|
|
|
|---|---|
|
Hej, Sonen och jag har bökat med en del besiktningstvåor på bilen i avsikt att rädda den åt ett barnbarn. Bromsoket vänster bak bråkar på så sätt att kolven inte går att trycka tillbaka. Men den går att trycka ut med ett moderat tryck på fotbromsen. För att få klart för oss om vi gjorde fel, eller om verktyget var fel, provade vi det på höger ok. Där gick det galant att trycka / vrida tillbaka kolven. Slutsatsen blir alltså att vänster ok inte uppför sig som det skall, men att detta inte primärt beror på t ex en fastrostad kolv. Oket, eller dess konstruktion, är inte speciellt för Polon, utan samma sort sitter på ett antal VAG-modeller, så jag är övertygad om att någon här besitter kunskap om vad som felar. Jag vore tacksam att få dela den. Ett nytt ok är prismässigt överkomligt, men det skulle glädja en problemlösare mer att få knäcka motståndet! :) /Lennart | |
|
Om jag inte missminner mig ska kolven skruvas tillbaka... Kolla på något VW-forum så får du säkert svar ganska snabbt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo, ett VW-forum kan naturligtvis fungera, men jag menar att svaret borde kunnas finnas här och jag är ingen forum-dansare. :) Vi har givetvis googlat, men om just denna komplikation har vi så långt inte hittat något. Som du förstår, har vi framgångsrikt tryckt / skruvat in kolven i det högra oket. Men i det vänstra tar det tvärstopp. /Lennart |
|
| Oken är kända för suspekt handbromsfunktion efter 10-15 år. Köp nytt ok, kostar runt 1000 lappen, eller 1000 kr för två om man nöjer sig med billigare "ebay varianter". Ebay varianternas handbromsfunktion har dock betydligt kortare livslängd, räkna med ca 5 år. | |
|
Tack, Dawwe, Det var den informationen vi behövde. :) Spanat in ett ok hos Mekster för ca 8-900 kr inkl frakt. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.