|
|
|
|---|---|
|
När jag bokade service ringde BMW tillbaka och sa att styrväxlarna var återkallade. Som jag tolkade samtalet då handlade det om att de ville byta styrväxel och att det inte skulle kosta något, men då de var restade på fabrik i Tyskland blev det inte av nu, men när jag nu tittar på lappen med föreslagen bokningstid vill de ha 8667 SEK. Någon som vet hur det ligger till med styrväxlarna, och om det verkligen är nödvändigt/bråttom med tanke på den potentiellt saftiga notan. | |
| Det är såklart chassi F31. inte E... | |
|
Styrväxel? Va sa dom kunde hända? Grabben åkte av i fredags med en F30, -13 modell, låg i 90 km/t på väg till jobbet, sen bara small det i bilen och den drog rakt in i räcke till höger., sen snurrade den och for ner i diket på vänster sida. Tur det inte kom möte..... Sista han minns var det stod Tung Styrning. Vi misstänker en punka, båda högerdäcken hade punka. Men med RFT däck??? Crille |
|
| De sa att något i styrväxeln var undermåligt så att den inte skulle hålla hela bilens livslängd. Det lät dock som att det inte var hysteriskt bråttom att byta. Men jag vill minnas att tidigare när de återkallade air-bags då kom det brev hem, och då var airbag-bytet helt gratis. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Antar det är elektrisk styrservo på den modellen. Hi hi - jisses hur många gånger har de uppdaterat den där komponenten!?! :-) Länk Hittade ingenting hos NHTSA och de gör definitivt recalls om det kommer till kännedom att det finns minsta risk för att något går sönder utan förvarning som orsakar förlust av kontrollen över fordonet. Fanns endast en vanlig Service Information från BMW att den elektriska styrservon kan sluta fungera och att det då dyker upp ett meddelande i infodisplayen om detta (men ska endast göra att bilen blir tungstyrd) Länk Lite roligt att läsa om den troliga anledningen: "Failure of the power-assisted steering may be caused by various software-related issues." "Various software-related issues". De flesta mjukvarubuggar i bilens enormt komplexa system tycker jag mest har varit irriterande saker inom infotainment, olika typer av utrustningar, lås/fönster/dörrar och lite inom motorstyrningen. Men nu börjar faktiskt mjukvarubuggarna på allvar göra intåg på komponenter direkt relaterade till körningen - och det är bara början. Mjukvarubuggar samt hårdvaruinitierade mjukvarufel kommer vi alltid att ha (och det vet alla om) - vad man i första säkerställer är att vid minsta fel så kommer man gå till ett säkert läge (och säkerställa att man alltid kan gå till detta läge eller att komponenten man styr kan gå till detta läge under alla omständigheter). Så det här kommer vi att se mer och mer, dvs att subsystem stänger ned sig själv och kanske gör omstarter - ungefär som program på din dator eller din smartphone kraschar till och från (fast i det här fallet är det program som styr din bil). Tänk på att alla features för olika nivåer av självkörande bilar (alltifrån automatisk inbromsning för hinder, automatisk hastighetshållare, automatiska filbyten, automatisk parkeringshjälp, automatisk undanmanöverhjälp till helt självkörande bilar) är en enda stor kittel av extremt komplex mjukvara som körs i hårdvaror som sitter i en mycket utsatt miljö :-) |
|
Jag hade min på service igår och när jag hämtade bilen sa dom att det ligger en "öppen kampanj" på kontroll av styrväxeln. Dom hade inte tid att kolla på det under servicen så jag fick boka en ny tid. Om jag förstod det rätt så va det kontroll/byte av nåt skruvförband. Mer än så fick jag inte förklarat. Skulle ta 1.5h att utföra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.