AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.849

340i xDrive vs Tesla Model 3

Sida 5 av 6
Verdi
BMWmsport, stereon drar ingenting i sammanhanget. Värme drar lite mer men inte avgörande. Att "elen dör" har jag inte hört så mycket om, men visst. Sånt händer. Däremot ändras inte räckvidden särskilt snabbt eller överraskande om man gjort sin hemläxa. Länken (ABetterRoutePlanner) i föregående inlägg är guld värd. Man kan till och med knappa in temperatur, vindförhållanden, nederbörd osv osv för att få en så exakt prognos som möjligt. Man kan även ha den sidan uppe i "Kina-iPaden" och se hur man ligger till hela tiden.

Det jag menar är omodernt är såklart drivlinan. Model S kom till Sverige 2013/2014 så den har ju funnits här några år nu. Tycker ändå den är klassisk på nåt sätt. Klara släktskap med Aston Martin Rapide. Länk Har faktiskt aldrig fått så många komplimanger för en bil som för denna. Alla möjliga från killen på McDonalds drive thru till gubben på torget har spontant berömt utseendet på den. M2:an fick lite uppmärksamhet också iofs.

Det här är min bil. Annonsen ligger ute tills den blir inbytt på fredag utifall nån vill betala lite mer. :) Länk

Dock har du ju rätt i att man inte blir lika flexibel, särskilt med barn som kanske sover osv. Kör man så långt som ni gör så pass ofta så är det ett större aber än det är för oss. Fast har du en 100D så får du ändå rätt stor frihet att stanna när du vill. 70 mil kräver nog bara en laddning på ca 20 minuter och man kan nog välja mellan 2-3 olika superchargers. I en 75D så kanske man måste stanna en stund på alla superchargers man passerar.
På Teslaklubbens egna sida står det specificerat att Chademoladdare i verkligheten många gånger inte kommer upp i full effekt ("Teoretiskt kan du ladda ca 24 mil körsträcka per timme, fast vissa CHAdeMO laddare har tyvärr lägre effekt i verkligheten"). Det är för övrigt inte särskilt många av dessa laddare heller och ligger många gånger på samma plats eller i direkt närhet av superchargers så i praktiken hjälper det föga. Länk

Den korta vardagskörningen är det mycket användbart och med dagens förutsättningar en fördel jämfört fossilbilen. I mitt fall tankar jag under 2ggr/månad så det är ingen jättegrej men kanske psykologiskt viktigt som du säger. Långkörningar däremot är förhållandet det omvända och snarare en klar nackdel.

Jag tycker ändå karossen ser gammal ut, körkänslan i bmw gillar jag också mer,
Lyxigare inredning m m. Men din tesla är verkligen snygg! De flesta ser nog inte ut så:) kör du på samma färg kombination för den nya?
Verdi
Keiser, Njae. Chademo finns på hundratals ställen.
Verdi
BMWmsport, nej tyvärr. Köpte en svart metallic nu. Är en lagerbil som matchade perfekt i övrigt. Kommer dock fixa såna 21" fälgar och tona rutorna. Kanske även göra chrome delete så det blir nåt sånt här. Länk

Sen är inredningen "ultravit".
Länk

Kommer dock sakna den röda... :(

Ca 300 mot Teslas ca 200. Och som kartan visar många gånger nära Teslas stationer. Adaptern kostar för övrigt runt 5000kr (plus ev kostnad för att ladda).

Jag tror jag påvisat påoängen ganska tydligt.

