|
|
|
|---|---|
|
Hittade denna styrväxel som är från en E46, Länk Länk Funderar på att "trimma styrningen" på E30:in men är det värt jobbet? Ger det något resultat med ovanstående växel eller är det bara mycket jobb för ingenting? Hittar ingen utväxling på den växeln bara om den som heter 6755067, men inget om 6755064. ///BMW - Was sonst! | |
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Bör inte en styrväxel från en Z3 passar "bättre"? Ganska vanligt att byta till Z3 styrväxel på E36 för att få snabbare styrning. |
|
Hej. Du har ”Purpel tag” rack med den blir det under 3 varv lock to lock i och med att du behöver använda styrstopp. Värt att tänka på är att du måste använda e46ans inre styrstag och e36 yttre styrstag då e46ans ventlation går igenom kuggstången. Alt modifiera e30ans. Storleks och utförandemässigt är det som att montera en från e36 dvs du behöver distanser mot infästning, styrlänkaget behöver tryckas ihop något, hydraulslangarna böjas något och styrslaget begränsas något. Jag har själv en lika dan som jag planerar att växla mot min e36 styrväxel i e30n. Ang montaget av styrstoppen har jag använt millways variant dock va dom alldeles för långa så jag fick kapa dom ordentligt. Luftningen bör nog göras innan man monterat styrstoppen då jag upplevt de svårt att få ut luften med dom monterade eftersom man är långt ifrån det egentliga stoppet. Mvh Jocke |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det generella svaret är att det inte är värt att byta. Men som med allt så beror det på vad man vill uppnå och vad man föredrar. Sen finns andra faktorer, tex om bilen inte har styrservo (som min E30) så är det nog inte värt att byta. Själv ska jag byta till en Z3 styrväxel, då jag vill veva mindre med ratten på mindre knixigare banor (som är majoriteten jag kör på), men jag har ju ett uttalat syfte med modifieringen När det gäller styrväxlar så jämför de flesta lock-to-lock vilket inte är intressant. Detta då styrväxlarna som jämförs har olika slaglängder samt olika kuggskärningar (linjära och progressiva). Det enda som är intressant är slag/varv. Som lite jämförelser så sägs det: En standard E30 sägs ha 36.5 mm/varv - Fast jag mätte upp 35.0 mm/varv på min En standard E36 sägs ha 45.5 mm/varv En standard E46 (04/2001 - 09/2001) sägs ha 50.0 mm/varv En standard E36 Z3 sägs ha 53.5 mm/varv - Fast jag mätte upp 50.0 mm/varv Så infon på nätet är lite shaky... Värt att notera är standard E36 är progressiva medans alla E30 är linjära. |
|
Tack för infon. Anledningen till frågan är att jag redan har styrväxeln liggandes i garaget och bilen är avställd inför vintern. Så med åtta månader kvar till påställning så lär jag väl få någon "dötid" någon gång. :) Fast det är inte att ge sig den på. Jag tycker att det är lite väl mycket vridande original. Jag har även en styrväxel från M3E30 liggandes och den är ju bolt on men inte så mycket vinst med sina 3.5 varv. Så därför kom frågan upp om denna från E46. Bygger jag ihop den "på golvet" och skaffar alla delar som behövs lär ju bytet gå ganska snabbt. Det är ju inte ens tio ställen att skruva på. :) Bilen har servo från fabrik så den biten är löst. Hur mäter de lock to lock? Är det på styrväxeln eller på ratten? Är det på ratten blir det ju färre varv på en E30 på grund av annan geometri eller är jag ute och cyklar där? ///BMW - Was sonst! |
|
