AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
531

540 E39 1998 Problem med automatlåda

ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Tjenare! Min bil började plötsligt att växla sent från 3ans växel, växlar upp till 4an runt 5000rpm eller något sånt

Detta började hända efter att jag tog ut kylaren och spolade igenom den, vet inte om jag råkat röra något som har med lådan att göra? Isåfall vad kan det vara?

Den växlade fint när jag körde den till garaget, men sen efter att spolningen genom kylet var klart och att jag satt ihop allting, och körde ut så ville den inte växla ifrån 3an förrens runt 5000rpm ish

Någon som varit med om något liknande eller någon som vet vad det kan vara?

Mvh Malde
Hej,

Växellådsoljan (värms och) kyls av motorns kylarvätska via en värmeväxlare. Kan det ha hänt något med den?

/Lennart

Edit: Så att du i värsta fall fått in kylarvätska i lådan (och tvärtom).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är inne på samma tankebana som Lennart!

Olja kan ha läckt ut från automatlådekylet, vatten kan ha kommit in i detsamma eller annat fel i anslutning till värmeväxlaren.

Varför lossades kylaren?
Det borde gå att spola ur den på plats...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde!

Hur spolades den ur? Med vanlig vattenslang eller högtryck?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
I början när jag köpte bilen så slirade den på 1an,2an. Och sen började den även koka ur vatten ur expansionskärlet, då misstänkte jag även själv att det kunde varit oljekylaren som drar in vatten i kylet och tvärtom. Men såg ingen koppling emellan dom?

Kylaren lossades pga att det kokade ur expansionskärlet, och såg ungefär ut som att någon tagit en oljeburk och fyllt på vatten i, då det såg oljefärgat/brunt/rostfärgat ut ut. Det skummade i kylaren alltså, så tänkte även att förra ägaren hade kunnat råka fylla på spolarvätska lr något, topplockspackningen verkar må bra då det inte är något högt tryck.

Så därefter så bytte jag till en moddad termostat som öppnar vid 80c, och sköljde ur hela kylet, tror inte den kokat efter det.

Sen därefter så tömde jag ur ca 3-4l av den gamla växellådsoljan, såg nästan ut som motorolja tyckte jag? Så fyllde på färsk olja, då slutade den slira på 1an,2an. Men växlar fortfarande sent på 3an

Spolade igenom med en vanlig vattenslang.

ASC kan inte ha något med detta o göra? då jag inte orkade sätta tillbaks wiren då den oftast är avstängd ändå, men tycker det vore skumt isåfall då jag inte riktigt förstår hur det skulle vara kopplat med lådan

Mvh Malde
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
EDIT : felet är åtgärdat, var bara att koppla in anti-spin wiren, så började den växla bea igen.
Genom alla växlar, antar jag. Grattis!

Tur att det inte var lika illa som det först verkade.

Tack för din återkoppling ,

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.