|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en relativt lågmilad (4100 mil)välskött bil som skall servas till våren 2019. Den har gått ca 120 mil sen förra servicen som utfördes av aukt, Bmw verkstad. Tycker ni att jag skall byta olja och filter själv nu, eller vänta till våren och göra det hos Bmw. Eller byta själv nu och hoppa över oljebytet till våren, eller byta nu och till våren? Har tittat på Castrol EDGE 10W-60 Supercar Titanium FST oljan, är den att rekomendera? Köpa oljan i Tyskland? Var handlar ni olja? Tacksam för tips. | |
|
Frågan måste delas upp, det viktigaste är driftförhållanden och framförallt, tiden emellan de få driftstimmarna. Om den står stilla i konstant gynnsamma förhållanden, t.ex. garage med hyfsade plusgrader, från 4 och uppåt, samt att driftsförhållandena inte varit extrema, max/övervarvning, särskilt med låg oljetemp ( går kanske inte ens att rädda med byte), skulle jag säga att du inte ens behöver byta till nästa säsong. Enklast är att titta på oljestickan, hur ser oljan ut, och hur luktar den. Ser den "ren" ut, och inte luktar särskilt bränd, behöver du inte ens byta till våren. Många byter oljan i onödan, medvetna om att motoroljan är den i särklass viktigaste delen, särskilt för en högpresterande motor. Många kunniga mekaniker säger samtidigt att det är överreklamerat att byta på tidsintervall, när driftstiden är låg. För min del, jag byter inte på hösten, även om jag har en någorlunda konstant förvaringstemperatur på bilen, är för iden att varmköra med jämna mellanrum, och passa på att låta AC, bromsar, elhissar och -fönster, cab. mm. få en motion. Det kommer garanterat massor med invändningar på mitt sätt att sköta "pärlan"... :) em3 |
|
| Bilen står i uppvärmt och avfuktat garage, håller ca 10 grader med ökad temperatur då något görs i garaget. Bilen varvas inte över 3000 varv innan den gått upp i arbetstemperatur. Bilen går inte på bana. När den väl startas så brukar jag köra den varm innan den stängs av. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående att byta på hösten vs våren (om man ställer av under vintern), så brukar jag byta på hösten (strax innan bilen ställs av). Min tanke bakom detta är att ha så lite föroreningar som möjligt (främst då syror) suspenderade i motoroljan (vilket är motoroljans jobb) och som ligger mellan metall och lager. På en bil som inte körs så många mil på sommarsäsongen och som bara ställs av under en vinter så tror jag det spelar mindre roll. För en bil som körs väldigt många mil och lever ett hårt liv på sommarsäsongen rent allmänt så kan det kanske spela en viss roll. För en bil som levt ett hårt liv flera säsonger utan avställning och utan oljebyte och som ställs av under en längre tid (tex 5-10 år) så spelar det definitivt en mycket större roll. |
|
Denna evigt återkommande fråga! :o) Om du inte har tid och möjlighet att googla och/eller läsa vad som står i din instruktionsbok har jag kokat ner vad som garanterat är det bästa du kan göra för din bil under vinterförvaringen. 1. Tvätta och vaxa bilen. Se till att köra en vända efter och bromsa ordentligt så att all fukt och rost på bromsarna försvinner. Dra även föriktigt i handbromsen några gånger i låg fart till stopp. Kolla samtidigt lacken om skador finns och laga dessa. 2. Fyll tanken med drivmedel och en flaska stabilisator om tillgängligt. 3. Fyll däcken med 3,5 bar luft. 4. Byt olja och filter 5. Ställ bilen i ett tempererat garage 6. Sätt batteriet på underhållsladdning eller om du inte har el i garaget ta ur och ladda ca. var annan vecka. Finns fler alternativ, låt bara inte batteriet stå och ladda ur. 7. Städa invändigt, tvätta och smörj in skinn och placera en torrboll på golvet som kontrolleras ibland. 8. Smörj in gummilister med Einszett/Würz gummi pflege el liknande. 9. Lägg i växel om manuell. 10. Släpp handbromsen. 11. Täck bilen med ett kapell lämpligt för ”klimatet”. Dammsäker mjukis för inne, vattentätt och ventilerande för ute. 12. Överkurs: lägg ut bomullstussar indränkta i mintolja, enris eller malkulor runt bilen mot möss. 13. Överkurs: Ta av hjulen och tvätta och vaxa/lackförsegla. Laga ev stenskott och kantskrap. Smörj in däcken på både in och utsida med däckdressing el likn. 14. Överkurs: Rengör och smörj in hjulhus, nav, bromsar och hjulupphängning när hjulen ändå är av. 15. Överkurs: Flytta bilen en halvmeter ibland så det inte bildas ståplattor eller rost mellan bromskloss och skiva. 16: Överkurs: Rucka ibland på bilen med växel i så att lagren i AC:n rör sig lite och inte bildar läckor. Det är en sån där grej man läst om på nätet, så om detta verkligen gör nytta är osäkert, men jag gör det iaf. 17. Ställ av bilen så du går över i avställningsförsäkring samt inte behöver betala vägskatt. Om du är rädd för att något ska ta stryk för att det står oanvänt, ta ut bilen och kör en långrunda nån vacker och torr vinterdag. Det är riktigt härligt! Det är dock svårt att bevisa att något i motorn skulle ta skada av att stå still och pga det och allt grus och saltdamm låter jag min bil vila tryggt hela vintern. Glöm inte att ställa på om du ska ut. Tomgångsvarmkörning är inget vi sysslar med. Lycka till! |
|
| Ska bilen ändå servas till våren finns det ingen som helst vettig anledning till att byta oljan nu. | |
|
yeddhäng, "tomgångsvarmkörning är inget vi sysslar med", om du syftade på mitt inlägg var jag nog lite otydlig, jag kör, låt vara runt kvarteret, och håller med, ren tomgångskörning tillför inte mycket, utan kan tvärt om vara skadlig. Jag vidhåller att överdrivet många oljebyten inte tillför något, annat än möjligtvis ett visst lugn för ägaren......kanske kan vara värt någon tusing eller två :) em3 |
|
|
yeddhäng, Jag tillhör nog puttsnissarna, jag brukar ställa bilen på pallbockar över vintervilan. Bilen startas inte förren på våren. Under vintern så brukar jag plocka av fälgarna för rengöring och lackförsegling. Undersidan av bilen som tex bakaxel, ljuddämpare, fjäderben, bromsar mm puttsas. Aluminium detaljer poleras, lackade detaljer vaxas. Så den biten har jag hyffsad koll på. Har läst någonstans att man bör byta olja innan avställning då den nya oljan skall ha en konserverande effekt, bara man inte värmer den till driftstemperatur. Utan man bara kör runt motorn lite. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.