AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.284

M5:an startar ej, var sitter bränslepumpsreläet på en M5 E39?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Misstänker att det antingen är bränslepumpen eller reläet till denna som är en defekt.
Säkringarna som jag hittat är hela, återstår bl.a. att kontrollera reläet till pumpen och själva pumpen..

Sitter det där bak i skuffen(längst fram bland reläerna på höger sida?) i en M5 E39 som det bl.a. annat gör på en del av de vanliga(tidiga) E39:orna?
Har inte felsökt/kontrollerat själv ännu men tänkte att jag frågar här först innan jag börjar leta relä och börja "slå på pumpen" :)

Symptomen började med att den inte startade på första försöket utan man var tvungen att dra av tändningen en gång och sedan göra ett nytt startförsök för att motorn skulle "hoppa igång".
Går sedan helt normalt, även vid hård körning!

Var så några veckor,...nu startar den en stund(ibland) för att sekunderna senare dö.
Kan även "bluddra till" nu, dvs det känns som att motorn inte får bränsle alls, annat än "restångor" av bränslet.

Motorn dog på ett lite olämpligt ställe så det slutade med bärgning faktiskt :(

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägg:
Enligt ett kvitto jag har från någon fd ägare så är bränslepumpen faktiskt utbytt för några år sedan..

Till en kraftigare variant än original dessutom!

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har inte heller provat startgas, men men...jag ska! :)

Mvh Janne.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Skulle föreslå att mäta upp vid kontakten vid pumpen och se om det kommer någon ström dit med tändningen på
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det jag gjort är att konstatera att det för det mesta är helt tyst där pumpen sitter(högra tankhalvan) under baksätet med tändningen på..kan "durra" någon gång emellanåt, men inte hunnit felsöka dess mera.

Bränslepumpsrelä känns väl vara en sådär bra felkälla iom mina symptom, men kul att veta var den sitter iaf.

Måste givetvis ta upp hela pumpen och se efter möjliga avbrott i kablar etc..
Kabelstammen dit(under baksätet) såg hel ut, men det säger ju i princip ingenting.
Jo, ska mäta kontakten!

Tack för svar.

Mvh Janne.
i min 530i så sitter bränslepumpsrelät bakom handskfacket, kan ju skilja på M5 naturligtvis.

Jag hade liknande symptom och en 2 år gammal pump, men visade sig ändå vara pumpen som gett upp. Kan ha berott på vakuumläckage, i min bil ställs bränsletrycket med vakuum till filtret, och där läckte vakuum.
Hittade denna tråd, verkar stämma in på ditt problem. Enl denna sitter relät i skuffen.
Länk (page 1)

Min -98 började bete sig på ett liknande sätt för 4-5 år sedan, dvs den startade inte, om inte batteriet var laddat till 100%. Den malde på fint på starten men gick ej igång. Laddade man batteriet över natten så startade den, varje gång. Iaf jag bytte bränslepump, efter bytet så startar den som vanligt oavsett om batteriet är 100% laddat eller 75%. Min gissning är att den liiite högre spänningen vid 100% laddning fick pumpen att starta precis, med andra ord slitna kol och/eller kollektor. eller "suspekt kablage mellan pump och armatur-lock"? Anledningen till att din beter sig så här (tror jag!) är just att man bytte endast "pumpmotorn", jag bytte hela armaturen (ny original från BMW). Har ett svagt minne av att jag läst att sladdarna mellan pump och armaturens "lock" kan bli dåliga med tiden? Så kolla kablarna mellan armatur locket o själva pumpen, eller ännu bättre byt de till nya oavsett. Jag har inte tagit reda på vilket fel min gamla pump har/hade, tänkte göra det när lusten infinner sig...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Tack för svaren och funderingarna.

Tog ett bränslepumpsrelä från ett "reservlager" jag hade till mina andra E39:or(grönt relä, som var exakt likadant som M5:ans), ingen skillnad!...bluddrar till emellanåt och kan starta och gå någon/några sekunder innan den tvärt lägger av.
Reläet satt i skuffen till höger, högst upp i reläraden mot baksätet..

Beställt ny bränslepump, blev dock osäker om armaturen följer med nu, tog det för givet :/

Kostade i vilket fall ganska precis 3000kr på BMW(beställningsvara).

Mvh Janne.

"Allt" följer med när man köper från BMW. Bara att plocka ur den gamla pumpen, ansluta ström o bränsle, klart!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...kanon!

Då kan jag slappna av :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...vad ska man säga, hen som bytte bränslepumpen förut har bytt till en pump som ej passat i originalhålet i armaturen och tagit ett buntband för fastsättning(satt ej fast ordentligt) + även skarvat kablarna mellan pump och givarlock för att det var en annorlunda elkontakt till den pumpen...suck!

Jaja....ska beställa en ny nivågivare från BMW på måndag!

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Återkoppling:

Ja, vagnen åter i drift efter byte av bränslepump + nivåarmatur..

Mvh Janne.
Ja då var det en "snåljåp till klåpare" som bytte den första gången... Blev du tvungen att köpa armaturen i delen på förarsidan med? Minns jag rätt så följde allt med på pumpsidan när jag köpte ny pump (2015 tror jag det var...), det var bara att lyfta upp den gamla trycka ner den nya o ansluta strömkontakt samt bränsle.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nix, bytte bakom passagerarstolen bara..

Blev en totalkostnad på ca 5200kr, dvs bränslepumpen 3000kr och armaturen med givare 2200kr..

Mvh Janne.
Hm...5200 låter dyrt. Jag köpte nr 1 i länken Länk . Allt ingick enligt bild, dvs pump, armatur inkl givaren för hur mycket bränsle det finns kvar i tanken. Gav ca 3300 för 2-3 år sen. Har priserna rusat SÅ mycket, eller så har de gjort om vad som ingår när man köper "pumpen"?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...BMW har nog gjort om vad som ingår.

Jo, det var ju inte gratis direkt + bärgningskostnaden på 1500 spänn utöver det :/

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.