AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.336

Varför kommer inte bränsle fram genom insprut e30

325-90 dog under färd.
Bogserade hem och då gick den igång men bara på höga varv, sen dog den igen.
Startar ej på nyckeln men tänder till ibland.
Bränsle kommer fram till insprut. Gnista finns, men stiften är är torra.
Vad kan felet vara som gör att bränslet inte kommer till stiften?
Relät till insprut och bränslepump är kontrollerat.
Kan det vara de vita huvudrelät?
Vevaxelgivare?
Datarbox?

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Att du får gnista tyder på att DME'n får alla insignaler den anses behöva för att känna sig bekväm med att dra igång motorn. Det vill säga vi har bevisat att den får CKP-signal (aka vevaxelgivarsignal) och det är nog det enda som det enklare Motronic 1.1/1.3 behöver. Modeller med automatlådor har såklart neutral-switchen som vanligt... So far so good...

Här finns annars en video för de som vill se hur man snabbt kan avgöra om DME'n försöker ge gnista eller inte (utifall man råkar ut för scenariot "ingen gnista" och vill snabbt ta reda på om det är fel downstream om tändspolen eller fel upstream om tändspolen)

Som du nog vet så är spridarna grond-side-switchade och körs i ett semi-batch-läge om DME'n får en CID-signal (dvs spridare 1-2-3 fyras av samtidigt och spridare 4-5-6 fyras av samtidigt). Får DME'n inte någon CID-signal så körs ett helt vanligt batch-läge (dvs alla spridare fyras av samtidigt).

Men det är mest detaljer... Det du redan vet är att spridarna är spänningsmatade och ground-side-switchade av DME'n (det är så de styrs).

Steg #1 : Så det allra första du måste kolla är om spridarna överhuvudtaget får någon spänning!
Ploppa loss en spridarkontakt, leta upp pinnen som har spänningsmatning i kablagekontakten (brukar alltid vara röd/vit kabel) och mät spänningen mellen pinne och känd god jord (verifiera alltid att du har god jord).
Varierar lite när du ska ha spänning till spridarna, men vid startförsök så ska det definitivt vara spänning där.
Här är en video som visar tokenkla mätmetoder och exempel för att se om spridare får spänning, om DME'n ens försöker öppna spridarna (fick fejka det med en pulsgivare) samt kolla om en spridare är helt död eller inte (mha en pulsgivare).

Steg #2 : Det beror på vad vi hittar i steg #1 :-)
Tack för välformulerat svar.
Jag skall försöka mäta strömmen.
Men eftersom den får gnista så utesluter du vevaxelgivare. Om jag förstår ditt svar rätt?

Den startar på startgas och går rent tills gasen är slut.

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer. Om DME (motorstyrenheten) inte får de insignaler den behöver så kommer den att vägra att försöka dra igång motorn - det gör den genom att vägra aktivera både tändningen och bränslet. Se exempel i min första video där jag simulerar en trasig vevaxelgivare.

Därför vet vi att signalen från vevaxelgivaren accepteras fullt ut av DME - så problemet är inte där.

Ok, bra - startgasen bekräftar vad du misstänkte tidigare - att det inte kommer bränsle. Alltid bra att ha ett andra test som bekräftat ens misstankar.

Jepp, mätning vid spridarkontakterna är nästa steg. Men du ska mäta spänning, inte ström!
Nu är felet lokaliserat.
Det var en liten gummislang som sitter på bränslepumpen som spruckit.
Det gjorde att när jag tog av bränsleslangen vid fuilrailen kom det bensin. Men när den satt på blev trycket för litet då bensinen bara gick runt i tanken. Inte lätt o hitta.

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tummen upp för uppföljning! Och roligt du hittade felet (fast måste ju ja tagit lite tid)! :-)

Fast du hade kunnat ringa in felet på 5 sekunder. Genom att följa standardproceduren och koppla in en bränsletrycksmätare så hade du på 5 sekunder kunnat ringa in lågt eller avsaknad av tryck (och därigenom börja gå direkt och felsöka mot bränslepumpen)! Detta är den vanliga metodiska felsökningen (vissa tycker den är "tråkig" men jag tycker den är praktisk och användbar).

Du skrev ju att "Bränsle kommer fram till insprut" :-) Och normalt sett så brukar jag alltid ifrågasätta eller iallafall fråga hur mätningen utförts eller "hur vet du det" som ren rutin (fast inte alltid populärt) men i just den här tråden så gjorde jag inte det av någon anledning... Det borde jag faktiskt gjort så misstag från min sida också :-)

Vad du upplevt är exakt något som jag ofta trycker lite extra på - att mäta med systemet under "last" oavsett om det är en pump eller elektrisk krets. Just elektriska kretsar är en klassiker - många mäter kraftiga elektriska ledningar/kopplingar utan någon last (exempelvis de kollar om det finns "kontakt" ofta bara genom att mäta kontinuitet vilket är totalt värdelöst och säger ingenting om vad som faktiskt händer när det väl ska passerar 10-20A där igenom).

Men får hålla med om att det var ett lite knivigare problem än normalt då det mest brukar vara att antingen så kommer något eller ingenting alls. Men just pumpar kan haverera eller bli dåliga på flera olika sätt - så detta är ett jättebra exempel att mäta system under "last"! Ett bra och intressant exempel! Jag har själv gjort detta misstag ett antal gånger - så det är helt enkelt något man lär sig med tiden :-)

Kort och gott så bör man alltid koppla in en bränsletrycksmätare (innan man gjort det så måste man ha i bakhuvudet att man inte gjort en fullständig mätning/verifiering av bränslematningen). Då ser man exakt vilket tryck det är och när det skapas tryck och när det inte gör det (man kanske ser att primningen fungerar men inget annat - det blir isåfall en viktig ledtråd) men man ser även hur bränsletrycket beter sig med motorn igång (i de fall man får igång motorn).

På en M20- och M30-motor är det ganska enkelt att koppla in - man behöver bara skarva in ett t-rör och så är man klar! Se denna Länk och denna Länk bild.

På M52- och M54-motorer och många andra är det så enkelt att koppla in att man inte har någon ursäkt (sitter en Schrader-ventil på dessa så det är bara att skruva dit)! :-)

Så tips till andra - bränsletrycksmätare rekommenderas vid felsökning! :-)
Trodde inte själv på bränslepumpen då den är ny, samt att de kom bensin fram till fuilrailen. Hade jag haft verktyg att mäta trycket så hade jag hittat felet snabbare. Man lär sig nytt hela tiden.
Tack för din tid och dina tips.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.