|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag börjar allt mer överväga att köpa en ny bil och då lutar det mot en F11. Känner att jag vill ha en bekväm bil med gott om plats men också med en del kraft. Alternativen jag överväger - men är öppen för andra - är antingen dieslarna 535d, M550d eller Alpina D5, eller bensinarna 550 eller Alpina B5. M5 hade absolut varit ett alternativ men finns inte som kombi och känner att jag trots allt måste ha kombi (om inte annat för att kunna handla hem öl från Tyskland :) ) Jag kör ganska lite, tror jag kommer ligga på under 1000 mil, kanske upp mot 1500. Ursprungligen var jag helt inne på nån av dieslarna, men när jag tar min körsträcka i beaktande så är nog besparingen minimal (även om jag har möjlighet att tanka diesel i Danmark ~1kr/l billigare). Dessutom finns det ju risk med körförbud i både Köpenhamn dit jag ibland är över till och en drös städer i Tyskland dit jag tänker mig roadtrips framöver. Eftersom jag inte hittade någon B5 F11 med svenska nummer kollade jag istället upp försäkring på en M5 F10 och fick en offert på 13875 för helförsäkring vilket inte alls var så farligt. Visserligen var M5an svensksåld och skulle jag t.ex. satsa på en Alpina B5 lär det bli en import, men jag antar att försäkringen bör hamna inom samma sfär. Så soppaförbrukning och försäkring kan jag greppa och beräkna någorlunda, men värdeminskningen och servicekostnader har jag mycket svårare att budgetera för. Det är så klart svårt för någon att veta hur dessa kommer bli, men känns som att er uppskattning är betydligt bättre än min och skulle vara intressant att se lite resonemang. Dvs. hur alternativen förhåller sig mellan dessa varianter - och kanske t.o.m mot nån tristare F11 så jag lättare kan bedöma om det är värt det... | |
| F11 är rätt sällsynt som bensinare som du säkert märkt, dieselsexorna är trevliga men finns viljan att prioritera bilägande och utrymmet ekonomiskt osv skulle jag ju inte fundera på att välja en M5 eller en B5 för den delen. Med din körsträcka spelar förbrukningen mindre roll, man lever bara en gång... | |
| www.bilkalkyl.be | |
|
Välkommen hit! Kör du långa resor sällan, eller korta resor relativt ofta? Värdeminskningen är generellt ungefär halva priset efter 3 år / 4500 mil. Jag skulle säga att den är ännu brantare numera, så kanske 40% av värdet kvar efter samma period och sträcka. Inga exakta siffror, men duger som mellan-tumme-och-pekfinger-kalkyl. |
|
|
Tack! Menar du alltså att man tappar ungefär halva priset på 3 år även på en begagnad bil? Jag är medveten att en ny bil har ungefär den utvecklingen, men grafen är väl inte linjär? Dvs. en F11 från säg 2013 bör förhoppningsvis inte tappa 50% på 3 år, eller har jag fel? På grund av ett flertal olika anledningar pendlar jag inte till arbetet med bil, så lär det också fortsätta. Framöver kommer sonens skola hamna betydligt närmare så jag tänker mig att att majoriteten av lämning och hämtning också kommer kunna ske utan bil. Men jag är också medveten om hur omotiverad man kan vara på att ta cykeln en morgon i januari när det är mörkt, kallt och regnar vertikalt, så det är nog rimligt att anta att utslaget över ett år kommer hälften av skollämningar ändå ske med bil. Så säg 90 dagar x 2 = 180 korta körningar på omkring 2km. Tillkommer också några småresor för handla, skjuts till träning osv. Utöver dessa kommer det mest bli längre resor, allt från några mil till långa roadtrips ner på kontinenten. Jag frågar er för att jag gärna vill höra lite hur ni - utifrån tidigare erfarenheter som jag inte har - spekulerar kring möjlig framtida värdeminskning och servicekostnad för de olika F11:orna. Dvs. både de piggare varianterna men också snikvarianterna så jag kan ställa upp två kalkyler mot varann och se om nöjet är värd kostnaden helt enkelt :) Angående bilkalyl.be så verkar det ju vara en smidig sida om man inte vill/kan göra en egen kalkyl och se till att man inte missar något. Men den hjälper ju föga om man inte har faktorerna som ska in där. |
|
|
Fast vad är spekulationer värt? Det finns ju ingen säkerhet i det? Det enda som du vet är inköpspriset och i viss mån hur långt du kör. Dieselpris, försäkring, service/reparationer och andrahandsvärde är ju omöjligt att pricka. Om någon här säger 60% efter 3 år skulle det kännas bättre? Mitt tips är att göra en best och worst case kalkyl. Sen är det väl bara att hoppas på att du landar nära den bästa. |
|
|
Helt rätt, men med kunskap om tidigare prisutveckling blir det ju lättare att spekulera i framtida också. Behov och kostnad för service, tekniska brister m.m. bör man ju kunna bedöma redan nu då generationen funnits några år. Såvitt jag kan se finns det inga större kända fel med F10/F11, ska dock fortsätta läsa på mer, men tar gärna emot era erfarenheter också. Även hur de olika motoralternativen står sig i detta hänseende. Best case och worst case kalkyl är precis det jag vill göra, men det blir väldigt väldigt stor spann mellan dessa för mig som har svårt att uppskatta mycket av det här :) |
|
|
Värdeminskningen är ungefär 50% var tredje år, även efter de tre första åren. Det är inte linjärt, år 3 till 6 tappar bilen 25% av nypriset, sedan 12.5% osv. men en halvering varje period. Efter många år planar det ut lite mer än så förutsatt att bilen fungerar som den ska. Du har fått samma pris på M5 som jag fått förslag på en 535d, så det låter bra. Men så bor jag i Sthlm, och du bor antagligen i Skåne då du nämner DK och Kph. Jag misstänker att ju mer udda bilen är desto svårare är denna prognos. Titta på äldre examplar (i den mån de existerar) av dessa modeller så får du en uppfattning om hur prisraset varit fram till nu, och troligen blir det inte bättre i framtiden. Jag hade valt bensin om jag hittade rätt exemplar, men utbudet är väl störst på 535d så sannolikare att hitta något där. |
|
|
Med den körningen skulle jag utesluta diesel. bmwping beskriver värdeminskningen bra, värdeminskningen är drygt halva priset på tre år, men inte halva nybilspriset. Då skulle man få betalt för att "köpa" en 9 år gammal bil... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.