AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.113

Hjälp att registrera nytt bilbatteri?

Sida 2 av 2
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Usch vad tråkig denna tråd blev.
Men jag måste ändå säga att om man har utrustning för att göra detta så verkar det lite löjligt att låta bli.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Fransosen, jag köpte batterierna på BMW. För det första VET jag att jag får korrekt batteri och för det andra gillar jag att se BMW-märket på batteriet när jag lyfter på locket;)

**BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Johan, mecken i fråga hade nyligen slutat på en av de största BMW-verkstäderna i Tokholm där jag knappast tror att han bara fått jobba med gamla bilar utan helt säkert var väl uppdaterad med info om de moderna bilarnas komplexa system och egenheter. Ergo, hans kunskaper ser jag trots allt som högst relevanta och up-to-date. Varför han skulle ljuga mig rakt upp i ansiktet begriper jag inte då vi känt varandra i många år. Att han säger så beror ju på någon form av kunskap han besitter. Men jag har tydligen fel.

Mats, du betalar DYRT för BMW-loggan på plastburken :-)

Jag fick kompispris på rätt batteri från BMW till den stora bilen där det ena priset var 4.500kr och det andra var 4.000kr. Alltså om jag skulle köpa batteriet av BMW hos BMW med BMW-logga. Ovan på det skulle då verkstaden ha 2000kr för montering inkl kodningen. OK, det är ju dyrt, i alla fall anser jag det. Så eftersom BMW inte själva tillverkar batterier så tänkte jag, Ebay..... Där hittar jag ett Bosch-batteri som har samma spec på alla sätt men som då saknar BMW-loggan. Bosch är ju knappast okända eller kända för att tillverka skit så jag slog till. 1800kr inkl frakt hem till dörren. I min värld en no-brainer. Eftersom mitt batteri dessutom sitter under en lucka fastsatt med skruv i bagagerummet kommer man inte åt att se att det är ett ful-batteri :-) så jag skäms inte över att inte har ett original svindyrt BMW-batteri utan de där dryga 4000kr jag sparade på hela övningen bjöd jag frugan på SPA för. Hon gillade det bättre än att jag har ett BMW-batteri i bilen :-)

Och för att ni inte ska klaga mer på mig så ska jag genast, nåja i kväll då, koda in mitt nya batteri mha Carly.

Alla nöjda och glada :-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Underbart! Håller helt med om att vissa delar kan man gott köpa på ebay. Viktigt precis som i ditt fall att köpa kvalitetsgrejer.
Och Niklas, det räcker med att registrera om du har samma Ah och typ som tidigare ;-)

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
olaO, en registrering får det bli ;-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
@fransosen: Gav du verkligen frun valmöjligheten (batteri med logga eller spa), eller var det bara ett löst antagande från din sida ;-)

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
😱😱

WGG, måhända har jag gjort bort mig REJÄLT nu då jag faktiskt inte la fram valmöjligheten.....

Niklas

Fransosen
Je
4
Jenkins
Z3 1.8 -97
Hej
Jag har en Z3 årsmodell 2000.
Måste man registrera batteriet på den?

/Bosse
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
svar nej
Je
4
Jenkins
Z3 1.8 -97
Tack för det.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kan också hjälpa dig om du vill. Men du kanske har fixat det redan..
Lo
1
Loppan93
318d 2011
Hej!

Min 318d 2011 har gått 21.000 mil på sitt originalbatteri. Nu har jag utmana ödet allt för länge och idag ville den inte starta alls så ska köp ett Banner Running Bull 92Ah AGM batteri. Är det ett måste att koda in det? Pratade med M-bilar Västerås, de sa först 800kr för att koda och sen när jag ringde veckan senare ville de ha 1800kr för att göra samma jobb. Bett mig i läppen och tänkte att jag skiter i M bilar…. Är det någon i Västerås som kan registrera batteriet för en slant? Idag sitter ett 90AH AGM batteri och det jag köper är 92 AH AGM.

Allt väl!
/Fredrik

Loppan93
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.