|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Skulle säga att en M4 är långt ifrån en one trick pony, i mina ögon är den bra på mycket men inte bäst på något som kan mätas rent objektivt (finns det någon bil som är det?) För mig skulle en Model S vara en one trick pony, då det enda jag skulle ha glädje är hastighet rakt fram, men samtidigt så förstår jag att det inte är så för alla. |
|
| Macan GTS...enough said ;) om man kan leva med att den drar 1,2 l/mil | |
Verdi |
dd88, Fast just nu är det bara Tesla som bygger elbilar som är roliga att köra. Jag gillar inte alla aspekter av Model 3 heller (tycker den ser lite fjantig ut i fronten och så gillar jag inte interiören. Dock säger folk att man vänjer sig) men konkurrenterna är sjukt långt borta. De elbilar som kommer nu är mellanklass-SUV:ar som väger 2,4 ton... Finns inte en enda "sport-sedan" på el annonserad förutom vaga löften om en elektrifierade 3-serie. vad nu det betyder... För mig har det helt svängt. Jag resonerade som du för ett par år sen. Elbil? Över min döda kropp typ. Men absolut inte längre. Så fort man inser vad som är viktigt vad gäller prestanda i en bruksbil så fattar man att elbilar är överlägsna. Prestandan i M2:an var svår att få glädje av utan att köra som en dåre. Prestandan i Teslan är praktisk och rolig hela tiden. Kom ihåg att jag pratar om bruksbilar. Inte sportbilar. Där är det lite annorlunda. Men då ska man köra på bana. På allmän väg är sportbilar direkt hemska tycker jag. Jag har också tyckt illa om Tesla och är inte helt överförtjust i alla delar fortfarande. Mår direkt illa av personkulten kring Elon Musk t ex. Men så länge det inte finns alternativ så är jag inte sämre människa än att jag kan ta det. Jag är väldigt pragmatisk av mig. Edit: Angående M4. Den skulle möjligen fungera som andrabil hos oss. Dock knöligt att krångla in ungarna med vinteroveraller och sånt i baksätet. Plus att den inte går att få med bränslevärmare så man måste sätta sig i en utkyld bil rätt ofta. En elbil är suverän på det. Behöver aldrig skrapa rutor eller frysa. Jag förstår faktiskt inte varför du reggat dig på Tesla-forumet om du är så pass avogt inställd som du verkar vara. Model S är bekväm och rymlig, Fungerar ypperligt istället för en stor kombi även för oss barnfamiljer. Vilsam och skön att köra på långresa, hyfsat skoj när det svänger och snabb på ett sätt som känns hela tiden och som är svårt att förstå för de som inte provat. Tyngdpunkten är väldigt låg och den är vridstyv och stadig i kurvor. Den kränger inte alls så mycket som en F11 med xDrive iaf. :-) |
Verdi |
Marin, Och ändå funderar (funderade?) du på en Tesla? ;-) |
|
@Verdi...för att jag inte kan leva med 1,2 l/min i en bruksbil :( Har paxat kompisens P100D när hans leasing går ut i slutet av 2019 :) |
|
|
Tycker nog att du saknar lite perspektiv ibland, Verdi. För det första jämför du med en bil (S100D) som vad jag vet kostar 1,2-1,4 miljoner med lite vanliga extras. Ska du jämföra måste det väl bli med M5 som enligt mitt sätt att se det är överlägsen en S100D i allt utom förbrukning och 0-100. Sedan vibrerar de flesta moderna bilar inte vid stillastående, motorn är inte igång. Visst är känslan av instant torque häftig, men som allt annat är det ju en känsla, liksom ljudet av en rak 6:a eller en V8 för de som tänder på sånt. Dessutom är det för de flesta utanför dessa forum rätt så ointressant om en bil accar 0-100 på 3 eller 7 sekunder. De flesta tycker mest det är obekvämt. (jag tycker inte det!). När det gäller prestanda är olika prestanda olika viktiga. En Tesla S100D gör t ex en varv på Hockenheim på 1:16:9, en BMW M5 klarar det på 1:10:6. Rätt stor skillnad. Som en jämförelse klarar en Golf R med ynkliga 300hk Hockenheim på 1:15:9. (Alla tider enligt Sport Auto Zeitung). Ja, jag vet, de flesta kör aldrig bana. Men tiderna på en bana som Hockenheim (i visst förhållande till motorstyrka) säger ganska mycket om hur rolig och körbar en bil är. För du tar ju upp egenskaper som seg, vinglig och klumpig. Klumpig är nog det som de flesta bättre förare benämner Tesla på bana. Det finns ju anledningar varför Tesla inte säljer mer... För dyra, för krångliga (jag vill köra minst 100mil utan ladda/tanka) och för dålig kvalité. |
