AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
968

Oljetryckslampa E61 520i, -10.

ha
38
hacken
E61 520i -10
Hej

När jag för några veckor sedan var nere i Europa o körde, tände sig plötsligt lampan (röda) för lågt oljetryck. Oljenivån visade på max. Filter o olja (BMW original) byttes ca. 200 mil innan jag åkte söderut.

Lampan tände sig när jag körde sakta p.g.a. stau. Före det hade jag kört några timmar i moderat Autobahnhastighet.

Jag körde genast till sidan o stängde av motorn. Efter fem minuter startade jag motorn för att gå ut o lyssna efter ev. missljud. Då jag startade motorn lyste inte den röda oljetryckslampan. Inga knackningar eller andra missljud hördes.

Jag körde till den destination som jag hade planerat. Där letade jag upp en auktoriserad BMW-verkstad. Verkstaden gjorde en felsökning (Kollade oljetrycket och om det fanns "partiklar" i oljan m.m.).
Inga fel hittades vid denna kontroll. (Även en felkodsavläsning gjordes.)
Eftersom verkstaden inte hittade något tyckte dom att jag kunde köra vidare utan risk.

Efter att lampan tände sig har jag kört ca. 400 mil och den har inte tänt sig igen.

Nu när jag kommit hem har jag funderat lite på varför oljetryckslampan tände sig.

Är det någon på detta forum som har några idéer om om vad som kan ha förorsakat detta?

Skulle ni fortsätta köra "som om inget har hänt"?

hacken

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...jag har bytt några oljetrycksgivare genom åren, främst på relativt gamla BMW och främst pga att de läkte en smula..

Om du inte känner dig tillfreds med att den lyst så kan du väl byta denna oljetrycksgivare som steg 1.

Varför den börjat lysa verkar onekligen lite skumt, inget fel verkar ju föreligga(annat än misstanke om känslig/defekt givare).

Oljetrycksgivare brukar tändas om oljetrycket ligger på ca 0,5 bar eller lägre..t.ex pga igenkleggad oljepumpspickup, för lite olja i maskinen, väldigt dålig olja, defekt oljepumpsdrivning(kedjedrivning på många vagnar) eller direkt pumpfel/slitage, oljeläckage vid själva givaren som tänder den pga att givaren inte känner av rätta trycket, för stora spel i lager dvs sliten motor..

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...efter en stunds hård körning så KAN oljan ha varit väldigt het och det kan sänka oljetrycket en del, kan ha varit ett tillfälligt oljetryckstapp vid din tomgångskörning just efter "hårdkörningen" på autobahn...dvs normalt att trycket går ned, dock BORDE det inte gått så lågt att oljetrycket larmar.

Återigen, checka oljetrycksgivaren.

Mvh Janne.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hur långt har bilen gått?
ha
38
hacken
E61 520i -10
Tack för svaren.

Jag hade bara kört i 120-140 km/h i 3 timmar. (Sambo o barn i bilen.)

Bilen har gått drygt 14.000 mil.

hacken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.