AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.850

340i xDrive vs Tesla Model 3

Sida 2 av 6
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vadå tagit beslag på hela kvoten av E-tron? Norge har en kvot, alla andra länder har sin egen. Norge kan inte sälja andra länders kvoter. Audi Sverige hade 700st varav merparten är redan sålda. Inte alla dock.

-------
//Lövet
Transocean
Elon beklagar :-)Länk

Länk
Den viktigaste punkten förutom alla andra problem tesla har är egentligen bolagets framtid, skulderna växer, prod problem, kunder minskar, konkurrens ökar...vad händer om företaget går under och man köpt en bil för ca 1 milj?

De flesta i min krets som äger en tesla idag är alla sånna som i vanliga fall aldrig varit bil intresserade tidigare, de erkänner nu att de föll för hajpen tekniken, säljet m m men ångrar sig...
Pi
96
PinnenX
325i-05
@Aerobat
Jag tycker kanske inte frågan Tesla eller BMW är den intressanta. En mer intressant fråga är kanske hur BMW ska klara av konkurrensen från de etablerade biltillverkarna du listar upp om man missar elbilståget, om det nu blir ett sånt tåg :) Det finns ju hur många exempel som helst på stora välmående företag som gått i putten eller bara är spillror av vad de en gång varit för att de har varit för sent ute i ett teknikskifte
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Aerobat: Kan du hitta en enda siffra som talar för att i-satsningen varit lönsam?
Hela projektet dragit iväg rejält över budget. Såväl pengar som resurser har slösats, vilket resulterat i att man struntat i att elektrifiera "vanliga" modeller, med följden att man nu ligger sist i "elektrifieringsracet".

BMW måste ständigt bygga mer volym och vara extremt lönsamma för fortsatt kunna vara självständiga och inte bli uppköpta. Det kan svänga snabbt om man missar ett paradigmskifte. BMW är fortsatt små jämfört med VW och Daimler.
Verdi
Haha. Men va fan. Ångrar sig? Kunder minskar? Sluta trolla.
Transocean
Ta en tur till Tysklands största stad Ruhrpott så inser du direkt att det inte kommer nåt elbilståg. Oljerika lilliputtländer som Norge kan subsensionera så mycket dom vill och en eller en annan rik egenföretagare tillika villaägare/Teslaägare i Sverige kan tycka vad han vill.

Ett jätte-enkelt exempel varför det inte kommer nåt elbilståg.........

Föreställ dig att alla bilar du ser idag var elbilar. Vad med laddning? Var/hur/hur dyrt får det vara? Varje bil du ser att tanka på macken, ändra 3 minuter till 2 timmar o s v.
Transocean
Hey, Verdi det var du som startade trolltråden, inte jag. Hur går det med dina vibrationer från drivlinan?
Verdi
Du är dummare än jag kunde ana Trans.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
@Acey: jag skrev inte att det går med vinst? Jag har inte en susning. Du skrev att det går med förlust. Säkert är det så. Men hur mkt? tacksam för källa.
BMW omsätter 1000 miljarder och är ungefär lika stora som Mercedes (bilar) och större än VW, Audi, jaguar peronbilar etc. om man tar bort lastbilsdelen. Knappast en uppköpskandidat.

@Pinnen: det var väl ungefär det jag skrev?

Personligen tror jag inte dagens batteriteknik är den som kommer att starta det vrkliga "elbilståget". Batterierna har i princip inte utvecklats på 20 år. Men har bar packat dem lite och gjort laddarna lite mer avancerade. El blir det säkert i framtiden men vilken energikälla?
Pi
96
PinnenX
325i-05
Nja, din fråga var hur Tesla kommer klara konkurrensen från de etablerade biltillverkarna. Jag är personligen mer intresserad av hur BMW kommer klara samma konkurrens då det inte riktigt känns som de är med i matchen för tillfället. Se bara på mobiltelefonbranschen...… Hur många av de stora drakarna försvann inte i samband med förändringarna där? Och snabbt gick det också.