”Som sagt, det går tamejfan inte att nämna Tesla här innan vissa går helt i spinn.” Jag har noterat att det ofta blir tjafs när du ger dig in i tråden. Problemet kan ligga hos ”alla andra” eller hos dig. Fundera på det.
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Verdi, jag tycker det är väldigt trevligt att läsa om dina erfarenheter om Tesla, speciellt som du har erfarenhet av hyfsat nya modeller av BMW och Volvo också som jag förstått. Kul att du hittat en form av bilägande som passar dig, och jag imponeras över hur du orkar hålla upp argumentationen. Att det går överstyr är som vanligt inte bara den ena sidans (hur det nu ens finns sidor här) "fel", värt att tänka på för fler än dig. Objektivitet är svårt i fall som detta, alldeles uppenbart, bilar är ju känslor till stor del och alla hittar skäl till sina egna val som med allting annat.
Verdi
Keiser, Antalet laddstationer byggs ut i en väldigt hög fart. Det poppar upp nya hela tiden och det lär ju inte avta. Vet inte vad du ska bevisa med det heller för den delen? Jag har som jag sa ALDRIG behövt ladda på Chademo. Och varför är det ett problem att det kostar pengar att ladda men inget problem att det kostar pengar att tanka? Att behöva betala för nån enstaka _nödladdning_ är ingenting mot att betala för ALLT bränsle. Många är för övrigt gratis också.

Men ok. Det finns Chademo i Malung, Sälen, Ljusdal, Sveg, Funäsdalen, Vemdalen, Klövsjö, Åre, Särna... Finns dock inga superchargers i närheten av dessa orter. Finns en i Mora och nån runt Östersund/Åre. Ska dock byggas en i Sveg inom kort. Dock bör man se till att man kan långsamladda där man bor i första hand. Men vissa orter i t ex Härjedalsfjällen kan vara kniviga att ta sig till med litet batteri, dåligt väder och takbox. Då är t ex Chademon i Sveg guld värd. Chademo/CCS kan även användas av andra elbilar än Tesla. Jaguar I-Pace, Audi e-tron, Mercedes EQC, Nissan Leaf, BMW i3, Hyundai Ioniq osv... Så att de står där de står i förhållande till superchargers är inte så konstigt. De är ju inte tänkta som komplement för Tesla-ägare i första hand utan för andra elbilar.

Jag tjafsar med de som förtjänar mothugg. Tycker dock att jag inte gått över till ren polemik i den här tråden även om jag inser att mitt dåliga tålamod lyser igenom. Jag försöker dock komma med bra argument trots att vissa påståenden är väldigt långt från trådens ämne och direkt tramsiga.
Verdi: svart med mörka fälgar är också väldigt snyggt! alltid gillat den kombinationen, favoriten är nog helt svart, dvs ta bort all krom :)
Verdi
BMWmsport, Ska försöka. Håller med om att en standard Model S med blaskig färg och 19" originalfälgar och ingen toning ser rätt träig ut. Men så är det ju med en vanlig standard 520d med små fälgar och utan M-sport paket också. :)

Bjuder även på en del citat från AMS test som jag länkade till ovan:

"Men det är inga problem att köra riktigt snabbt i Model S. Dels på grund av den enorma framdrivningen. Den är omedelbar och extremt beroendeframkallande. Accelerationen är ögonblicklig och kräver noll förberedelse. Bara stampa på gasen! Och dels på grund av det kompetenta chassit som varken är hårt eller mjukt men som i fart lyckas att maskera ojämna vägar och undulationer. Tacka den låga tyngdpunkten och den fina viktfördelningen för det. Elmotorerna är placerade på hjulaxlarna och batteriet däremellan."

"FREDRIK LANGENDORF, Wheels-redaktör

Nya M5 är rysligt kompetent, dock på tok för ospännande att köra till vardags och motorljudet, nja, sorry. Hellcat, nu snackar vi puls. Den är kul på riktigt. Men Tesla med 4WD, WOW!!! Denna planetens kvickaste bil lockar fram det sämsta ur mig. Och ingen störs – motorn är tyst och däcken varken skriker eller ryker. Vill jag störa åker jag raggarbil."

"JENS TRULSSON, testredaktör

Tesla! Ända sedan min första provtur 2013 har jag varit fast. Det måste vara eldrivet. Allt annat känns så passé, så onödigt, så gammaldags fast utan tjusningen av riktigt gammaldags – typ en Jaguar E-Type med trippla SU-förgasare. Både M5 och Hellcat är underhållande en stund men jag skulle aldrig vilja leva med dem. Då har jag hellre en riktig banracer. All or nothing, baby!"

