AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.837

Elbil VS Fossil?

Sida 2 av 2
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En körning från kl.16-20 klarar en Tesla av och den är fulladdad till dagen efter (kl.04) om du bor i en villa med 3-fas laddstation.

Skulle de behövt köra 100 mil på en dag så kan du ju köra 40 mil. Förbrukningen går från 100 kWh till 40 kWh. Sedan så fyller du upp till 90kWh på en timme medan du äter lunch och kör sedan resterande del och är hemma på typ 0 kWh. Lite liten marginal, men min egen bil hade behövt tankats två gånger på samma sträcka så om en elbil klarar det på en laddning med liten marginal så är det väl inte fy skam.

Om du verkligen inte vill att det ska fungera, så visst. Men om du vill att det ska fungera så kan det göra det. Sen att en Tesla är dyr är en annan sak, men att det inte går håller jag inte helt med om.

Har du testat att köra elektriskt med en bättre bil någon längre tid? Minst 300 mil i lite olika sammanhang? Det är en ögonöppnare.

Pris för detta kan vara kring 3kr/milen och 120kg/CO2 som inte släppts ut.
Ska du nå 40Mil med dagens elbilar får du "slipstreama" bakom lastbilar.
Och på vintern tror jag du mer eller mindre kan glömma detta.
En nackdel som jag har upptäckt är att det kan vara trångt vid laddstationer, vilket även innebär att 1 timmes teoretisk laddning lätt kan bli två. Ett annat problem är att vissa av de här laddstationerna inte kan ladda med full effekt om det är flera bilar som laddar samtidigt.

För egen del hade en elbil funkat i 90% av fallen då jag bara pendlar ca 4 mil om dagen.
Men sen så ska man ju på bilsemester med familjen i europa och ett snabbt pass runt kasselbackarna dränerar ju batterierna på 15 minuter :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Enligt spritmonitor har Tesla Model S en medelförbrukning på 20,52 kWh/mil vilket betyder att en 100 kommer 48,7 mil på sitt batteri. Så idag finns det elbilar där du slipper slipstreama för det kan inte alla tyska förare gjort. Länk

Är det ofta fullt när du ska ladda? Jag har endast råkat ut för det en gång. Men visst kan det ske. Har även hänt när jag ska tanka bensin nere i Europa att jag fastnat i tankköer.

Min egen bil, en liten coupe fungerar inte ens i 90% av tillfällena för mig ändå, så att hyra bil ibland när jag behöver en större bil kan tillämpas även med en elektrisk. Ofta kör jag ensam kortare sträckor eller långa (50 mil+) i en större bil som ändå behöver hyras.

Elbilarna idag är långt ifrån perfekta, men ju mer jag kör elektriskt, desto mer gillar jag det. Motorkaraktären med direkt respons är väldigt trevlig jämfört med en dieselturboautomat som är seg i reaktionen och som ändå saknar en större bensinmotors välljud.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är bara att ge upp Grelle. En del har bara bestämt sig för att utvecklingen är fulländad genom att elda upp gamla dinosaurier som petar en metallbit fram och tillbaka.
Eller så får man väl acceptera att behoven ser olika ut och att elbilar inte passar alla.

Är definitivt inte någon elbilsmotståndare men för mig funkar det inte just nu, och då har jag provat elbilar under en tid och talar utifrån egen erfarenhet.

@Grelle du menar väl 20,52 kWh per 100km och inte 10km, annars kommer du inte speciellt långt ;)
När jag har kört ligger jag närmare 5kWh per mil och det blir ca 20 mil med en 100D.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Helt rätt, jag skrev fel och menade 20,52kWh/100 km.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
@andreas_lofgren: De där argumenten ”de som inte gillar elbilar är bakåtsträvare” kommer ofta fram när riktiga argument tryter. Jag vet att andra skriver att man ska ta luncher på 1-2 timmar, men jag har kört bil i 30 år och det har jag aldrig gjort. Flexibiliteten är viktig för mig. T o m när vi har varit på familjesemester har vi tankat och käkat för att snabba upp resan ibland. Sådan är jag och jag låter knappast ett teknikkoncept ändra mina vanor om det inte har MYCKET stora andra fördelar.
Ett elbilskoncept som BMW i3, för stadskörning eller kortpendling är utmärkt. Jag ligger på avtryckaren på en som andrabil i familjen. Men jag tvivlar fortfarande att det finns en elbil på marknaden som klarar att under normala svenska förhållanden, dvs sommar som vinter, kan köra 40-50mil i 120km/h. Jag antar att det finns en anledning varför elbilar ofta kör långsamt på motorvägar långt från städerna.
@ Grelle. Jag tvivlar starkt på den förbrukning Grelle anger håller om man kör motorvägsfarter.

