|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag behöver lite hjälp. :-) Dvs finns det någon i Västerås-området (med rätt utrustning) som har tid & lust att komma & registrera mitt nya bilbatteri i min E91 från 2011, för ett par hundringar som betalning? Återkom i så fall via denna tråd och/eller PM. Bild: Länk Jag beställde ett nytt 95 Ah Varta från autobatterienbilliger.de, vilket fungerade kanonbra. Batteriet levererades hem på 4 dagar, leveransen hade full spårbarhet samt batteriet var väl emballerat. Jag betalade via VISA-kort och lät kortutfärdaren sätta växelkurs, vilket jag tror gav typ 200:- lägre pris än via PayPal’s växelkurs. | |
|
Om du bytte till ett samma lika batteri så behöver du INTE koda in det nya, bara att köra!!!! OM du däremot byter från ett "vanligt" till ett AGM måste du koda. Eller om du byter storlek, dvs ändrar Ah så behövs det kodas. Niklas Fransosen |
|
| Instämmer med Fransosen - det är en vanligt spridd missupfattning att man ALLTID måste koda in batteriet. Det behövs inte om du byter till ett nytt med samma kapacitet som det gamla. | |
|
Det är skillnad på 'koda' och 'registrera'. Koda behöver man bara göra om man byter typ eller storlek på batteriet. Registrera bör man alltid göra när man byter till ett nytt batteri av samma typ/storlek. Jag har gjort det själv och det gör skillnad. |
|
|
Kodar gör man om man byter "kapacitet" och registrerar gör man när man ersätter ett gammalt batteri med ett nytt med samma kapacitet som tidigare. Om man inte registrerar det nya batteriet kommer det inte att laddas korrekt då bilens IBS-system styr laddningen - resultatet av detta är att man riskerar att bilens styrsystem stänger av elsystem i onödan då bilen "tror" att batteriet är mer slitet än det är i verkligheten och man riskerar även kortare livslängd på batteriet då det inte laddas optimalt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren. :-) Jag har läst i tidigare batteritrådar att registrering behövs. Därav min fråga. Jag hade gärna köpt t.ex OlaO’s "BMW Diagnosverktyg INPA" (från Blocket) och registrerat själv, men då hemmet bara består av iMac’s, iPad’s & iPhone’s skulle jag även behöva köpa en PC/Laptop. Hoppades istället att någon i Västerås kunde registrera mitt batteri för någon eller några hundringar i betalning. :-) |
|
|
Det fixar man med Autocom, vill jag minnas. Åtminstone på min F11 så förmodligen även på e9x. Jag bor inte i Västerås, men förhållandevis nära. Har du frågat någon allbilsverkstad? |
|
|
Remo: Jag kan hjälpa dig med Carly här i Uppsala, ca 1 tim från Västerås. /Anders |
|
|
Är det nån som faktiskt drabbats av problem genom att bara byta batteri av samma typ? Det pratas väldigt mycket vad som KAN hända men är det nån som faktiskt drabbats? ------- //Lövet |
|
| Jag kan hjälpa med carly annars bor Järfälla 45min | |
|
Lövet, livslängden på batteriet minskar enligt BMW själva samt att då när det bilen tror det är gammalt så slår den av förbrukare tidigare. Detta är självklart svårundersökt. Men med tanke på vad som händer med dessa bilar när de får dåligt batteri såsom plötsliga startspärrar och ELV som får spelet så vill man inte ta risken att få ett dåligt batteri i förtid. Mvh Ola Min bil: Länk Hittade en bra text i ämnet på Länk I've seen a lot of confusing information posted about battery replacement, registration, and what it means. I recently had a conversation with a very helpful BMW tech about this, and here's what I learned: There are two kinds of batteries BMW uses - standard and AGM (Advanced Glass Mat, like Optima, Odyssey, and Kinetic). The white ones are standard, the black ones are AGM. Each type of battery has a "charging map" that BMW has created from research. This changes the characteristics of the alternator's output depending on how long the battery has been in the vehicle. This "timer" is what starts when you register the new battery. There are also different maps for batteries of different amp/hour capacities. HOWEVER: The car can only hold one "map" at a time. If you have a standard battery (which my car came with) and you upgrade to an AGM battery (which is what I did), then the registration process is NOT sufficient. Your car doesn't have the right map to use for an AGM battery! You need to recode the car to tell it that you have a AGM battery, so that you can download the new charging map into it, and THEN it knows what to do. This is also true if your car came with a black AGM battery, and you have downgraded to a standard type battery. You now need to get the car coded for the new battery. Even if you change from one battery to another of the same type, if one has more amp/hour capacity than the other, then recoding is needed. The maps are also different for batteries with different amp/hour ratings. An Autologic shop can do this far easier than the dealer, I'm told. I hope that clarifies what is being talked about on this matter. __________________ |
|
|
