|
|
|
|---|---|
| Hej snarr vinter och har hittat bättre begagnade dubbdäck 235-50-18 vet nån om dessa funkar? | |
| Om du utgår ifrån vad det står i instruktionsboken att du skall ha för dimension på sommar och eller vinterdäck, så kan man därefter räkna på olika dimensioner efter personliga önskemål. Generellt sett kan man säga att ett vinterdäck vanligtvis skall vara "smalt" för att få så bra vinteregenskaper som möjligt... | |
| jo det förstår jag men frågan är om det går dit och får plats? | |
| Med tanke på din följdfråga så förstod du nog inte... Det mesta får nog plats sen ju frågan om det går att svänga, hur mycket felvisning det blir på mätaren om däcken tar i skärmen vid gupp osv | |
|
Har svårt att tro att du får plats med 235/50-18 på en E92. Har den dimensionen på min X3:a. Eftersom jag även har en E93, så kan jag jämföra diametern på däcken till den, som är 225/40-18. Det skiljer flera centimeter på diametern mellan dessa hjul. Vill du ha 18 tum, så leta efter 225/40-18 däck till din bil. De kommer att bli perfekt på en E92:a |
|
|
Finns flera sidor på nätet där man enkelt jämför o räknar ut hjulomkrets samt får ett hum om det passar! |
|
|
Har för mig att std är 225 x 40 x 18 fram och 255 x 35 x 18 bak med originalfälg. Har du andra fälgar måste du kolla et mått mm så det passar. Dock hade jag 225 x 45 x 17 som vinterdäck runt om på min. Mvh |
|
|
Det är väl bara att titta på vad som står på klisteretiketten på B-stolpen? Alla andra storlekar än de som står där är risk att de inte passar. Behöver du mer info än så? Sedan kan det vara olika anledningar till att de inte passar, från att det bara inte är BMW: specs till till att de sticker ut utanför skärmen ända bort till att att det är rent livsfarligt för att det tar i hjulhus, fjädertorn etc. Rent intiutivt så tror jag inte den storleken passar med ganska stor marginal och jag tror lika intiutivt att det faller på den bortre skalan av missfitting - alltså faller i området trafikfarligt för att det tar vi fjärdertornet. Om du inte har råd med ordentliga vinterdäck så föreslår jag en 316i, men det rådet kanske du inte vill ha? |
|
| Länk | |
| Tack för länken! Jag har brukat räkna ut de riktiga dimensionerna för hand men det här var en mycket lättare variant. | |
Transocean |
@Blixten Gamlaskolanskrattaruthögt |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.