|
|
|
|---|---|
skånepappa |
Hej! Sen ett tag tillbaka kvittrar det lite i bilen i samband med hö/vä-sväng i låg fart. Typiskt i p-hus el vid in- och utfart på uppfarten. Jag har kikat lite på forum och kommit fram till att det kan vara styrservon, nyss kollade jag oljenivån och vad jag förstår går det ”bara” upp till nedersta strecket. Har jag för lite olja i? Om ja, är det bara att fylla på mer? Har fattat att det finns olika och enligt text på locket ska jag ha CHF (tror det stod så, inte ATF iaf). Hur mycket ska jag hälla i? Ska jag be verkstad göra det? Tack på förhand! Magnus PS: bilen är en 320d xdrive -12 (E91) med 11300 mil. |
| Varifrån kommer ljudet? Vanligt fel med E9x är spel i kupéfläkt, då uppkommer ett kvittrande ljud ofta vid svängning. | |
skånepappa |
Hej! Vet inte riktigt, låter som kommer från ratten? Om det är fläkten, går det att laga? |
|
Ifall det är kupéfläkten bör ljudet komma ifrån handsfacket. Går att smörja upp men en ny är inte farligt dyr heller. |
|
|
Hej! Jag har upplevt samma problem och startade en tråd om det igår. Det verkar vara fläkten som orsakar ljudet. I klippet som länkas i tråden så visas det hur man kan fixa det själv. Med tanke på att det inte är komplicerat att fixa så kanske det inte är alltför dyrt att få lagat på verkstad. Länk //Per |
|
skånepappa |
Oj, tack för informativt svar! Jag har tyvärr fem tummar och vågar inte skruva på något what so ever men kanske läge lämna in det,om det inte är så komplicerat? Du har inget klipp då ditt ljud? Jag har försökt spela in mitt men varje gång mobilen är uppe är det tyst som i graven ;-) |
|
Hej! Nej, jag har tyvärr inte det. Det är ju som det är med den där typen av missljud. De kommer och går och uppstår aldrig när man väl vill att de ska göra det. =) //Per |
|
skånepappa |
Hej! Tänkte bara uppdatera, mitt missljud är borta! Svågern, med tummen på rätt plats, skruvade bort panelen vid pedalerna ( 3 torx-skruvar), tog bort stora gummibälgen vid rattstången och smörjde en blå plastring/bussning/lagring med multi lube-fett. Blev kanon! Söktips på youtube: BMW E90 steering Wheel squeak FIX. Det var den han kikade på. //Magnus |
|
@skånepappa Tack för tipset. Fixade just min som hade samma bekymmer. "Fågelkvitter" vid vänstersväng i låg fart. Det var ett 15 minutersjobb. He, he "nothing says quality like a squeaking steering wheel" för att citera youtubeklippet :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.