|
|
PS. Glömde. Teslas andrahandsvärde... Är ju bra. Nu. Men jag tror att huvudorsaker till det är: 1. Tesla relativt nya på marknaden 2. Det säljs inte många bilar 3. Tesla är dyra Alla faktorer gör att det inta finns speciellt många bilar i andrahand. Om och när det kommer ut fler sjunker priserna. Tror jag. DS. |
|
|
En jävla fart på tråden, men för att återkoppla till aerobat så finns det väl inga exakta siffror på hur mycket det kostat. Dels för att BMW gömmer siffrorna i sina rapporter, dels för att det är svårt att estimera hur mycket det kostat att satsa på 2 i-modeller (med flera planerade så som i5, men som blivit skrotade) istället för att satsa 1) på elbilar istället för hybrid och 2) elektrifiera den nuvarande modellflottan istället för att bygga ett separat varumärke. Hade den här tråden ens funnits om BMW satsat på el istället för två udda hybridbilar (ja, i3 går att få med ren eldrift)? Hade Tesla verkligen haft något att komma med om 340i istället varit en i340 Performance? Jag tror inte det. BMW är ungefär lika stora som Mercedes ja, men Daimler Group är i princip dubbelt så stora som BMW Group och VW ytterligare en bra bit större. Om man satsar på fel häst i det här läget kan det gå fort åt fel håll. Just idag finns det inget som talar för ett uppköp (även om det varit nära tidigare i historien), men man är betydligt mer sårbar än övriga konkurrenter. Elektrifieringen av bruksfordon kommer att gå fort, med en period av cross-over med hybrider. Porsche räknar med att samtliga modeller 2025 kommer vara elektrifierade på något plan, förutom 911:an. Det säger något om hur snabbt det kommer gå, när även en tämligen konservativ tillverkare rör sig så pass snabbt. |
|
| För min del avgjorde provkörningen att jag valde bort teslan väldigt fort....annars va jag på väg att skaffa mig model S. Men får se, kanske i framtiden om företaget finns kvar, om kvaliten förbättras mycket, går snabbladda (dvs lika snabbt som att tanka) kan Tesla kanske va ett alt. Förutsatt att andra bilar inte har nåt bättre då;) | |
|
@Verdi: Fast nu gör du ju exakt samma fel som du tycker jag gör. Jag kan vända på det och säga att jag verkligen inte förstår vad du menar. Tyckte ändå att jag var rätt tydlig med att det var min känsla och mitt tyckande det handlade om. Det är väl klart att det sitter i ryggmärgen. Nu är jag dessutom i en situation där jag kan välja bil helt fritt. Inga barn, inget hus. Dessutom kan jag skita fullständigt i ifall min bil drar 0 eller 4 liter milen. Vilket man rent generellt kan göra när man pratar bilar i miljonklassen då det är en försvinnande liten del av kostnaden. Och då är en Tesla, eller elbil rent generellt, överhuvudtaget inte aktuell. För att den inte ger MIG rätt KÄNSLA. Jag kan ärligt säga samma sak om VAG-bilar. Förstår överhuvudtaget inte vad folk ser i Audi, känns fruktansvärt massproducerad och neutral för mig. Jättefina bilar visst, men triggar inte mig. Ska jag slanta upp de pengar det handlar om för att få de bilar jag är intresserad av så måste det till mer än bra siffror på pappret. Annars kan jag lika gärna köpa en Dacia och göra något roligare med pengarna. Köper man bil av helt rationella skäl så är det en annan sak. Vad gäller kommentaren om one trick pony så var det mer sett till körningen. Jag behöver som sagt inte bry mig om baksäte, bagageutrymme (så länge golfbagen går in) osv. En model S är snabb i rak acceleration. Men det är en elmotor, för mig är det lite som att se en cool maskin rent generellt men när man tittat på den en stund (gjort några accelerationer) så har man liksom gjort det och går vidare. Jag tycker inte dragracing generellt är så jäkla kul heller, oavsett drivlina. Bara för att det inte ska dra iväg för mycket så vill jag gärna påpeka att jag inte skriver så här för att provocera dig eller trolla tråden. Jag tycker så här. Det är min åsikt. Och jag har full förståelse och respekt för att du tycker annorlunda. Dessutom jämför vi äpplen och päron anser jag, vilket ju hela tråden handlar om. Det blir liksom lite svårt att vara rationell i bedömningen av en elbil om ljudet av en kallstart är halva meningen med sitt bilägande (inte för att M4 just har det bästa men ändå). |
