AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
976

Byta ventilkåpspackning N53 528i 2011

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Idag tog jag en titt på tändstiften och upptäckte att det fanns olja i flera tändstiftshål. Det fanns även olja i de små hålen brevid och dessutom har det runnit ner vid avgassidan.
Så det är dags att byta ventilkåpspackning. Då tittar man på instruktionen (Länk och där står det att det krävs nya bultar eftersom de är av aluminium och bara kan användas en gång.
Kruxet är bara att de kostar ca 65 kr styck och det behövs 26 stycken, vilket blir 1690 kr bara för några skruvar! Själva packningen kostar bara ca 350 spänn.

Så frågan är: Måste man verkligen köpa nya skruvar eller är det någon som provat att skippa det och återanvända de gamla? Man kan ju tänka sig en droppe gänglåsning som extra förstäkning istället.
Jag kan förstå att det gör det om man lämnar in den hos BMW eftersom det säkert är "best practise" och en verkstad inte vill riskera något men nu servar jag den själv och bilen har gått 19000 mil.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Går bra att återanvända
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Med risk för att de går av eftersom de är av aluminim och inte "fjädrar tillbaka" som stålbultarna gör. Du får samma effekt som när du passerat sträckgränsen på en vanlig bult. Men testa! Går de av så är det lätt att pilla loss gängdelen som blir kvar eftersom spänningen på gängorna släppt när bulten gått av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.