"JOHN ERIKSSON, testredaktör

Trots 600 brutala hästar och en sladdvänlig urkopplingsbar fyrhjulsdrift är det något som saknas i nya M5. Den vore klart snabbast och bäst på bana, men den intensivt analoga närvaron infinner sig aldrig. Det ligger som ett digitalt filter mellan människa och maskin, vilket håller tillbaka (kör)glädjen. Teslas drivlina är verkligen fantastisk, både smidig och blixtsnabbt omedelbar. Den nya tidens muskelbil.

Men mitt val blir Hellcat. Den har mer charm och karaktär än någon av de andra två. Objektivt den "sämsta" bilen i gänget. Subjektivt gör den mig glad som ett barn varje gång jag ser, hör och kör den. Bara ljudet gör mig såld. Ett åskväder på steroider. Dessutom, alla pengar jag sparar vid inköpet lägger jag gärna på soppa och bakdäck."
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Ger inte mycket för olika tidningarnas redaktörer osv.
hade valt M5 alla dagar i veckan.
men smaken är som baken,vissa tycker om tesla,andra inte,i mina ögon ser den ut som en Ford...
Handlar inte tråden om Model 3 kontra 340i?

/Anders
Verdi
Nej inte längre.
Du tar upp annan laddning som svar på min post, du säger vidare att det är hundratal, jag visar data för bägge. Jag nämner att du behöver köpa adapters för olika laddare och i parantes att det då dessutom kostar pengar. Personligen skiter jag i hur du använder bilen, trodde diskussionen handlade om allmän användning (vilket du nämner tidigare), andra ksnske inte får slut på energi precis vid nästa laddstation eller ska precis åt det hållet laddstationen ligger (ingen omväg krävs).

Det ändrar inte poängen att teretisk räckvidd, vilket du använder dig av, inte funkar i praktiken. Knappast något revolutionerande men tycks vara värt att komma med motkommentarer? De gjorde ett test för inte så länge sen i en svensk biltidning och kom till samma slutsats. Jag tror det räcker så.
Verdi
Keiser,
Tar jag upp annan laddning? Vadå för laddning? På nästan alla (alla?) snabbladdare som inte är Teslas sitter det både en CCS-kabel och en Chademo-kabel. Skillnaden är att asiatiska bilar som Nissan Leaf och Hyundai Ioniq laddar på Chademo medan europeiska bilar som BMW i3, VW eGolf osv laddar med CCS.

Det stämmer att nätet med superchargers är för grovmaskigt för att det ska gå att köra helt slut på batteriet hela tiden. Men å andra sidan behöver du inte ladda mer än för att ta dig till nästa supercharger heller. Det kan alltså räcka med 15 minuter ibland. Flera små stopp istället för ett långt. Sammanlagd laddningstid blir densamma. Eller bättre, då batteriet laddar snabbare när det är nästan tomt. Personligen tycker jag det är skönare med 2 st 20 minuters stopp än ett 45 minuters stopp.

Inget av detta behöver du tänka på för när du ska åka långt knappar du bara in din slutadress och sen räknar bilen ut vilka superchargers du måste stanna och ladda på och hur länge du måste ladda varje gång. Sitter du och äter eller gör nåt annat så kan du kolla i mobil-appen om bilen är redo för att ta sig till nästa stopp. Man behöver alltså inte sitta och vänta i bilen.

Du kan simulera olika scenarion i detta verktyg om du vill. Länk

Det är sjukt pricksäkert, faktiskt bättre än det inbyggda i bilen, och du får svart på vitt exakt hur dina vanliga rutter skulle fungera med elbil. Utvecklaren av sajten är svensk och medlem på Tesla-forumet.

Ja, jag läste också det där testet av Model X i vinterväglag där de gjorde flera nybörjarmisstag och dessutom åkte över Göteborg vilket på den tiden var ökänt eftersom superchargertäckningen runt Göteborg var dålig. Sen dess har flera superchargers öppnat på den sidan Sverige.

