|
|
|
|---|---|
|
Köpte en BMW e46 320 igår och när jag åker hem så släpper en kylarslang och bilen bara dör. Nu har jag fått hem bilen iaf och har satt dit slangen igen och när jag startar den så går den igång fint i ca 2 sek sen dör den! Har försökt med datorn och hittar inga fel alls! Nu behöver jag hjälp! Någon som har någon idé? Kan men se/kolla om en givare trasig? Oerhört tacksam för all hjälp!!! | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Egentligen ganska enkelt att felsöka en bil som konskevent inte vill starta (ett av de enklare). En motor behöver tändning, bränsle och kompression för att fungera (luft och rätt timing såklart också). Så felsökning handlar helt enkelt bara att kolla en efter en tills man hittat vad som saknas - man börjar med den mest sannolika - tokenkelt :-) Flera saker på din felbeskrivning indikerar att den inte får bränsle. Börja med att koppla in en bränsletrycksmätare och se vad ditt bränsletryck är. Du ska vara glad - din motor har en Schrader-ventil så dt är bara att skruva dit och vara glad! Vi andra måste ju fippla lite med slangar och t-kors... Länk Länk |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu är det tyvärr så att de flesta som felsöker sin bil inte har någon bränsletrycksmätare - vilket man borde ha tillsammans med många andra verktyg om man vill felsöka. Finns ett par andra (dock mindre precisa) sätt att ta reda på om det är problem med bränsletillförseln. #1 : Spruta in lite startgas med korta intervall och se om den "reagerar positivt" på det det dvs vill gå längre än de där 2 sekunderna. #2 : Prova att trycka ned Schraderventilen (gör detta efter ett misslyckat startförsök dvs den dör efter 2 sekunder och stäng av motorn och gör inget mer med startnyckeln) - var lite försiktig här och använd gärna en trasa över när du gör det - för om det är bränsletryck här så kan det spruta en del bensin och det kan börja brinna på ett ögonblick! Är det dåligt eller mycket lågt tryck så blir det inte någon större fontän av bränsle, men finns det tryck så blir det en större fontän. Vad som är normalt och inte normalt krävs ofta lite erfarenhet men denna metod är samtidigt inte särskilt precis. Kort och gott - rekommenderar således i slutänden att koppla in en bränsletrycksmätare. Snabbare/säkrare/effektivare samt precisare (för om du använder startgas kommer din nästa fråga att bli - har jag bränsletryck? - och det har du redan svarat på om man använder en bränsletrycksmätare). Så för att summera - bästa är att slänga dit en bränsletrycksmätare! :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.