AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.660

Missljud n47 motor. (Kamkedja?)

Tjena!

Fick igår ett väldigt konstigt missljud i min x3a. (2008 2.0d)
Har läst mig till att det antingen kan vara kamkedjan som har blivit slak, eller nått spridarproblem. Känns tyvärr som ett pest eller kolera scenario...
Bilen går precis som vanligt i övrigt, och missljudet följer motorn varvtal.

Här någon här hört det här ljudet förut? Video nedan.

Är tacksam för all hjälp jag kan få att identifiera problemet, då jag är i behov av bilen dagligen.

Tack på förhand, Daniel

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nu missade du nog ljudet på filen, för jag hör inget.

Om det är ett tickande ljud (tick-tack-tick-tack) vid sidan om själva motorbullret så är det säkerligen kamkedan. Skulle jag vara du skulle jag snarast lämna in bilen på felsökning och laga den, för går kamkedjan av så har du en reparation som är så dyr så du kommer att få skrota bilen. (Reparationen kommer sannolikt kosta mer än vad en X3-08 är värd.)

Att byta en dålig kamkedja kostar bara en bråkdel av ett kamkedjehaveri.

Hur länge har du ägt bilen? Vet du om den var inne på kamkedje-aktionen 2015?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hm ja jag tycker den skramlar precis som dieslare brukar :-)

Vart den varmkörd i filmen? När byttes oljan senast?
Transocean
Jag känner igen det där ljudet och det är kedjan. Hade samma på min 320dA-2011 och det uppkom helt plötsligt när bilen hade gått ca 10 000 mil. Jag sålde min illa kvickt när ljudet dök upp.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kedjan låter i princip alltid lite.
Kanske är kameran som fångar upp ljudet konstigt. Men tycker hela motorn låter väldigt märkligt. Den känns trött på nå sätt, och låter märkligt.
Håller du gasen väldigt "tungt" utan att den varvar upp?

Jag äger och har ägt ett gäng x20d och inte upplevt de där ljudet på någon.

Hur som helst så skulle jag låta verkstaden titta på den motorn.
Ringt och kollat med Bmw om din bil är aktuell för goodwill? Va ju ett tag sen dom gick ut med det. Men borde väl finnas kvar?
Jag har ägt bilen sedan november 2017, och har inte hittat några papper på att kamkedjan ska vara bytt. Ska ringa min lokala bmw handlare imorgon och se vad de säger om goodwill.

Det var väldigt intressant med det du nämnde om att vara tung på foten, för sista månaden har jag tyckt att jag har behövt trycka ner foten "långt" för att komma iväg. Har dock haft koll på medelförbrukningen som har varit oförändrad (0.71) så jag har ej tänkt mer på det.

Missljudet i sig är som ett metalliskt skrapande, men videon visar mest i vilken cykel ljudet låter.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag hade nog inte ljudet på när jag tittade - skämshatten på. :)
Har nu gjort en felsökning på auktoriserad BMW verkstad, och det är kamkedjan som är dålig.
Jag startade precis en tråd i x-serien forumet om hur bytet skall gå till på den här bilen, så har ni en sekund över får ni gärna ge en input där.

Tack på förhand.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Någon med mer erfarenhet med symptom på dålig kedja? Några symptom på när man startar den kall eller finns det något man bör vara extra uppmärksam på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.