Sedan är det ett problem till. Tesla är den enda bil som kommer i närheten av mina krav. Men ekonomin? En Tesla med stora batteriet kostar mer än dubbelt så mycket som min Mercedes, t o m dryga 700 000kr mer. För de 700 000kr kan jag köra hela 93 000 mil med min bil.
Tesla har visserligen betydligt bättre prestanda, men jag valde att köpa en BMW M2 för att ha kul i.
Trots det har jag fortfarande kvar ca 200 000kr att till diesel och bensin. Eller 27 000 mil med Mercan.

@Grelle: Utsläppen är ju visserligen en helt annan än min ursprungliga frågeställning, men är du verkligen så naiv alt okunnig så att du tror att en elbil har 0 i CO2 utsläpp? Hur är bilen i så fall tillverkad? Den biten kan du som konsument knappast en påverka. Dessutom måste du själv producera el från sol, vatten eller vind om du vill köra med drivmedel utan CO påverkan.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hur man än vrider och vänder på det så är en dieselbil i form av en 5-serie, E-klass eller A6 det bästa alterantivet för TS. HUR mycket man än vill att det inte ska vara så. MEN MÅSTE DU KÖRA SÅ LÅNGT VARJE DAG!? Hallå! Ta en långlunch! Det är skönt! Planera lite bara!

Det är som sagt inget snack om att elbilarna kommer, på samma sätt som alla någonstans förstod att iPhone var framtidens telefon när den kom, trots avsaknad av MMS, 3G och taskig batteritid. Där någonstans är väl elbilen nu.

Att en Tesla kommer 40-50 mil om man kör 140+ på motorvägen är ett skämt. Det finns bara två typer av bilar som skapar köer på motorvägen, antingen är det en polisbil eller en Tesla. Nu när vintern kommer så kommer du behöva stanna och ladda i Norrköping om du kör från Stockholm.

Elbilarna är framtiden, men de är inte för alla just nu.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Det är svårt att planera en långlunch om man ska vara hos en kund kl 10:00 45mil bort. Så ser det ut för mig 99% av de gånger jag kör dessa sträckor.

Elmotorn är helt säkert framtiden, men inte dagens batterier som inte direkt har förbättrats de senaste 10 åren.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
@Grelle: Utsläppen är ju visserligen en helt annan än min ursprungliga frågeställning, men är du verkligen så naiv alt okunnig så att du tror att en elbil har 0 i CO2 utsläpp? Hur är bilen i så fall tillverkad? Den biten kan du som konsument knappast en påverka. Dessutom måste du själv producera el från sol, vatten eller vind om du vill köra med drivmedel utan CO påverkan.

Jag jämförde marginalutsläppen för att köra sträckan. Din dieselbil har såklart också utsläpp för tillverkning. De var inte heller med, min jämförelse bestod alltså av ett spektrum som var lika för båda bilarna. Om du vill utöka jämförelsen så får du gärna göra det, men glöm inte bort fossilbilens produktionsutsläpp. Det kan jag inte heller påverka för en fossilbil så det argumentet var ju inget unikt för elbilen.

Sol, vatten och vind som enda alternativ att vara CO2-fri? Faktiskt så har kärnkraften lägre andel CO2 utsläpp i Sverige än en stor del av solproduktionen över en livscykelanalys eftersom tyvärr tillverkas solcellerna i länder med hög andel CO2 i sin produktionsmix. Däremot så är Sverige en nettoexportör av el vilket betyder att i majoriteten av alla fall så laddar man bilen med en försumbar CO2 påverkan när svensk produktionsmix används, vilket är oftast.

Jag säger inte att du har poänger aerobat och jag inser att det är svårt att ersätta en dieselbil med ditt körmönster. Men om du startat en tråd med titeln fossilbil vs elbil så trodde jag att du hade ett intresse av att tänka i nya banor, ifrågasätta invanda beteende (i teorin i alla fall) och därmed se om det går att hitta en lösning som fungerar för dig. Men om du bara vill ha ryggdunkningar över ditt beslut att köra elektriskt så är det väl också en sak man får eftersöka på forumet.

Men du skriver ju att du inte vill ha den vanliga pajkastningen, så att kalla mig naiv eller okunnig är väl lite fel istället för att då borra ner ett steg i diskussionen. Det blir ju ingen anledning för mig att gå in på detaljer när det inte direkt är efterfrågat.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ja, det var kanske fel att kalla dig eller någon naiv eller okunnig. Men det var inte illa menat.