Det ska bli väldigt intressant att se hur hela bilbranschen kommer se ut om 20-30 år, hur många av dagens biltillverkare som kommer finnas kvar? Inte många om jag får gissa. Det skulle inte förvåna mig om det är Googles eller Apples logga i fronten på många bilar när vi väl kommer dit :) O frågan är om det är vi själva som kör eller om vi bara kommer vara passagerare
Verdi
Nu handlar tråden iofs inte om ekonomi och sånt utan om att Model 3 mycket väl kan mäta sig med 340i som en driver's car och jag undrar lite hur ni ser på det? Ändrar det er inställning till elbilar eller är det oförändrat? Är ni fortfarande lika rädda för framtiden eller lindrar det er ångest något? :-)

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ja, det är intressanta frågor.
Men glöm inte att de största utmaningarna inte verkar vara teknologi utan förmågan att massproducera kvalitetsprodukter. Dvs, det som BMW, Daimler etc. har gjort i många år. Laddinfrastrukturen har varit en stor fråga och konkurrensfaktor för Tesla, men jag tror att när elbilen ska få ett genombrott måste detta vara en ickefråga, dvs räckvidden måste vara tillräcklig.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Vad kostar en Tesla mod 3 i Sverige?
Verdi
Tack för vettigt svar aerobat. :)

Räckvidden för Model 3 med det stora batteriet är 500 km enligt amerikanska EPA-mätningen som är hyfsat nära verkligheten. Men säg 40 mil motorväg. Model 3 laddar relativt snabbt också. Du får drygt 30 nya mil (~80%) på ca 30 minuter. Dvs om du är på långresa får du ta ett stopp på en halvtimme efter 3-4 timmars körning. Sen kan du köra 2-3 timmar till. Jag är dock medveten om en subkultur där man helst ska pissa i en flaska medan man kör för att vinna tid men ytterst få kör ju så i verkligheten, dvs när man inte försöker hitta på argument mot elbilar.

Basladdningen bör dock ske där bilen står parkerad när den inte används. På villauppfarten, i parkeringsgaraget, på laddstolpar längs parkeringsgator osv. Kan man ladda på det viset är det ytterst få gånger per år som man ens behöver snabbladda. Tankevurpan många gör är att man direktöversätter bensinräckvidd med elräckvidd och tänker att man måste åka till "macken" och "tanka" 30-40 minuter typ var tredje dag. Det funkar såklart inte. Snabbladdning är nåt man gör de dagar man kör långt.

Jag hävdar alltså att räckvidden på Model 3 LR (Long Range) är fullt tillräcklig för de allra allra flesta. Till och med det mindre batteriet, 35 mils räckvidd, räcker till otroligt bra i verkligheten.

Priserna är inte klara men gissningsvis från ca 420 tkr för en basic med lilla batteriet till ca 900 tkr för performancemodellen (jämförbar med M3) med extra allt. En Long Range med AWD (jämförbar med 340ix) kommer antagligen hamna på ca 700 tkr.

Bonus/Malus gör dock Model 3 ca 80 tkr billigare än en 340ix och så tillkommer en bränslebesparing på ca 13:-/mil. (antar att en 340ix hamnar runt en liter per mil i verklig körning). Kör man 2000 mil per år så är det ytterligare nästan 80 tkr över 3 år.

Jag tror även Model 3 håller värdet bättre.

Kan man leasa den så är det såklart än ännu större besparing. Ett förmånsvärde på 3-4 tkr gör stor skillnad mot en 340ix som antagligen ligger på minst 10 tkr i förmånsvärde.

Jag är alltså övertygad om att Model 3 vinner ekonomironden.
För mig är det en helt orimlig jämförelse. Inte för att Model 3 inte kan vara väl så bra som en 340, men för att utan motorljud och den känsla en förbränningsmotor medför så dör hela konceptet för mig. Skulle jag jämföra en Model 3 så skulle det bli med en 320, oavsett hur bra den är att köra och hur snabb den är.

