|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Jobbigt att ha hela världen emot sig när man vet man har rätt Verdi? Men det känns tryggt för mig att veta att du vet hur jag vill köra bil och käka lunch. -Precis som "alla andra". |
|
| :-) Läste jag inte precis ett Verdi inlägg här ovan eller drömde jag? Mitt inlägg ovan var iaf svar på något som raderats. | |
|
Jo, det var något om att det inte gick att diskutera Tesla för det blev bara sandlådenivå....i ärlighetens namn håller jag med om det men frågan är vem som är största orsaken till att det inte går att föra ett sakligt resonemang runt märket Tesla eller deras produkter!? Minsta lilla kritik eller negativ vinkel mot Tesla i någon form, verkar tas som personliga förolämpningar av vissa.....ingen nämnd ingen glömd! ;) Det tenderar lätt att det blir pajkastning i vissa ämnen och detta är väl ett av de mest "paj-rika" åt båda hållen kanske? Kanske lite för mycket känslor inblandade där några är frälsta och andra mer skeptiska. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fyfan vilken värdelös tråd. Vissa medlemmar på det här forumet verkar vara så jävla dumma i huvudet, och jag hade inte ens önskat mina värsta fiender att ha med er att göra i något sammanhang. Stolta, äckliga förståsigpåare som har för mycket ego för att våga lyfta blicken och respektera att andra tycker olika. Mest intressant är dock att det alltid är samma stollar som i tråd efter tråd gör sig ovän med alla andra. Hur orkar ni? Dårar. |
|
|
...NU blev ju tråden genast mycket bättre! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Johan B, Minsta lilla kritik? Jaså. Det här har alltså jag skrivit i den här tråden. 1. "Jag har också tyckt illa om Tesla och är inte helt överförtjust i alla delar fortfarande. Mår direkt illa av personkulten kring Elon Musk t ex." 2. "Jag gillar inte alla aspekter av Model 3 heller (tycker den ser lite fjantig ut i fronten och så gillar jag inte interiören. Dock säger folk att man vänjer sig) " 3. " Jag tänker inte ha nån Tesla utan garanti. :-) " 4. "Bra fråga. Jag hade inte köpt nån Tesla om BMW kunnat erbjuda nåt liknande." Låter jag verkligen som en Tesla-fantast som inte tål minsta lilla kritik? Det jag har gjort i den här tråden är att försvara ELBILAR. Jag har hävdat att räckvidd och laddtider är tillräckligt bra med dagens teknik. Kanske inte för precis alla men för väldigt många. Ingenstans har jag skrivit att det passar ALLA. Men ändå verkar det vara det vissa av er läser. Som sagt, det går tamejfan inte att nämna Tesla här innan vissa går helt i spinn. ps. För övrigt är pris och ränta på min S 100D kalkyl hämtat direkt från min offert. |
|
Det jag undrar är 1. när blir batterierna förbrukade 2. vad kostar ett nytt batteri 3. hur påverkar det 2a handsvärdet när bytena börjar dyka upp? Ytterligare två aspekter, utvecklingen kommer förmodat gå snabbt framöver gällande batteriteknik (kapacitet och laddning), hur kul är det då att sitta med en gammal elbil? Påverkar ju förståss inte de som byter var 3e år men de som köper den därefter. Har för mig jag läst att krockskador tenderar bli väldigt dyra då det (kan) skada just batteriet som får bytas, stämmer detta månne? I övrigt hade jag gärna köpt en elbil, om priset var rätt och (räckvidds)prestanda tillräcklig. 40-50 mils verklig körning räcker för min del. En kommentar dock till Verdi; man kan väl inte räkna på säg 40 mil i praktiken, man vågar väl knappast köra så nära gränsen att man riskerar att få slut på energi (ca 35 mil), därtill får man inte för sällan ta en omväg för att komma till laddstationen, vilket i mina ögon ger ca 30 mil. Snabbladdar man 80% av det är man sen nere i 24 mil i praktiken? Fortfarande ok men inte direkt lysande. |