Jag menar bara att man måste förstå att en elbil är miljömässigt "dyrare" att tillverka än en motsvarande fossil bil idag. Främst p gr av batteriet så klart.
Sedan blir den ju miljömässigt "billigare" under driftstiden.

Men dessutom är elproduktion ett kretslopp som innebär din elbilskörning i slutändan påverkar produktionen av kolkraft. Dvs om du inte använder den elen kommer motsvarande kolkraft från Polen eller Tyskland inte att behöva produceras. Ser man det i ett större perspektiv finns inte något sådant som en Svensk produktionsmix. Förbrukar vi mindre el kan vi exportera renare el eller importera mindre.
Långsökt tycker vissa, ja kanske. Men faktum kvarstår att elbilarnas förbrukning är på marginalen och innebär i princip mer kolkraft om du inte producerar elen själv.
Och det är svårt att ha ett eget kärnkraftverk.
Elbilar är sannolikt mer miljövänliga än rena fossilbilar. Däremot tror jag hybrider inte är det.

PS. Jag är positiv till kärnkraft, men den är ju tyvärr under avveckling...
DS.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag håller inte med om att det inte finns en svensk produktionsmix. Om du tar våra utlandslänkar, 6 stycken till Norge, 5 till Finland, 4 till Danmark, 1 till Tyskland, 1 till Polen och 1 till Litauen så är inte de obegränsade. Det argument du för att all elproduktion är på marginalen blir därmed fel. Den finns begränsningar i överföring som hindrar den modellen.

På samma sätt blir det ibland nollpriser på el i Danmark då vindkraften producerar mycket och förbrukningen är låg. Med din argument skulle det vara omöjligt, eftersom då skulle all el kunna transporteras någon annanstans och därmed inte vara värd noll. Marknaden visar däremot att det sker. Likaså är det en prisskillnad mellan elpriset i Norden, jämfört med kontinenten. Ytterligare ett bevis på att all el inte kan överföras.

Inte heller kan all el lagras i dammar då det p.g.a. vattendomar, tekniska förutsättningar på turbinerna och uppstartstider inte är helt lätt att justera. Att sedan i tur och ordning gå in på marknaden och därmed fokusera på day head, interday och regleringsmarknaden som en konsekvens av Nordpool samt balanshanteringen efteråt som Svk sköter så behövs motsvarande en branschkunskap över en viss tid. Inte ens alla inom elbranschen kan alla delar och har den förståelse som krävs för att se helheten. Jag tror att om du tar ett steg ner i detaljerna så återkommer du till att länder (mer exakt tätt sammankopplade system med egen frekvensreglering) har en produktionsmix. Likaså går det att bygga mer av det som behövs. Om Scania säljer slut på sina lastbilar så bygger de fler. Om CO2-neutral el (nära noll iaf) är högt efterfrågad så byggs det mer. Det är som alla andra marknader.

Det är helt rätt att en stereotypisk elbil släpper ur mer än en fossilbil vid tillverkning. Men det finns också exempel på studier som visat att även i länder med nära 100% kol som Polen så finns det en vinst över en livscykel ur klimatsynvinkel. Att tillverka batteriet i ett land där produktionsmixen är mer tacksam (kopplad till den längre texten ovan) förbättrar detta ytterligare.

Faktiskt är hybrider mycket bättre för miljön än vad man tidigare trott, förutsatt att körmönstret stämmer med bilen man köpt. Du har redan själv varit inne på varför. Eftersom majoriteten av bilisterna inte kör mer än 5 mil per dag så sker en onödigt stor klimatskuld vid produktion av 100kWh batteri som knappt används mer än 10% på daglig basis. Men en hybrid har bara 10kWh och det täcker en stor del av vardagskörningen för många. Dock inte dig då ditt körmönster inte överensstämmer med den stora massans.

Men det ändrar inte faktumet att det just nu är svårt (kanske omöjligt) att hitta en elbil som uppfyller din nuvarande kravbild utan kompromisser. Som du ser kör jag inte heller elbil/laddhybrid för jag har inte hittat en som möter min kravbild (inklusive min ekonomi).
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Nu var det ju som sagt inte detta tråden gällde... Men jag tror inte du riktigt förstår mitt resonemang. Ser du det helt övergripande och struntar i detaljerna blir det enklare. När vi har en överproduktion av el i Sverige exporterar vi och när vi har en underproduktion så importerar vi. Så enkelt är det.
Detta gäller Sverige som i huvudsak har Kärnkraft, vattenkraft och vindkraft. Dvs en förhållandevis ren el.
(Danmark är inget bra exempel; de har en för Europa helt unik situation där man vid goda vindar kan tillgodose hela elbehovet från vindkraft).

