AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.569

Funderingar kring försäkringsskada

bl
270
bluetrain
x3 msport
I förra veckan körde jag bakom en buss vars ruta av någon anledning exploderade (!) som resulterade i ett regn av glas med lackskador som följd. Tog från bilen kort på både bussens ruta och regnr dock var det inte riktigt läge att stanna bussen utan jag köpte hem och anmälde skadan dagen efter.

De har ute en förfråga hos motpartens försäkringsbolag för att kräva dem på skadan men lite förvånad blev jag när skaderegleraren sa att om det inte går att bevisa att föraren gjort något "fel", kommer det inte gå att kräva dem (??!!) på ersättning. Då får jag betala (självrisk + hyrbil osv) själv. Hur ska jag kunna bevisa något? Det måste ju vara nästan helt omöjligt. Jag kan ju bara konstatera faktumet enligt ovan??

Så nu väntar jag svar från BMW om de tar på sig skadan eller om inte, blir på min försäkring + hyrbil 2 veckor.

Ni som har lite koll, bedömer ni att utfallet blir som skaderegleraren säger , att de kan enkelt frånsäga sig allt ansvar?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det borde inte vara någon fråga om de gjort "fel" utan om de orsakat dina skador!

Antingen är det föraren, bussen eller dess passagerare som orsakat din skada - oavsett är det bussbolagets ansvar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
270
bluetrain
x3 msport
När jag tittade närmare på bilden jag tog så var det int en utan två sidorutor som var krossade. Att två stenskott skulle slå uppsamtidigt och orsaka detta känns kanske långsökt. Vet inte hur detta skulle kunna uppkomma rent mekaniskt?

Detta inträffade på inre ringen i malmö utanför vad ska vi säga, malmös mindre fashonabla bostadsområden. Jag funderar på om någon har antingen skjutit med något vapen eller kanske slangbella mot bussen. Hade väl inte förvånat direkt men man blir ju skärrad om de hade ”missat” och de hade träffat min bil vilket såklart hade kunnat sluta i katastrof. Nåja bara en spekulation behöver inte alls gått till så såklart.

Tycker bmwförsäkringar varit proffsiga rakt igenom, de kommer oavsett täcka min självrisk och det känns ju bra att få allt överstökat så fort som möjligt.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är precis som JohanB skriver. Det är inte frågan om bussföraren gjort något fel eller vållat något. Den här skadan har orsakats av motpartens fordon. Om han brutit några lagar eller regler är inte ens relevant.

Trafikförsäkringen är ju en försäkring som skall ersätta de skador som åsamkas tredje man till följd av att bussen äri trafik. Om skaderegleraren säger sådär så kan du ju ställa en motfråga "Jaha, så om mina bromsar går sönder och jag kör rakt in i en folksamling så fem personer dör eller invalidiseras så går det inte på min försäkring då för jag har ju inte gjort något fel" (Det är ju inte olagligt att bromsarna går sönder)

Det var ju tyvärr lite orutinerat av dig att inte ringa till bussbolagets garage och anmäla skadan där. Då hade du ju förmodligen fått svaret att "ja den bussen ja, ja vi vet inte vad som hände men det var Johans buss med reg ABC123, den kom in vid 22-tiden igår och hade trasiga rutor och dessutom mailat honom och fått reply i konversationen.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Trodde innan att trafikförsäkringen ersatte alla skador man orsakar med sitt fordon, men nu har jag sett att det finns underliga fall när trafikförsäkringen inte verkar gälla..

Tex när en buss började brinna och fören svängde in på en gård och hela gården brändes ned av den brinnande bussen som rullade in.

De på gården fick ju inte ett öre på bussens trafikförsäkring utan fick nyttja sin egen försäkring.

Är väl inte så stor skillnad mot skadorna som bussen orsakade trådskaparen, bara ännu värre..

Finns försäkringsbolag som gör vad som helst för att slippa betala ut ersättning.

Länk

Länk

Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Varför ligger inte denna tråden under avsnittet "försäkring". Kan man undra.

BMW_MAN: Påståendet om att "De på gården fick ju inte ett öre på bussens trafikförsäkring" må vara riktigt eller inte. Det stöds inte av bifogade länkar i alla fall.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag kan ha missuppfattat det hela. Men jag fick för mig att man fick utnyttja sin egen företagsförsäkring i stället för Venolias (bussbolagets) trafikförsäkring. Men jag kan vara fel ute.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hur har det gått ?
bl
270
bluetrain
x3 msport
Fick tillbaka bilen i förra veckan efter två veckor på rep. Har nagelfarit och ser inga nyansskillnader så det är bra gjort (BMW Skadecenter Malmö) med lackeringen.

Gällande vad som egentligen orsakade att rutorna exploderade eller vem som tog på sig ansvar har jag inte forskat närmare i. Min självrisk blev iaf 0kr.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Gött.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Bluetrain: Din självrisk=0 betyder att försäkringsbolagen ansett någon annan part vara vållande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.