För övrigt kan jag rekommendera att läsa detta: Länk Visserligen skriven av en elbilsentusiast men det är fritt fram att försöka beslå honom med lögner om du vill. :-)
Tycker att några av de där argument inte riktigt tar problemen på allvar. Klart man kan ladda med ett vanligt uttag, men sitter man där med ett fåtal mil på mätaren och inte kan snabbladda men ändå är i behov av bilen så blir det tufft.

Det är väl min största oro, att man flängt runt mellan kunder och leverantörer hela dagen för att få ett samtal precis innan hemfärd och att man måste ut till kund och får ta taxi för att bilen inte är laddad.

För vet man bara vad som sker under dagen så är det lätt att planera efter det, men kommer det något oförutsett så är det svårt att ta höjd för det om man vanligtvis är lite på marginalerna.

Hände mig senast i veckan då vi hade strömavbrott i Göteborg, kopplar upp mig mot kontoret och ser att det är 34 min kvar på UPS’n. Fick släppa allt för att kasta mig i bilen och dra till kontoret för att förbereda en säker nedstängning av servern.

Vad gör du i en sån situation Verdi?
Länk
Och här på svenska Länk

Vilken pajas!

/Anders
Verdi
dd88,
Om man kör så pass mycket så bygger det på att man startar varje morgon med fullt batteri. Kör du mer än 30-40 mil per dag (beroende på batteristorlek) så skulle jag söka nytt jobb.

Du kan väl fråga på Tesla-forumet istället. Finns säkert nån där i samma situation som dig. Tars tror jag kör mycket elbil i tjänsten.

För övrigt körde förste ägaren till min 90D över 5000 mil på ett år i Göteborgstrakten. Tror hans bolag sålde gas till Liseberg bland annat.

Det om Musk vet jag inte om det hör hemma i den här tråden. Han är uppenbarligen både narcissistisk och utarbetad och borde beläggas med twitterförbud. Men det tar ju inte från honom att han är en person som tänker nytt och åstadkommer stora saker. Vissa idéer är sämre än andra men lite fascinerande är han ändå.
Tar jag upp annan laddning? Vadå för laddning?
-Ja, på förra sidan, ingen hade nämnt annan laddning innan ditt inlägg. Kort minne?
"Finns ju en massa andra laddplatser också så man måste ju inte ta sig till en supercharger. Kolla uppladdning.nu. Tesla kan ladda 40 kW DC med en Chademo-adapter och upp till 22 kW via trefas AC. Inte lika snabbt som på supercharger som toppar 120 kW men för nödladdning duger det bra."

"Det stämmer att nätet med superchargers är för grovmaskigt för att det ska gå att köra helt slut på batteriet hela tiden. Men å andra sidan behöver du inte ladda mer än för att ta dig till nästa supercharger heller. Det kan alltså räcka med 15 minuter ibland. Flera små stopp istället för ett långt."
-Ja om det är så man vill åka. Är nog ganska få som delar den strategin vid långkörningar. Alla barnfamiljer tex... Återigen, trodde tråden var hur man i allmänhet uppfattade detta, inte vad som passar dig personligen (vilket ju tycks vara allt, sover i bilen också kanske?).

"Inget av detta behöver du tänka på för när du ska åka långt knappar du bara in din slutadress och sen räknar bilen ut vilka superchargers du måste stanna och ladda på och hur länge du måste ladda varje gång. "
-Se svar ovan, många vill ju kanske bestämma själva hur de lägger upp resan.

"Ja, jag läste också det där testet av Model X i vinterväglag där de gjorde flera nybörjarmisstag och dessutom åkte över Göteborg vilket på den tiden var ökänt eftersom superchargertäckningen runt Göteborg var dålig. Sen dess har flera superchargers öppnat på den sidan Sverige."
-Ja det kan ju tyckas vara "nybörjarmisstag" att åka över Göteborg, särskilt om man har ärenden där. Få som besöker Göteborg...

Ingen påstår att det inte går att köra långt med en Tesla, däremot att det innebär begränsningar och kompromisser jämfört en fossilbil. Det har du ju också bekräftat med din text.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.