Vi delar marknaden med Europa och därför måste vi se det i det perspektivet. Det är fantastiskt att vi i Norden är så bra på ren el och det hjälper ju totalen.
Men det är ändå en gemensam marknad och tar vi bort ett elbehov i Sverige minskar totalen och polackerna kan skruva ner sin kol lite. Om totalen minskar så kommer ju inte vindkraft eller vattenkraften minska, eller hur?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Mercedes har ju precis släppt sin E 300de.
Hybrid med diesel och väldigt fin räckvidd. Den måste ju vara optimal om man kör långa sträckor och sedan lite vardagskörning som man kan göra på el varje dag.

/DJ
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man bortser från eventuella miljöfördelar/nackdelar med olika alternativ och enbart tittar på användarperspektivet, tycker jag att det finns en ganska tydlig korrelation mellan pris och "prestanda".

Har man råd att slanta upp (eller kanske mer troligt i de flesta fallen - låta företaget slanta upp) en miljon eller mer för en elbil, är det kanske förhållandevis liten uppoffring användarmässigt mot en fossilbil.
Men hur många privatpersoner har råd med det?
Tittar man på hur bilparken ser ur bland nyare bilar, är det nog mer troligt att "smärtgränsen" ekonomiskt ligger mellan 300 och 400 000 eller kanske t om lägre för de flesta.

Det blir (mycket) konstigt att jämföra elbilar för en miljon och fossilbilar för 300 000 kr...

Om nu batteriutvecklingen kommer att ske så fort som en del elbilsförespråkare säger, bör man väl kanske fundera på vad en elbil som är producerad idag kommer att vara värd om fem år...värdeminskningen kommer troligen att bli brutal i takt med att nya elbilar är extremt mycket bättre. Som lök på laxen kan det i värsta fall vara dags att byta batteripacken på en äldre elbil i det häradet...

Visst kommer elbilar och de kommer troligen att utvecklas snabbt, men i nuläget är det risk att det blir en "dyr biljett" om man vill åka på elbilståget när elbilarna och dess infrastruktur är i sin linda.

Sedan måste man acceptera att olika personer har olika behov/körprofiler och bor på olika platser med de lokala differenserna i förutsättningar, vilket medför att för vissa fungerar det inte med elbil i "rimlig prisklass" i nuläget.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Aerobat, det blir svårt för mig att inte nyttja min kunskap, att förenkla verkligheten så att det inte längre blir rätt. Det är inte möjligt att överföra all el hela tiden och därmed är det inte så enkelt som du vill ha det till.

Visst vore det bra om det var så, men det är inte det. När priserna är noll betyder det att det finns mer produktion än förbrukning och att lagringen inte vill köpa överskottet. Ergo, den går förlorad och överförs då inte till andra länder. Danmark är mycket tätare kopplat till oss än du tror.

Att vi har en prisskillnad mellan nordiska och norra kontinentala Europa är också ett tydligt bevis på begränsningar i överföringen. Men jag tycker vi släpper det.

Johan B, jag tycker du har en bra poäng. Det finns elbilar idag som kan uppfylla väldigt många kunders krav (inte alla) men det stora huvudvärken är priset. Men det betyder ju inte att de inte finns. Det betyder att de är dyra. Viktigt att skilja på teknikens begränsningar och sina egna. Klart de kommer bli billigare, men det går inte så fort som många önskar.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ligger mycket i vad JohanB skriver. Det var ju det jag försökte åskådliggöra med mitt räkneexempel ovan. Min jämförelse gjordes mot den enda bilen på marknaden som närmar sig de krav jag har på en fungerande bil, en Tesla med stort batteri.
Men som sagt, den faller ju på en för de flesta orimlig kostnad.

Grelle

Du nämner direkt respons med elbil, jag kan lova dig att du får direkt respons om du ägt eller kört en modern biturbo motor, med en F10 M5 där har du fullt vridmomementet nästan direkt vid lågt varvtal.

Så det argumentet håller inte från er batterivurmare.....

Dessutom är batterbilar trafikfarliga då dom är en fara för fotgängare då dom inte hörs, har blivit nästan påkörd flera ggr av dessa, livsfarligt att ha inne i städer med mycket folk som rör sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.