AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.523

Servar du själv eller lämnar till verkstad?

fr
21
frolr
F31 320D -13
Hejsan, Jag har en 2013 års 320D. I början på året hade jag ägt den i någon månad när det dök upp ett meddelande att det var dags att byta bromsklossar bak. Jag gav inte ens verkstad en tanke då jag bara haft äldre bilar innan denna och gjort det mesta själv.
Beställde Belägg och sensorer och bytte, skivorna såg fina ut. Det var ett tag till varningen för fram skulle dyka upp så jag väntade med dessa.
Jag kommer dock inte ihåg hur många mil det stod att det var kvar. Efter bytet så återställde jag servicemeddelandet.
Nu står det lika många km på fram som bak när man kollar i datorn, tror ni att båda återställdes när jag tog bort meddelandet? Borde jag ändå få en varning sen när det slits ner till sensorn?
Jag kan ju kolla på beläggen hur de ser ut såklart, men har man en bil som är lite nyare än den förra från 1990 så ska jag väl få allt serverat på skärmen? :)

Till min andra fråga. När det väl dök upp △SERVICE△ på skärmen så var min första tanke att jag får ta och ringa och boka oljebyte.
Efter några dagar tänkte jag "äh, skit i den stämpeln. Jag byter själv."
Sagt och gjort, 1000kr fattigare och en timme av min tid så var olja och filter bytt.

Nu har jag återställt även detta meddelande, men varje gång jag startar den så står det ändå som någon sorts varningsmeddelande att "Dags för service 2020"

Vad tänker ni om att göra dessa grejer själv? Hur mycket är stämpeln värd?
Personligen är jag något pedantisk med mina bilar och gillar inte att någon annan ska hänga över motorrummet och repa lacken med sina arbetsbyxor och verktyg. Eller dra åt hjulbultarna med knackare etc etc.

Jag har en pärm där jag bokför när jag gör något med bilen, och har alla kvitton på allt.
Jag tänker även att tillverkarens egna rekommendation att byta olja vartannat år/2000 mil, eller vad det nu ligger på, låter lite väl mycket.
Så det borde ju vara bättre att jag istället byter varje år, alltså för mig ca 1000 mil.

Vad säger ni, Fixar ni med era egna bilar? Hur gamla är de? Och hur mycket värdesätter ni stämpel i datorn när det istället finns väldokumenterat allt som är gjort, och till och med oftare än vad som egentligen behövs.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Så länge försäkringen täcker maskinskada under förutsättning att man har gjort servicen professionellt (dvs hos firma) är man ju illa tvungen att lämna i bilen. Därefter gör jag det själv pga att man spar flera tkr varje gång, man vet att allt blir gjort, man slipper boka tider och passa dessa. Det går lika fort dessutom.

Ingen som jag har sålt bil till ha pruttat på priset med hänvisning till att det inte finns stämplar. Skulle nån göra det kan jag med lätthet dra av kostnaden för en service och ändå sparat åtskilliga tusen.

<- Hur gamla de är står till vänster.

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Har aldrig under mina 37 år med bil använt en bilverkstad.
Ser vad det kostar när jag lämnar in min firmabil, och tänker "aldrig i helvete skulle kasta så mycket pengar på ingenting"
Olja kan man som sagt byta var 1000 mil, och det är ändå billigare än att byta var 3000e på verkstad.
Kolla lampor, bromsar mm kan man göra själv på 10 minuter. Glapp i framgången mm hittar bilprovningen.
Min 325 -06a är hemmaservad sen 10" mil, har gått 30" nu och funkar finfint.
bl
2.294
blixten
325i -88
Så länge bilen har garanti lämnar jag den till märkesverkstad men inte därefter, såvida det inte är elektroniska fel som kan vara svåra att hitta om man inte har rätt utrustning. Dessutom var det så att när jag lämnade in bilen till den ena märkesverkstaden i "min" stad, så hade bilen nästan varje gång fått nya fel som inte fanns innan. Men det var ju väldigt svårt att bevisa att felet uppstod under verkstadsbesöket. Har på 20 år sparat mer än 100 000 kr på att fixa bilen själv. Dessutom vet jag att jobbet blir ordentligt gjort och att tex inte halvslitna belägg utan anledning byts mot nya för att verkstaden skall dra in mer pengar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.