|
|
|
|---|---|
Hubbe328 |
Hej. Står precis och väger på ett köp av en 328:a -97:a. Har inte haft en sån tidigare, vad ska jag kolla? Hur kan man avslöja mätarfiffel, den ska ha gått c:a 10 000, vilket iof kan vara rimligt men man vill ju vara säker.... Kollade även i locket till oljan och fann att det var ganska torrt/smuligt där. ska det vara så eller är det ngt fel? Tar tacksamt emot alla tips. |
|
Hubbe: mätarställningen kollar bmw upp åt dig för några hundralappar. Att de är smuligt i oljelocket låter ju lite småskumt. brukar ligga en mindre oljehinna däruppe. Kolla serviceboken väldigt nogrannt, ring firmorna som servat bilen o fråga. Spindelleder samt bakvagns bussningar är väl det som E36 an äter mest. Mitt råd är m-test eller bmws kondtionstest, ungefär samma pris, men m-testet är utförligare. Motorn i bilen är en underbar motor om den fått rätt service. bra bottenvrid. vid 10 000 mil ska bilen kännas stabil o fin, motorn ska gå tyst o fint. Du nämner inget om bilen är import eller svensksåld. Lättare o kolla historiken på en svensksåld, men de är ju inte omöjligt på en import heller. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
Hubbe328 |
Det är en alldeles nyimporterad sak, har inte ens regnr ännu. Den gick jättefint och mjukt, och en liten oljehinna fanns däruppe men kändes lite smulig/torr om du förstår vad jag menar. Oljan som jag fick upp från stickan var mellanbrun och luktade lite brännt. men såg fin ut. Ska be BMW kolla upp den. för priset är rätt. (under 110 000kr) |
|
Vid ung 10 - 12000 mil brukar bromsskivorna vara redo att bytas, kolla dem. Lyssna också efter att kopplingen inte slirar nåt vid växling under full acceleration 1:an, 2:an, 3:an. Förutom spindelleder tycker jag att handbromsbackarna slits ovanligt fort på e36:or, kolla det. Vad gäller motorn,det viktigaste är nog, som wendtan skriver, att göra ett M-test eller BMW konditionstest. Där görs bl a kompressionsmätning vilken avslöjar eventuella problem med Nicasil-blocket som finns i M52-motorn. För övrigt ska motorn låta oansträngd och tyst vid låga varv för att vid höga varv morra nåt jävelusiskt gott!! =) Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.