AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.118

Kamkedjebyte N42 Åtdragningsmoment och balansaxlar?

Sida 1 av 2
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Börjar närma mig slutet av mitt kamkedjebyte och hittar väldigt olika information på nätet ang åtdragningsmoment på kamaxlar och vevaxel.

På kamaxlarna har jag hittat: Steg1 20nm, Steg2 90 grader, Steg3 90 grader. Inte hittat nån beskrivning om vad dom olika stegen är.

Vevaxeln har jag hittat allt från 20nm till 410nm. Ett väldigt stort spann men gissar mer åt det högre med tanke på hur hårt det sitter när man ska lossa.

Sedan har jag läst om balansaxlar som har gjort mig väldigt osäker. Vart sitter dessa och hur justerar jag dem? Har med ett litet verktyg för det i ett kit jag köpte men förstår inte hur det ska användas.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Nu hittade jag sidan på svenska. Det är alltså differentialaxeln på sidan 11 jag talar om.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Balansaxlarna behöver du inte bekymra dig över om du giggat all med rätt verktyg dvs låst kamaxlar. vevaxel/svänghjul och vanosdreven
På kamaxlar och vevaxeln är det sträckbultar och dessa ska vara nya.
Du drar först angivet moment och sedan drar du skaftet 90 grader dvs ett kvarts varv 2 ggr.
Vevaxelbulten kan du dra i princip så mycket du orkar. har inte rätt moment i huvudet. Men jag har ett långt dragskaft och sedan behöver det vara nån som håller emot på kuggkransen också annars kan du kröka pinnen i svänghjulet du noterade ju hur hårt den var dragen när du lossade den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hej,

Efter hassos instruktion är detta kanske en onödig info, men för framtiden:

Länk

/Lennart
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Suveränt svarat som alltid Hasso! Precis vad jag ville höra.

Tack Lennart. Har bara hittat delar av dessa manualer innan.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Balansaxlarna sitter i samma enhet som oljepumpen. När alla andra låsverktyg sitter på plats så snurrar balansaxlarna fritt. De låses inte förrän du drar åt vevaxelns mutter. Därav måste låsverktygen på plats.
Det finns två olika utföranden på balansaxlarna och därav två olika låsverktyg. Det ena skjuts in i hål i axlarna och det andra läser ändarna på axlarna.
På de minsta motorerna (116i) finns inga balansaxlar och ingen valvetronic. I de fallen är det relativt enkelt att byta kedja.
På exempelvis E90 320i måste framvagnsbryggan släppas för att komma åt att få ut oljetråget och kunna läsa balansaxlarna.
Därmed stor skillnad i tidsåtgång på de olika modellerna.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du rör aldrig motorns inställning på vevaxel el rör oljepumpen drev när du släppt vevaxelbulten så balansaxlarna rör sigi nte och de är ju synkade med varandra. Är inte ens med balansaxellåsning till vertygen till N42 dom jag har.
Kollade på en E90 som jag tog ned tråget på enbarr för att låsa balansaxlarna med medföljande verktyg. Och egentligen behövs det inte där heller kunde man se när man dragit ihop vevaxelbulten. Kändes som både hängslen å livrem typ

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Så kan det ju förstås vara, under förutsättning att man ingenting rör sig efter att man lossat vevaxelmuttern.
På de bilar jag har gjort har dock axlarna snurrat så lätt att vikterna gjort att de flyttat sig.

38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
När jag lossade vevaxelbulten hade jag inte låst motorn helt. Hade däremot haft i låssprinten men plockade ur den när jag släppte bulten för att inte skada sprinten sedan fick jag vrida lite på veven för att få i sprinten i sitt läge igen. Vevaxeln går väl inte att vrida när bulten är loss om jag inte ger mig på drivlinan eller tänker jag fel här? Fick med balansaxellåsning i kitet som jag köpte för att få ett bra mothåll till vevaxelbulten så verktug har jag. Då är bara frågan hur mycket arbete som ska läggas.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Det kan säkert stämma som Hasso skriver att axlarna inte rör sig. Själv har jag dock bytt några kedjor och på samtliga motorer hade balansaxlarna rört sig. Min teori är att vikterna på axlarna vill nedåt och eftersom de snurrar väldigt lätt när veven är lossad sker detta. Det är förvisso en del extrajobb att få bort tråget men för att kunna sova gott så hade jag inte chansat. När det gäller låspinnen och veven så har jag alltid gjort som du beskriver.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Då blir det nog så. Bilen står ändå upphissad och jag väntar på packbox så får väl lägga nån kväll extra i garaget helt enkelt.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Och då åker jag även på att byta alla bultar till tråget.... Vad är det värsta som kan hända om dom rört sig? Är det inte värre än vibrationer i motorn så kan det helt klart att vara värt att chansa.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Enligt vad jag har fått höra så är det tydligen inte så illa om de hamnar fel. Finns även oljepumpsenheter utan balansaxlar att köpa. Jag har dock aldrig provat själv så jag har ingen egen erfarenhet. Jag har däremot haft loss oljetråg på flera egna bilar utan att följa instruktionen att byta bultarna. Inte någon gång har packningen läckt. Jag hade därmed hellre chansat med trågbultarna än med balansaxlarna.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Då var bilen ihopskruvad. Startade och lät bra några sekunder sedan kom ett rasslande plastigt oljud. Nästan som att något tog i ventilkåpan. Vart ska jag felsöka härnäst?
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Kolla att solenoiderna är ordentligt intryckta i bröstkåpan. O-ringarna ska helt in i hålen. Om de inte är helt in så blir det inte rätt oljetryck till vanos-dreven och därmed en massa olustiga ljud.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Tack Joholm! Precis detta felet. Syntes inte med ögat men med ett litet knack på så kände man att den ena gick in ytterligare.
Ett problem mindre.
Nästa är att tomgången är ojämn och när motorn börjar bli varm så går den ner i varv ytterligare vilket leder till att den dör och sedan är lite mer svårstartad.
Får försöka få hit kollegan som har bättre prog och söka felkoder med än vad jag har och se om vi kan hitta något.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Det första jag kommer att tänka på är osynkad Valvetronic-motor men vet inte om din motor har det. Den ska förvisso synka sig själv genom att gå till bägge ändlägena men detta funkar inte alltid och då går bilen konstigt på tomgång.
Bj
43
BjK
318 IS -90
Måste man koda in valvetronic igen om man har bytt kamkedja?
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Den behöver inte kodas in men ändlägena ska enligt instruktionen läras in. Denna funktion finns i de flesta programvaror som jag har jobbat med.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Läste av felkoder nu och fick P0011 och P0015. Hurvida dessa är gamla eller nya är jag osäker på då jag hade dom innan kamkedjebytet. Börjar tveka på om jag verkligen nollade.
Vi utgår ifrån att dom är nya. Vad kan det vara som spökar då när det är fel på både insug och avgas? Troligtvis har väl inte bägge gett sig samtidigt?
Kamkedjan är monterad med alla låsningar på kamaxlar och vevaxel, dubbelkollat flertal gånger så är säker på att kedjan sitter som den ska iaf.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Har gett mig ut på internationella forum och försökt bli klokare.
Kan en kärvande solenoid vara boven tro?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.