Nu ska det tilläggas att min tid i elbilar är väldigt begränsad till kortare turer i Model S. Men den gör verkligen ingenting för mig. Det är bara ett sätt att ta sig från A till B och jag avskyr att åka bil (men älskar att köra bil). Acceleration visst, men det är lite för mycket one trick pony för mig. Dessutom tycker jag inte att bilen i sig motsvarar prislappen, för de pengarna kan jag hitta bättre bilbyggen och roligare körupplevelse. Hur model 3 står sig i prisjämförelse vet jag inte riktigt, men om jag får välja på den och en 340 för samma pengar så ska jag ärligt säga att jag inte ens hade provkört Teslan innan jag beställt BMWn.

Jag tror att det handlar om inställning och vad man tycker sig vilja ha bilen till. En Tesla eller för all del en elbil generellt passar inte in i min bild av en bil, för mig är det knappt en bil. Tycker Teslorna är riktigt häftiga på sitt sätt, men det är inte för mig. Det kommer ändras i takt med att de bilar jag uppskattar försvinner. Jag tror dessutom att för att kunna införa självkörande bilar på riktigt så måste man i princip förbjuda mänskliga förare. Så vi är ju på väg åt både elbilar (eller annan liknande teknik) och självkörande bilar. Jag ser inte fram mot det, men inser att det kommer bli så.
Vad är det för utrymmen i modell 3?

/Anders
Håller med i mångt och mycket Nimgaard, men för mig är elbil intressant, men absolut inte en Tesla (om det inte sker något radikalt med deras utbud). När tyskarna kommer med sina motsvarande modeller så kommer jag stå och köa för att få tag i en, sen ha en bensinslukande bil med raka rör och bur för nöjeskörning.

Elbilar är lite som den annalkande vintern, desto tidigare man accepterar att det är ofrånkomligt desto mindre lider man. Nu är vi dock i ett sjukt mellanläge där samhället förväntar sig att vi nybilsköpare går ut och plockar en elbil i handeln och allt är frid och fröjd, men i verkligheten så finns det inga bilar och det lär dröja ett par år till tills alternativen är tillräckliga för att tillfredsställa den stora massans önskemål/behov.

Jag kommer troligtvis köpa en sen MY17 eller en tidig MY18 för att få en så ny bil som möjligt men slippa malus, gärna sexa med lite motor i så att man får ett ordentligt avsked. Skulle må dåligt av att avsluta det här med en 2-litersdiesel.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Om jag förstår rätt så prioriterade Tesla i början först de som beställt fullutrustade 3or, hur ser detta ut nu?
Verdi
Nimgaard,
Du målar upp samma gamla fördomar som man hört till leda. Jag förstår verkligen inte. När jag kör en fossilbil nu reagerar jag starkt negativt på att det är så mycket motorljud och så lite acceleration. Iofs är det "värsta" jag kört på senare tid en 535d F11. Men den var verkligen vidrig på alla sätt att köra jämfört med Teslan. Sjukt mycket segare, vingligare, klumpigare. Och så de där vibrationerna vid stillastående och i låga hastigheter. Nej, det gick verkligen inte. Men det är verkligen inte så att Model S är en perfekt bil. Men just jag tycker att den är så mycket roligare att köra än konkurrenterna att det liksom inte ens blir ett särskilt svårt val. Den här känslan av instant torque är verkligen vanebildande. Dock tyckte jag inte det var så märkvärdigt vid första provkörningen faktiskt. Men det var den slöaste Model S:en. En S 75 RWD som inte tillverkas längre. När man vant sig så är det dock svårt att vänja om sig till fossilbil igen. Man gör så mycket när man kör fossilbil som man inte tänker på. Man microplanerar sin körning och gör små anpassningar för att motverka trögheten i reaktionerna från drivlinan. Växlar, gasar en stund innan man ska iväg, förbereder omkörningar osv osv. Det där tänker ni inte på för det sitter i ryggmärgen. Men ni gör det. Tro mig. Det blir så tydligt när man går tillbaka.

Nu jämför jag alltså Model S med E-klass, 5-serie, V90 osv. Inte M4. I jämförelse med M4 så är det dock snarare M4 som är en one trick pony. Den fungerar verkligen inte som familjebil eller på långfärd. Hård, stötig, högljudd, törstig, trång...

Med känsla,
Det är ju en mellanklass-sedan. Exakt storlek vet jag inte. Men det finns väl mått på nätet antar jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.