar dit en fungerande IBS). Detta är bara en av många frågor som en gör-det-självare ställs inför med denna nya mjukvarustyrda elekotromekaniken. Systemet har insett att min IBS inte fungerar (bortmonterad) och har anpassat sig efter detta, kommer systemet automatiskt att känna av om jag monterar en ny IBS och "uppgraderar sig själv" till att faktiskt börja använda denna eller måste jag som användare informera någon kontrolmodull om detta? Samma fråga är natulig att ställa på massor av komponenter, alltifrån syresensorer, ABS-sensorer till fotgängarkrockskyddaktivering (där motorhuven ploppar upp om fordonet anser den krockar med en fotgängare eller cyklist). Jo, så om systemet ser att IBS inte finns där eller inte fungerar så kommer systemet att arbeta vidare som vanligt - fast den kan inte använda sig av informationen från IBS och därmed kommer inte att kunna optimera strömförbrukningen på samma sätt som med IBS. Jo, en felkod om att IBS saknas kommer säkerligen att ligga i någon eller några styrmoduler någonstans. Inte en dröse felkoder, utan bara den styrmodul som har hand om huvudkommunikationen med IBS. Men detta döljs för användaren då mängden felkoder som dessa komplex system kan generera bara distraherar en vanlig användare (de förstår ändåså inget av dessa) och endast de absolut viktigaste filtreras fram till användaren. Allt kommer att fungera precis som innan med IBS på din väns 7-Serie när det gäller batteri, laddning och motor. Skillnaden är att den inte längre kan optimera användningen av hur strömmen används i bilen (om du kollar en gång till ovan så ser du att IBS handlar främst om att optimera hur ström/energi används i en bil - det är inte en kritisk funktion av ström/energi - det är kort och gott endast en avancerad typ av övervakning- och informationsfunktion). |
|
bmw-slangen :-) Ja nu blev man ju helt klart tryggare i förvissningen att moderna bilar är bra..... Men är det verkligen vi konsumenter som driver på utvecklingen? Jag tycker att många nymodigheter som finns i moderna bilar visst är bra på många sätt men jag har själv aldrig ens tänkt att t ex vingelvarning skulle behövas. Det är väl lite som med hönan och ägget, vad kommer först? Biltillverkarens tillfredställande av kundernas uttalade "behov" eller kommer behovet först när funktionen faktiskt finns? Ja men det är ju bra om ratten durrar till lite när jag vinglar fram.... men det gick ju bra även innan :-) Hur som helst, med tanke på det du skriver så känns det som moderna bilars livscykel kommer att bli allt kortare. Med allt vad det innebär av negativa konsekvenser. Vi ser inte dagligen men rätt ofta bilar som rullar frejdigt gatan fram som är 40-50-60 år gamla. Tror inte vi kommer se alltför många av dagens bilar på våra vägar om 50 år?? Miljöaspekten helt bortrensad då. Niklas Fransosen |
|
Ja, nu låter väl jag som en domedagsprofet men budskapet jag egentligen vill få fram är att bilar är mer komplicerade än vad de flesta tror - i princip alla som jag beskriver moderna bilar för blir rejält överraskade. Men vänta bara tills bilarna ska nå autonoma SAE nivåer på 4 eller 5 - då börjar vi snacka komplexa system och sensorer. Och då är det redundans och extra kontragivare på flera komponenter - för här duger det liksom inte med en glappande sensor :-) Samt att toleransnivåerna blir hårdare på många komponenter mycket likt delar inom SRS- och DSC-systemen (minsta lilla fel så deaktiveras ofta hela systemet). Yes, det är ett känt faktum att konsumenter är suckers för ny funktionalitet eller en förbättring/uppgradering av existerande funktionalitet - för många är det själva drivkraften för att köpa nytt. Alla produktföretag är mycket duktiga på att övertyga konsumenter att de behöver saker som de egentligen inte behöver :-) Om du tänker efter så gäller det för i princip allt - ifrån brödrostar till bilar. Dessutom så förväntas att ett premiummärke (med all rätta) ligger i framkant när det gäller ny funktionalitet och teknikutveckling - det är något som även jag förväntar mig av märken som BMW (hade jag ägt ett eget bilmärke så hade det troligtvis blivit mycket likt en BMW men där bekvämligheter och features offrats för en starkare koppling mellan förare och bil - problemet är att extremt få vill ha det så och jag hade bara hade fått 3 bilar sålda per år världen över). Moderna bilar är fantastiska, alltifrån bekvämlighet till miljöpåverkan - inget snack om saken. Men det kommer med en prislapp som många troligtvis inte tänker på, som sagt "there is no such thing as a free lunch" :-) När jag tittar i min kristallkula (den saknar dock en hel del av de senaste features) så ser jag att konceptet kring moduläritet har utvecklats rejält och bryggar över olika tillverkare på ett helt annat sätt än idag (där man har en sort minimal moduläritet mellan tillverkare), dessutom kommer den traditionella biltillverkarrollen ändras med större och flexiblare samarbeten med andra icke-fordonsrelaterade företag kommer att öka drastiskt, jag ser även att ägarförhållandet kommer att så sakteliga ändras till att blir mer service- eller tjänstebaserad (kommer dock att ta tid) vilket i sin tur kommer att kombineras med autonoma nivå 5 fordon och då kan olika tjänster rejält ta fart (jag ser framför mig att storstäder har stora bilparker i och framförallt utanför kärnan och när man behöver "sin" bil så beställer man den via en app - vilket är en service man prenumerar på - och systemet känner av var du är och bilen kör fram till var du är och du hoppar in och väljer om du vill köra själv eller bilen gör det åt dig - när du är framme släpper du iväg bilen tillbaka in i systemet - ett belopp dras sedan för tiden du använde fordonet eller enligt någon annan överenskommelse). Men jag är verkligen toknyfiken på hur det utvecklar sig för S&S, för det David påpekar kring att IBS kan ställa till det har jag inte haft någon direkt tanke på och är verkligen intressant! |
|
@BMW-slangen. 4 bilar kan du räkna med att sälja. Jag ställer mig nämligen på kö för en, om du garanterar att den blir bakhjulsdriven och är helt befriad från pekskärmar, vingelvarnare och annat skit! En sak till: Jag vill ha bromsrör i koppar! Min senaste bil köpte jag i våras (Cadillac CTS Coupé, årsmodell -13). Den har förvisso en liten pekskärm, men den behöver man inte använda. Jag tror ärligt talat aldrig att jag kommer att köpa en bil tillverkad senare än så - undantaget den som du planerar då, slangen ;-) Sorry för OT. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.