|
Verdi |
Keiser, Finns taxibilar som gått 60 tusen mil och inte tappat särskilt mycket kapacitet. Typ 10-15% tror jag. Batterierna verkar hålla bra. De som byts är det i regel nåt fel på. Har inte hört nån som bytt pga "utslitet" batteri. Tesla har 8 års garanti med obegränsad körsträcka på sin drivlina inkl batteripack. Priserna sjunker också. Ett begagnat 100 kWh batteri kan köpas inklusive montering och inprogrammering för drygt 200 tkr idag. Men om 5 år är priset säkert halverat. Beror ju på vilken bil du pratar om. S 100D har ju den längsta räckvidden av alla elbilar idag. Drygt 50 mil är inga problem om du håller dig till vägar mellan 50-90 km/h. Kör du motorväg sjunker räckvidden något. Din "uträkning" är inte helt korrekt. Worst of the worst scenario möjligen. De där 80% är ingen lag. Du får ladda till 100% om du vill. Men de sista 20% behövs bara när du kört typ 70 mil den dagen. (40+30). |
|
Ok, låter ju iofs bra men förr eller senare kommer de ta slut, då är jag rädd att det påverkar andrahandsvärdet för hela vagnparken. En bil som är värd 150' (8-10 år gammal Tesla S)men som behöver byta batteri för lika mycket kommer bli svårsåld. Det kommer inte bli lätt att sälja en 5 år gammal bil om du vet att det kommer en så hög utgift relativt snart. Men låt oss hoppas att priserna på batterier går ner och att kapacitetproblemen inte blir så stora framöver (utvecklingen går fort). Lite avrundat och kanske lite på snåla sidan men förklara vad som är fel i räkneexemplet ovan (baserat på 40 mils räckvidd). Jag förutsätter motorväg, 110-120 km/h. De flesta vill ha lite marginal innan batteriet är tomt och det är inte jättetätt mellan superchagers: Länk Ca en halvtimmes väntan bygger väl på 80% och kapacitet från en supercharger? |
|
|
Verdi, jag har inte gått i spinn utan försöker se denna tråd ur ett mer distanserat synsätt utan egentliga egna inputs i sakfrågan om bilarnas för- och nackdelar... Men det argumenteras friskt "förbi varandra" i denna och många andra "Tesla-trådar" där endera parten inte kan/vill se argumenten från varandra. Så JO det verkar vara lite känsligt med kritiskt förhållningssätt mot Tesla hos vissa individer - de som känner sig träffade får ta åt sig och de som inte känner sig träffade får väl "låta det rinna av". ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Verdi: du har ju faktiskt skrivit en del annat också - men det har du ju raderat? PS. Svara inte. jag kommer inte skriva mer i denna tråden. DS. |
|
Verdi |
Keiser, Efter ett tag lär man sig hur bilen fungerar och att ha 5 mil (12,5%!!) i marginal är för mycket. Det räcker med 2 mil. Sen är det väldigt sällan du behöver åka en omväg. Ska vara på en del specifika rutter men inget jag råkat ut för än. Var närmast när jag var ner till Anderstorp i våras. Då hade jag behövt åka nån mil söderut för att ladda om jag inte hittat laddning i Anderstorp över natten (gratis 11 kW stolpe på torget bredvid hotellet). Däremot får man sämre räckvidd på vintern. 10-15% sämre. De flesta bensin och dieselbilar rullar inte mer än 20-30 tusen mil. Det fixar ett batteri lätt. Så du kan ju inte räkna med att du måste byta batteri. Har du otur så går det sönder men i regel slits det inte ut. Det tappar kapacitet däremot. Dock väldigt långsamt. |
Verdi |
Aerobat, ja det gjorde jag. Men det var ju knappast nåt försvar av Tesla utan mest frustration över att jag måste vada i allmänna fördomar om elbilar och Tesla i en tråd om en specifik jämförelse mellan två bilar. Ingen lyckades hålla sig till ämnet. Det jag gjort och som retar folk mest är att jag har kritiserat bensinbilar och BMW. Det misstogs antagligen för Tesla-fanatism. :) |