Stämmer, enligt Internet är det endast en liten förbättring från E30 till E30 M3. Det sägs på Internet att: En standard E30 sägs ha 36.5 mm/varv (fast jag mätte upp 35.0 mm/varv på min) En E30 M3 sägs ha 38.00 mm/varv Än en gång, lock-to-lock är ett värdelöst och intetsägande mått om man jämför olika styrväxlar! - Det är olika slaglängder - Det är olika kuggeometrier (linjär vs progressiv) Det är ett ännu mer värdelöst mått om man mäter med styrväxeln installerad! Mäter man med styrväxel installerad så har man ännu en okänd variabel i och med att olika modeller kan ha olika styrstopp installerade - och det är SÄLLAN det nämns HUR dessa lock-to-lock mäts upp. Kort och gott - den info som finns på nätet runt detta måste tas med en nypa salt då alla har troligtvis mätt på olika sätt och sen har dessa siffror dansat runt Internet ett antal år... Slag/varv är enda måttet som kan jämföras (och även här kan man inte jämföra linjära vs progressiva rakt av mot varandra utan man måste veta hur de mätt)! Och måttet slag/varv är dessutom det ENDA som är intressant (för de flesta)! (De som är ute efter största möjliga hjulvinkel ska jämföra maximal slaglängd istället). @JohanE : Om du har styrväxeln liggandes så är jag tokintresserad av vad slag/varv det faktiskt är på den där styrväxeln du har liggandes! Jag kan beskriva hur jag gick till väga när jag mätte upp mina. Lite off-topic men intressant med en 6 755 064 Purple Tag, jag har nog bara sett 6 755 067 Purple Tag's samt 6 755 068 Purple Tag's. ZF nummer brukar vara 7852 974 679 på dessa Purple Tag's men såg att du har 7852 974 678 istället. Om det är någon skillnad? Vet i tusan... Så passa på att mät upp när du har det löst. - kolla om du har llinjär eller progressiv kugggeometri - mät slag/varv - mät maximalt slag |
|
Hej igen! Antal varv på ratten är ju samma som på styrväxeln. Utväxlingen är ju i styrväxeln ;-) E46 styrväxeln är linjär. Mig veterligen är alla e36 växlar utom m3 3.0 linjära. Men jag kan ha fel, de finns många olika uppgifter på nätet. Ang olika nr på styrväxeln kan de vara om bilen är höger eller vänsterstyrd. Jocke |
|
Njae, kanske är inte omöjligt det är tvärtom för E36 - dvs att de flesta är progressiva. Men precis som du säger, det florerar info som bekräftar båda teorier. Men E36 Standard brukar ha 32 13 1 096 280 och M3 3.2 använder exakt samma. Men det stämmer att M3 3.0 använde en annan nämligen 32 13 2 227 191. Så om M3 3.0 är linjär så är Standard + M3 3.2 progressiva :-) Men du har rätt, det är sanslöst rörigt :-) Stämmer, LHD och RHD har olika nummer. Exempelvis Z3 som jag fluktat på så har LHD nummer 1 095 575 medans RHD nummer 1 095 577. Men många av dessa nummer är vad som står i ETK och de flesta är remanufactured eller superseeded. Många av de nummer som står på själva styrväxeln finns inte med i ETK (men det nummer som står på styrväxeln är såklart det man vill använda sig av när man försöker jämföra mot andra). Sen finns det garanterat skillnader mellan Nordamerika, UK och Europa och hämtar man info från forum från dessa regioner så kan man råka få med sig info som inte är applicerbart för bilar här i Europa. Kort och gott är detta ett väldigt rörigt område. Därför måste man själv mäta och verifiera allting - det är ENDA sättet att veta med säkerhet. Och än en gång - antal varv på ratten är ett meningslöst mätt - slag/varv är det som alla EGENTLIGEN frågar efter (fast de vet inte om det) :-) |
|
@Joakim2: Ja det är såklart rätt, i teorin. 😊 Tanken var så att om de mäter varv med den lös på bänken så kan de ju mäta ända till växelns ändlägen. Men om de mäter varv på ratten så finns det annat som sätter stopp innan växeln nått ändläget iom andra mått på e30 gentemot e46. @bmw-slangen, jag ska mäta upp det du vill och återkomma med svar. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag förstår vad du menar😋 Din styrväxel har 3 fulla varv innan de inre styrstagen tar i. De är dom som är stoppen. Man bör inte prova ändlägena utan inre styrstag monterade. I praktiken innebär det att det blir mindre än tre varv monterat i din e30. Jag tror du kommer bli nöjd med bytet. Mvh Jocke |
|
|
@ bmw-slangen, 50mm/varv Linjär 156mm slag. Passade på att göra samma på m3e30-växeln också. 38mm/varv Linjär 150mm slag. ///BMW - Was sonst! |