Lövet, på min E60 530i körde jag drygt 20.000 mil (7 år) på originalbatteriet. Bytte till likadant nytt originalbatteri utan att registrera det och det nya höll ca 2 år, dvs 6000 mil för mig. Samma typ av körning och parkering. Det kan givetvis vara slumpen men eftersom det ska registreras och jag inte gjorde det så misstänker jag att det var anledningen. En indikation, men inget bevis. Hur som helst så åkte jag till närmaste lokala verkstad för registrering av det sista batteriet och det gjorde det till priset av en vetelängd. Bilen såldes efter sista bytet så därför vet jag inte om det höll längre. **BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag tar gärna emot registreringshjälp från någon av er som erbjudit. :-) Dock hinner jag nog inte montera batteriet förrän ev. till helgen, så jag får återkomma lite senare och stämma av vem som har tid att fixa registreringen samt när och var i så fall. Jag skickar mina kontaktuppgifter via PM. Återkoppla med telefonnummer om ni vill. Annars kan vi ta korrespondensen via PM. |
|
|
Mats+Ola: Rimliga svar. Tackar. ------- //Lövet |
|
|
@Isak5503 Det stämmer vad du säger, man måste alltid regga ett nytt batteri då systemet har anpassats med tiden till försämrad prestanda från det gamla batteriet. Visst det funkar om du bara slänger in det med samma kapacitet men du kommer inte kunna få ut full användning av det nya batteriet, viktigt komma ihåg. Med BMWs Rheingold är det lätt för dig göra det på nån minut |
|
|
Underlaget till mitt första inlägg var en dialog med en BMW-meck som jobbat med BMW i minst 25 år. På en rak fråga till honom om jag behövde koda eller på något sätt berätta för bilen att jag bytte till ett nytt fräsch batteri av exakt samma sort var svaret att NEJ, det behöver du INTE. Eftersom jag hört så mycket om detta så frågade jag så klart varför BMW hävdar det motsatta. Hans något lakoniska svar var: BMW vill tjäna pengar..... Upp till var och en sedan att avgöra hur man vill göra :-) Niklas Fransosen |
|
|
...och hur mycket tror du de tjänar på alla batterier de får sälja i förtid pga. mekanikerns svar? ;) Med tanke på vad ett AGM-batteri kostar, skulle jag säga att det är en billig peng att registrera det och få längre livslängd! Ibland får man höra hårresande påståenden från "erfarna mekaniker", så bara för att någon har jobbat många år med att meka, innebär det absolut inte med automatik att de har koll på vad de säger.... Det finns som sagt väldigt många alternativ till att låta just BMW registrera batteriet - allt från att göra det själv med egen dator, till lokala verkstäder eller om man vill: BMW-verkstad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Min aukt. bmwverkstad som jag vänt mig till i ca 20 år förklarade att jag visst måste registrera mitt nya AGMbatteri som jag hade med mig själv dit, detta pga att laddning och förbrukning inte blir optimalt eftersom att bilen "tror" att det sitter ett gammalt slitet batteri där, samt att nya batteriets livslängd skulle säkert förkortas. Detta hade jag ingen anledning alls att betvivla. Sen var kostnaden som sagt knappt 2 kanelkransar för det ingreppet. | |
| Gjorde byte från original batteri (ej AGM) till Biltema AGM utan någon registrering. Mitt amatörtänk var att eftersom IBS tror att gammalt batteri laddar den ganska kraftigt. Det passar bra i kombination med AGM batteri som gärna ska ha kraftigare laddning. När bilen såldes efter 4,5 år fanns inga indikationer på försvagat batteri i form av tidig nedstängning eller felmeddelanden trots utebliven registrering och Biltema. | |
|
Vem köper sitt batteri på BMW?? Dom tar ju hutlöst betalt.... Just i mitt fall har mecken ingen anledning att vilja se till att BMW tjänar mer pengar genom att ”lura” mig att tro på honom för att sedan få sälja ett nytt batteri till mig inom kort eftersom han vid tillfället just slutat på BMW..... men det kanske är suspekt det med? Men som sagt, man är ju fri att göra som man vill. Jag köpte inte mitt nya AGM-batteri hos BMW, jag lät inte BMW koda/registrera in det och gjorde det inte själv heller trots att jag har Carly som jag använder till annat. Så förmodligen kommer batteriet att tvärdö inom kort för mig..... ;-) Niklas Fransosen |
|
|
Tyvärr är det inte alla "gamla mekare" som förstår moderna bilars komplexa system i allmänhet och dator- och elsystem i synnerhet - gamla sanningar är inte moderna dito i alla fall... Hur tänker du nu Fransosen; du har utrustning för att registrera in batteriet och det tar några minuter att göra, men väljer aktivt att inte göra det, trots att BMW säger att man ska/bör göra det? Drar du t ex. hjulskruvarna medvetet 50Nm lösare än specifierat moment, bara för att det "brukar funka" också - dvs. gillar att utmana ödet bara för sakens skull? ;) Men som sagt, var och en gör som de vill, men personligen försöker jag oftast kolla vad BMW (i detta fallet) anger som "korrekt metod" och sedan eftersträvar jag att göra på det sättet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.