Verdi |
Här kan ni läsa ett hyfsat neutralt test av Model S vs M5 vs Dodge Hellcat. Det enda som stör är att de har en vanlig 100D och inte en P100D som de verkar tro... Länk |
|
Ok, vi är olika. Jag har känt mina bilar ganska länge och jag skulle inte vara bekväm med att köra så nära gränsen (procentsatsen är ju irrelevant i sammanhanget). Vill till att det inte är en olycka på vägen... Snabb koll ger väl att det är 10-15 mil (vilket bygger på att du kör ev omväg) mellan stationerna, ska mycket till för att superchargern ska råka hamna så nära att du maxat ditt batteri. Varje gång. Snarare får du ladda "för tidigt" och/eller åka en omväg för att hitta laddstationen. Detta är en klar nackdel i "räckviddsdiskussionen" men något som kommer förbättras med åren. |
|
| Ok, då är ju behovet av nytt batteri mindre och bättre än jag trodde. Då försvinner den faktorn. | |
Verdi |
Finns ju en massa andra laddplatser också så man måste ju inte ta sig till en supercharger. Kolla uppladdning.nu. Tesla kan ladda 40 kW DC med en Chademo-adapter och upp till 22 kW via trefas AC. Inte lika snabbt som på supercharger som toppar 120 kW men för nödladdning duger det bra. |
| Ja men det är ju knappast reella alternativ för en långresa, ladda en timme för att komma någon eller några mil, du måste dessutom ha diverse olika adapters. Hur man än vrider och vänder på detta så är det en svaghet och räckvidden i praktiken lägre. Börjar bli lite löjligt nu. | |
|
Verdi: varför ladda så snabbt? Dum fråga? Har du en bil med endast El vill du såklart kunna ladda snabbt för att komma iväg. Jag åker 2 ggr i månanden längre sträckor på ca 70 mil. Med barn/familj i bilen så är man inte alltid så Flexibel att man kan stanna var man vill och hur länge man vill och dessutom i en timme för att ladda. Ibland kanske man int vill stanna, man behöver ha friheten som teslan inte ger. Sedan ändras räckvidden snabbt, dvs beroende på hur man kör och vad som är på, värme, stereo m m. Dör elen så är man helt fast, detta hände faktiskt när Jag provkörde. Som sagt för min del avgjorde själva känslan under provkörningen, hade kanske för höga förväntningar pga hajpen, men så blev det. Sen tycker jag att karossen är väldigt gammal. På vilket sätt är andra bilar omoderna? Håller inte alls med dig, tycker t.ex nya 5 serien M sport både ser bättre ut och är modern. Men jag tror allt handlar om tycke o smak. |
|
Verdi |
Jag skrev NÖD-laddning. Alltså om något oförutsett händer så att din marginal inte räcker till. Du behöver inte ladda särskilt länge på 40 kW för att ta dig 4-5 mil. 10-15 minuter kanske. Klart att det är en liten uppoffring man får göra på långresa. Det tar lite mer tid och man måste planera lite bättre. Dock tror jag folk överskattar hur ofta de kör så pass långt att de verkligen blir lidande. Fast det är klart, bor man lite udda till så blir man kanske mer lidande. Jag har ju tur som bor centralt i landet. Det är nog väldigt individuellt och man måste själv luska ut hur bra det fungerar. En sajt som hjälpte mig förstå var denna: Länk. Välj din bilmodell och knappa in din rutt och se hur det fungerar. Blir lite som en elbils-simulator. :) Man har dock igen det där i vardagen då man sparar in alla små omvägar till macken. Bilen är ju alltid "full-tankad" på morgonen. Det är väldigt skönt faktiskt. Inte minst psykologiskt. Känns som att man kör gratis (även om det är en sanning med modifikation). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.