|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en f11 2017 med dynamic led. Grannen har köpt en ny Volvo xc 60 med ledljus. De verkar lysa bra mycket bättre än mina. Verkar ha samma funktion som min när det gäller justering av ljusbild men lyser mycket starkare än mina. Trist då min bil var bra mycket dyrare. W Sen tycker jag min ljusbild är lite splittrad när jag kör med halvljus, det är mörka områden i ljusbilden. Inte stora men ska det vara så? | |
| Volvo och Saab brukade i alla fall förr, placera sig på typ första och andra plats när biltidningarna testade bilarnas ljus. Volvo kanske helt enkelt gör det även idag. Kupévärme brukade de också vara bäst på. | |
|
Jag bytte min XC90-16 med adaptiva LED mot min nuvarande f11 med dynamic led. Tycker precis tvärtom. BMW:s teknik fungerar klart bättre. Vi var många på volvoforumet som var missnöjda med helljusautomatiken. Kan hålla med om att Volvos lampor lyser starkt och fint, men de fungerade ofta mer enligt av/på-principen än adaptivt, särskilt på motorväg och vägar med mötande trafik. I det avseendet tycker jag att BMW lyckas klart bättre. |
|
|
BMWs LEDs kom väl med LCI 2014 och XC60 kom väl ny nu. Kan det ha med att BMWs lösning är 4 år äldre? LED i strålkastare är ju rätt ny teknik, så på 4 år borde det väl skett en hel del? |
|
|
Volvos variant kom med nya XC90 sent 2015.Bedömer de båda lösningarna som samtida. |
|
|
Jo men på XC60 kanske det sitter en vidareutvecklad version av XC90s, likväl som det borde göra det på G30 (den nya femman). |
|
|
Har haft både XC90, XC60, F11, F15 samt G31 och anser att BMWs adaptiva LED är bättre än Volvos. Likaså Audis LED Matrix. /Anders |
|
|
I kväll åkte vi först en sväng med min bil och sen en med grannens. Det är som tester visat att Volvo har mer ljus i sina. På inställning snabb reagerar hans snabbare än mina. Utvecklingen går framåt och ibland i stora steg. Volvos i 2018 års version lyser starkt. Men grannen blev småimpad av bmw:s nightvision och navigation. Det får jag trösta mig med. Sen har jag en klart bättre motor, inredning etc. så jag är nöjd ändå. |
|
|
Tycker Volvos ljus är starkare, men att BMWs sköter den adaptiva delen bättre i form av att följsamt dippa helljus och forma ljusbilden utifrån andra fordon/objekt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.