|
Precis, JohanE - det är en av tre varibler som finns när man mäter lock-to-lock och därför är det måttet helt ointressant. Här kan du se skillnaden mellan linjära och progressiva Linjär : Länk Progressiv : Länk Här är ännu en aspekt kring frågan "är det värt att byta till <x>". Till exempel vill jag verkligen inte har progressiv styrväxel på min E30 så för mig så kanske byte till <y> är värt men inte byte till <x> trots att <x> kanske har bättre utväxling. Såhär gjorde jag mina mätningar (på linjära styrväxlar): Sätt styrväxeln i ungefärligt mittenläge (använde en gummibit runt splinesen och en svetstång för att vrida på den splineade axeln). Ta upp eventuell backlash åt det hållet du ska vrida ingående axel och gör en streckmarkering över båda den roterande och fasta delen. Mät nu med skjutmått hur mycket de båda ändarna sticker ut mot en stabil och bra referenspunkt på huset. Vrid ett varv. Mät nu med skjutmått hur mycket de båda ändrna sticker ut (mot samma stabila referenspunkt). Om möjligt - vrid ett varv till och gör en ny mätning (om det är möjligt beror lite på vilken referenspunkt du valt och vilket skjutmått man har). För att verifiera att du mätt rätt så rekommenderar jag att du vrider tillbaka ett varv och mäter upp samma sak igen (och ytterliggare ett varv och mät igen om du gjorde dubbla varv innan). Räkna sedan ut deltat mellan alla dessa mätningar. Alla deltan ska peka på ett och samma värde (alla mina deltan hamnade på antingen 49.8 mm eller 49.9 mm vilket gjorde att jag kände mig bekväm att avrunda till 50.0 mm). Om det är en progressiv styrväxel så brukar jag mäta slaget för ett varv med rattstången centrerad samt mäta slaget med rattstången i maximalt utfällt läge (dvs rattstången är centrerarad och sedan vrider jag ett varv i första scenariot och rattstången är maximalt vriden och sedan vrider jag ett varv i andra scenariot). Det ska ge två sifrror, ett hur slaget är vid center och ett hur slaget är ute vid ändarna. För att vara ärlig så har jag aldrig mätt hur stort maximalt slag mina styrväxlar har. Det är helt ointressant för mig och hur jag ska använda dessa. Alla mina styrväxlar kommer ändåså ha enorma styrstopp som gör att jag nog bara ändåså utnyttjar typ 50%-75% av tillgängligt slag på styrväxeln. Yes, den kommer att ha en vändradie som ett containerfartyg men det spelar inte någon som helst roll för det jag ska ha bilen till. |
Tackar så mycket för uppgifterna Johan E! Fasiken, Internet hade ändåså rätt den här gången :-) Fast nu vet jag med säkerhet att de är rätt nu när Johan E verkligen mätt och jag vet hur dessutom och på vad! :-) Så tackar än en gång! |
|
Jag kan ju erkänna att jag bara mätte två gånger per växel. :) Men mina mått var som dina bmw-slangen. Väldigt nära 50mm så jag avrundade dit. Jag använde skjutmått och i princip samma teknik som du. För den som är intresserad av numret på M3-styrväxeln så är det: 7832 955 133 2 225 555.0 Länk ///BMW - Was sonst! |
|
@joakim2: Blev nyfiken på den E46'ans ventilation genom kuggstången - har du mer info om det där? Kliar mig lite i huvudet om vad det är för ventilation och hur det hänger ihop med de inre styrstagen. Aha, vänta nu - är det för att "tryckutjämna" inuti gummibälgarna så att säga för att undvika att den ena sväller upp och den andra sugs ihop när man svänger fram och tillbaka? Min Z3 styrväxel har ju en gummislang på utsidan som tryckutjämnar mellan de olika delarna. Aha, så E46 tryckutjämnar internt genom kuggstången precis som du säger :-) Tror jag greppat det, men om någon kan bekräfta om jag är inne på rätt spår så uppskattas det! EDIT : Hittade denna bild och denna tillsammans med beskrivningen från joakim2 förklarar allting :-) Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.