|
|
|
|---|---|
|
Idag lastade jag 200kg putsbruk i bakluckan. På väg hem ville motorn inte dra. Någon som vet om det finns någon sensor som känner av överlast på bakaxel och dämpar motorns vridmoment? Lastade ur hemma och då drog motorn som vanligt. | |
|
har nog funnit felet. Det är EGR som koksat igen och ska bytas. Efter 21000mil |
|
|
Något är fel. Jag har både lastat sten och varit på Bordershop. Båda med överlast. ca 700kg, Inga problem alls. Känns nästan inte att jag har last i bilen. Hur vet man att EGR-ventlien är igenbegad. Min 530da har gått 16k. |
|
|
jag ska nu lämna in bilen på en fd auktoriserad BMW verkstad. De kommer montera isär EGR för att som den är full av sot. Rengöra om det går eller så byter man till ny. Ska notera hur det går. Jag kan ex inte varva motorn över 4000rpm. Tidigare inga problem. EGR reglerar återcirkulation av avgaser in i motorn och ventilen kan få problem om man kör många kortkörning under många år. Få se om den tesen stämmer. |
|
|
Aha. Än så länge svarar den utan problem. Men kör många korta sträckor tyvärr. Låt oss veta hur det går :) |
|
|
Har idag löst problemet. Det var EGR. Byte till ny EGR på PG Bilservice i Visby och bilen går bra igen. |
|
|
Fick lära mig att en EGR som inte stänger ordentligt pga sot och avlagringar pga kortkörningar kan på F10 N57 motor med insug i härdad plast börja brinna pga överhettning. Äldre bilar har insug i metall vilken gör att dessa klarar en felande EGR medans plast kan ta eld. Så byt EGR vid 20000mil rekomenderar verkstaden |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.