|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ställde värmaren på 05:30 igår kväll. Nu på morgonen va bilen kall. Körde iväg, 15-20 min senare när jag va framme och stänge av motorn aktiverade jag kupévärmaren inne i menyn och då startade värmaren och jobbade på. Kan det vara så att mitt batteri är dåligt? Bara en tanke som slog mig. Tänkte koppla på laddaren ikväll och se imorgon om den kickat igång 05:30. | |
|
Det låter sannolikt - värmare är nog en av de första funktioner som IBS-systemet prioriterar bort om batterikapaciteten börjar bli lite låg. Försök ladda minst ett dygn för att få i de sista procenten i batteriet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
På den gamla ”goda” tiden då laddningen av batteriet under färd var simpel och saknade ladd-datorer som TWC el. dyl. var tumregeln att man borde köra i minst 2 till 3 gånger så lång tid som man hade haft den bränsledrivna värmaren igång. I dag har säkert denna siffra trimmats ned men fysiken sätter likväl gränser hur snabbt batteriet kan bli återfyllt med energi under färd. Speciellt då batteriet är kallt. Därför har moderna laddsystem funktioner som prioriterar bort storkonsumenter av el då laddatorn börjar bli orolig att bilen inte kan startas nästa gång. Vänligen Nöckrosen P. S. Jag minns en artikel jag läste på 70-talet om en militärbil specad för mycket kall miljö. Dess batteri var innesluten i en väl isolerad låda som hade ett litet värmeelement i sig. Trots att elementet tog ström från batteriet var det ändå bättre att batteriet var någotlunda uppvärmt för att lättare kunna leverera startström. D. S. I rather go ponding |
|
| Står i manualen att man ska köra lika länge som värmaren är igång, vilket blir 30 min. Då 30 min är max den är igång för att just batteriet inte ska bli helt slut. Min resa till jobb är dock bara 20 minuter och inte jätte långa resor överlag, och det är ju inte bra. Men jag ska köra igång laddaren nu så får den stå tills imorgon så får vi se. Borde haft två batteri när man har värmare som tillval. Tror VW har två i sina bilar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.