|
Verdi |
aerobat, Först det ekonomiska. Kalkyl M5: Länk 25 756:-/mån Kalkyl Model S 100D: Länk 9 198:-/mån En M5 skulle alltså vara 2,8 ggr dyrare!!! Skulle jag köpa privat M5: Länk 25 921 kr per månad Model S 100D: Länk 17 054 kr per månad Fortfarande STOR skillnad. Så varför jämföra? För övrigt finns inte M5 som kombi eller halvkombi så den går bort. Finns det ens bränslevärmare så man slipper frysa? Vad gör en Volvo V90 eller en BMW 520d runt Hockenheim då? Eller är det bara Tesla som måste bevisa sig på bana? Varför då isf? Jag kör som folk. Till och från dagis, jobb, affären... För hundrafemtielfte gången. DET ÄR EN FAMILJEBIL. Inte en sportbil. Vad gäller andrahandsvärdet så är det bra eftersom driftskostnaderna är så låga på en elbil och för att det råder brist på elbilar. Både nu och framöver. Min i3 som jag köpte för 399' inkl vinterhjul för 18 månader sen skulle jag nog få 330-350' för nu. Det är inte elbilar som kommer tappa mest. Varför vill du köra 100 mil utan att stanna? Hur ofta kör du såna sträckor? Kan inte vara ett stort problem. Ska vi argumentera på den nivån blir det bara löjligt. Skärp dig. Mina föräldrar kör inte ens 27 mil ner till oss utan att stanna för mat eller fika. Så tror jag betydligt fler kör än 100 mil nonstop. acey, Bra fråga. Jag hade inte köpt nån Tesla om BMW kunnat erbjuda nåt liknande. BMWmsport, Varför måste du ladda så snabbt? Det är ju inget man gör till vardags direkt utan det handlar för de flesta om ett fåtal ggr per år. Det argumentet är ungefär lika tramsigt som att man inte kan köra 100 mil utan att stanna. Vem är så kompromisslös i verkligheten? Jag håller med om att Teslas kvalitet inte är den bästa men när jag upplever fossilbilar som hopplöst omoderna och tröga så har jag inget val. |
Verdi |
Nimgaard, Jag förstår dig men jag ser det som att du inte blivit frälst än. Haha. :) Möjligt att jag haft en annan bil om jag inte haft den kravbilden jag har. För oss är en 3-serie kombi för liten och opraktisk. En sedan eller, ännu värre, en coupe vore otänkbar. Mitt val är alltså mellan en Tesla och en V90/520d. Inte mellan en Tesla och en M5. Och faktiskt, när man börjat köra elbil så händer något annat med en. Man uppskattar känslan av enkelhet. Inga krångliga drivlinor som kan gå sönder, inga besök på macken och tanka illaluktande vätska, inga kallstarter, alltid behaglig kupé (går att kyla via appen också) osv osv. Det är enkelt, rent och känns bra. Det känns även bra att man för en gångs skulle är på rätt sida i skattemaskineriet och får fördelar istället för straff. Den känslan ska inte heller underskattas. :-) Sen har vi det här med miljön också som ren bonus. Vet att nämna det här är som att röra runt med en pinne i en myrstack men det är skönt att inte bidra till avgaser och buller i stan eller med koldioxid till atmosfären. Tänk vad skönt om bussar, lastbilar och sånt gick på el i städerna. Vad tyst och fint det skulle vara på uteserveringar osv. Inga dieselavgaser heller. |
Verdi |
Vet inte riktigt om jag kommer så mycket längre med detta på det här forumet. Ni verkar inte riktigt vara där än om man säger så. Men lugn, det kommer. ;-) |
|
Verdi: Som jag skrev tidigare så är jag såld på elbil, men inte Tesla. Dessvärre finns det inget vettigt elbilsforum i Sverige och du ser kanske att jag försöker hålla mig borta från Tesla-delen, även om jag inte kan låta bli att slänga in en sarkastisk kommentar när det blir alldeles för mycket foliehatt i de delarna av forumet. Hade temat på denna tråden varit ”i340x vs Model 3” (dvs eldriven 3-serie vs Model 3) så hade vi fått ett annat utfall. Tyvärr så har inte BMW kommit så långt, och personligen så tycker jag att det är värt att vänta tills dess då det finns en hel drös med trevliga fossilbilar som man kan beta sig igenom undertiden. |
|
Verdi |
