|
|
|
|---|---|
| Nu kommer det tråkiga vintertiden. Har tyvärr inte garage utan p-plats med värme. Förra vintern hade bilen avstängt i varm garage men det blev ju bara några "riktiga" vinterdagar så det kändes för djävligt att åka runt i en "vintervrak" när "tigern" låg i ide. Så i år tänker jag använda bilen under torra dagar. Men jag vill inte ha snö och rusk på den. Såg på BMW i Solna att det säljs överdtag till Z3C. Men det kostar över 3000. Känns lite dumt att betala 3000 för en bit pressening värd kanske 150 spänn....eller har jag missat något? Är BMW överdraget speciell på något viss? värmeslingor eller nåt kanke? är den vaderad? Vad tycker ni duger en pressening som man köper på Claes Ohlsson lika bra om man "syr om" det lite så den sitter lite mer tajt på min lilla bil? | |
|
kolla in här: www.cctrading.se. Har ingen egen erfarenhet av dessa, men ska dit och kolla efter vinteröverdrag till min 635a. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Det ser bra ut! Jag tror att måtten för Typ A Kombi kommer nog passa Z3C ! Jag ska svänga förbi dem i veckan! tack för tipset! | |
|
Kolla in biltemas dyraste överdrag (ca 400:- till 3serien iofs)köpte ett sånt förra hösten nu har jag haft bilen inne med överdrag men, det var riktigt fint överdrag silverfärgat typ som tältyg eller liknande o mycket bra passform men dom skulle ju passa 3 serien sitter som gjutet på min e36:a.. BMWCS # 4445 |
|
Richie L |
Har haft min förra 5-serie e34 i kallgarage och köpt biltemas överdrag för ca 400:- Funkade finfint för mig. Bra passform var det också. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
järnet |
Akta dig för att använda sk Silvergarage! Om bilen står utomhus så är risken stor att du får kondens under kapellet. Om du använder bilen ofta och regelbundet tar av (och torkar) kapellet så är väl risken inte så stor men om du har tänkt dig att den skall stå under kapellet längre tid > 1 vecka så riskerar du att få skador på bilen, i synnerhet om utetemperaturen är över (eller nära) noll grader. Är temperaturen under noll grader och du drar på kapellet så är risken mindre, om du inte har vägsalt på bilen. Jag köpte ett Silvergarage för många år sedan och lät bilen stå utomhus ett par veckor på hösten. Genom att temperaturen varierar så är bilen i bland kallare än temperaturen ute. Då kondenserar fukten (i luften under kapellet) mot karossen. Kondensvattnet rinner sedan utmed karossen och sugs upp av väven i kapellet. Den blir då fuktig och på de ställen där den ligger an mot karossen får du lätt blåsor i lacken. Har du dessutom stenskott där så kommer rosten i gång. Om du har kört bilen och dessutom har gammalt vägsalt på den så blir det ännu värre. Dessutom kan saltet sugas upp i kapellväven, som då bör tvättas. Tänk dig för! |
|
Jag kan också varna för att packa in bilen för noggrant under vintern. Hade tidigare en cab som stod utomhus över vintern under en tunn pressenning. Två saker hände: 1) Lacken blev flammig och ful, gick inte helt bort ens med rubbing. 2) Råttor tog sig in i bilen, både i motorrummet och gnagde av kablar och i bagagerummet som de använde som förråd och festplats för nötter. Luktade inte fräscht där efteråt. Det verkar som att den lilla värmeskillnaden under pressenningen attraherade dem. Jag tror nog att bilen klarar av att stå utan överdrag, kanske ett toppskydd kan räcka över suffletten. Mvh |
|
|
Grabbar, som jag sa så i år tänkte jag köra alla snöfria dagar så det hinner inte bli några lackskador eller råttor. Vad jag är mest ute efter det är att slippa skrapa rutor på morgonen. Man är inte rigtigt upplagt på sånt kl 8 en kall morgon, eller vad tycker ni...;-) Har även användning för överdraget för våren. P-platsen ligger nära buskage som sprider gult och kladdig pollen hela maj-juni. Tar bara 2 timmar efter att man har tvättat bilen så är den skitig igen... |
|
| Jag börjar fundera...Jag tänkte kombinera kupevärmare med överdraget. Inte kommer det skapa kondentionen så att lacken skadas? eller? | |
Crusty |
E det bara rutorna som ska skyddas från frost, is och snö finns det speciella vindruteskydd för 69:- att köpa. ///Crusty |
| Crusty: menar du såna som man lägger under vindrutetorkare? | |
Crusty |
Z3c: ja, det e nog samma vi tänker på men, de har du ingen nytta av ser jag, för du ville visst skydda dig för pollen oxå! |
|
Japp. Men just nu är jag mest intresserad om överdrag/värmekupe kombinationen är inte skadlig för bilen på något sätt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.