AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.835

Tpms Vad händer om man kör utan de?

Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej. Börjar fundera på vinterdäcken. De gamla jag hade till min 2011 har inte tpms ventiler, vilket min 2017 har. Vad händer om jag kör med de? Kommer bilen att larma kontinuerligt om fel tryck i däcken?

Sen har jag läst att dessa ventiler måste programmeras om ifall man flyttar runt däck mellan fram och bak samt när man byter från sommar till vinter och tvärtom. Om det stämmer verkar det vara slut på att byta själv hemma. Hoppas ni vet hur man kan köra utan tpms och utan att bilen larmar. Tack på förhand för hjälpen.

Transocean
Länk
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Bilen kommer larma för att det är "fel" på TPMS-systemet om du inte har några sensorer i hjulen. Går att köra så, men kan vara störigt. Varningen går att koda bort, se t.ex. Länk

Bör går med Carly också, det brukar vara lite mer användarvänligt.

Du behöver inte programmera om något när du byter vinter/sommarhjul eller liknande.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Det går också bra att skifta runt däcken. TMPS fungerar utan någon åtgärd. Det vet jag efter att jag själv skiftar däcken för jämnar slitage och varvtalsbalancering på axlarna i xDrive. Vinterdäcken kan givetvis inte skiftas mellan höger och vänster.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Om du kör utan TPMS så kommer en varningstriangel att blinka i instrumentbrädan har jag för mig och du får ev en varning i tv-skärmen. Därefter lyser varningstriangeln kontinuerligt, men inget mer. Inga ljud eller så.

Om du skiftar runt däcken så behöver du inte göra annat än en ny mätning, men det måste du ju göra ändå om du byter från sommar- till vinterdäck.
Vad många inte vet om är att bilen skickar ett meddelande till Polisen om att TPMS är inaktivt, allt enligt ett nytt EU-direktiv som trädde i kraft i augusti i år. Då det är krav på att nya bilar har TPMS, fungerande sådan, så kan Polisen stoppa dig, du får förmodligen inte böter men väl en tillsägelse. Nackdelarna är flera med EU, fråga engelsmännen?

Eller kan det vara som så att det aldrig regnar i London? :D
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Hahaha den var bra! :D källa på det Dawwe?
Sverige har valt att inte införa kravet på TPMS då vi ändå byter hjul 2 gånger per år Länk
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej och tack för informationen ni gett.

Har läst att det ska gå att ställa om bilen till att kolla diametern på däcket under körning typ som det var på bmw innan dessa ventiler kom. Om möjligt så tycker jag det räcker gott som indikator för min del. Är det möjligt? I så fall hur?

ha
734
haack
X3 30d -18

Man kan koda bort det med t.ex Esys.
Enkelt förklarat så tar du bort 2vb från VO och sedan kodar du berörda moduler.
Finns andra program och appar som för samma sak, men Esys är nog enklast och billigaste sättet.

Mvh

www.facebook.com/bmwkodning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.