dd88, Den här tråden är full av trams och gav precis ingenting. Folk kunde som väntat inte hålla sig till ämnet utan svävade iväg om allt möjligt annat. Same old... Ärligt talat vet jag inte om BMW får tillbaka mig som kund. Jag har börjat gilla den positiva framåtrörelsen som finns i och runt Tesla. De tänker nytt och det finns en rätt trevlig pionjäranda. T ex fick jag besök av Tesla Mobile Service förra veckan. De bytte pump till spolarvätskan på garantin på parkeringen utanför mitt jobb. Jag behövde bara gå ut och ge servicekillen nyckeln. Sen fixade han resten. Tidigare har de hämtat min bil på uppfarten hemma när den skulle på service. (Och lämnat). Under tiden får man en helt gratis låne-Tesla. Man behöver inte ens säga till, det är självklart. Ska man in med i3:an på Novation är det lite halvsurt hos kundmottagningen och behöver man bil under tiden så får man hyra till fullpris hos Sixt. Jag fick tamejfan inte ens en ny laddkabel gratis trots att nybilsgarantin fortfarande gäller. Vad gäller trevliga fossilbilar så finns det inga som jag har råd med som är särskilt trevliga. Edit: Och ja, det finns ett antal personer på Tesla-forumet som är helt dumma i huvudet och som drar allt alldeles för långt. Men så är det överallt. |
|
Jag satt i en Modell 3 i helgen och jag satt bra "bakom mig själv". Är 186 och både ben och huvud fick plats i baksätet. Sidosikten bak är noll pga utformnignen av taklinjen men det är nog skitsamma. Bagaget var helt ok med rätt liten lucka. Största problemet för Tesla 3 är nog att den är så "amerikansk" i sitt utförande. Allt ser bra ut men mycket känns skumt. Tex så ser stolen ut att vara skålad. Dock så är inte själva stommen formad utan helt platt. "Skålningen" går sittdynan går att nypa ihop HELT så stolen blir helt platt. Alltså ger den inget som helst stöd när man väl sitter i den. För mig går tyvärr Tesla bort så länge de inte får upp kvaliteten på produkten,får ner tiderna för reservdelar och får fler auktoriserade handlare (har styvt 100mil till närmaste). Viss läsning på teslaforumet är ju rejält avskräckande när det gäller tillförlitligheten. //RX 450h -12 |
|
|
Får tillägga att min nästa bil ska ha laddmöjlighet i nåt slag. Ditt exempel Verdi är sånt som inte gör mig alls imponerad utan mest skrämmer. Pumpen ska ju inte behöva bytas alls, en sån enkel sak ska ju bara hålla eller? //RX 450h -12 |
|
Verdi |
benke_berguv, Min nybilsgaranti går ut om mindre än 500 mil. Varför tror du jag byter bort min 90D annars? Jag tänker inte ha nån Tesla utan garanti. :-) Nu har jag nybilsgaranti under hela leasingperioden och garanterat återköpspris. Bara tuta och köra utan att behöva bry sig. Enda orosmolnet är de långa väntetiderna på reservdelar. Hoppas jag slipper sånt. Hade jag bott längre från verkstaden hade jag inte heller köpt nån Tesla. Det är en mycket som ska stämma men de kommer väl förbättra sig även på det området. |
|
Verdi; Har läst och förstår varför du byter :) Tycker det är synd att Tesla lite slarvar med chansen de har just nu. Jag hade gärna haft en då själva konstruktionen och tekniken lockar som fan. Håller tummarna att de får ordning på bitarna så jag törs köpa en. En ny är det bara drömma om så jag får plocka upp smulorna som blir kvar på begagnatmarknaden, gärna med garanti :) //RX 450h -12 |
|
|
Verdi, ser ut som att du justerar siffrorna for att bättra din egen sak? Jag tvivlar inte på att M5 blir dyrare, men: - du räknar på högre ränta för BMW (kanske finns det miljörabatt på ränta också?) - Tesla S100D är så vitt jag kan se dyrare än M5, i din kalkyl är det tvärtom? Tycker du har en rätt trist ton som gör det meningslöst att diskutera med dig. Oavsett vad någon säger är ju dina elbilar bäst och billigast. Vad vet du om mina körvanor? Jag kör regelbundet 80mil över dagen och vill ha lite marginal. Har inte lust att tanka/ladda hela tiden. Acceptera det. Jag skiter väl i hur dina föräldrar kör. Det är inte min sak. Jag tycker det är smidigt att ha en premium kvalitetsbil som kan köras 120-130 mil på en tank. Så försök acceptera att alla inte tycker som du istället för att vara tråkig på forumet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.