AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.082

Har köpt en 528 2011 men den känns slö

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Som rubriken lyder har jag köpt en F11 med 258 ystra pållar under huven. Tyvärr verkar pållarna inte så pigga längre, bilen känns allmänt slö och trött och så kan vi ju inte ha det. Så jag tänkte byta tändstift (de som sitter i har gått ca 6000 mil) och tändspolar. Detta gör jag eftersom det hjälpte väldigt mycket att byta tändstift och tändkablar på min gamla 325a, så det borde ju hjälpa här också. Eftersom bilen är ny (för mig) så vet jag inte om det är något annat som också skulle behöva fräshas upp. Jag har funderat på att byta spridare men det ligger nog längre fram i tiden med tanke på vad det kostar och att det inte verkar skitenkelt att göra.
Naturligtvis kommer jag även byta olja, oljefilter, luftfilter och kupéfilter. Kanske växellådsolja också. Bränslefilter bör man kanske byta fast jag har inte märkt någon skillnad när jag bytt på mina andra bilar så det känns nerprioriterat.
Vad säger expertisen? Nåt annat som man bör kika på?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Läs felkoder!
Dåliga spolar lär sätta felkoder.
Ett riktigt skitigt luftfilter snor en del effekt. Fel på någon kamaxel givare på min gamla e39 gav en tydlig effektförlust utan någon varningslampa.

//Magnus

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Jag tänker att tändspolarna blir sämre med tiden och att gnistan därför inte blir lika bra som den skulle kunna vara. Detta innebär inte att de är trasiga och genererar någon felkod. Men jag kan ha fel förstås. Vet bara att det blev en stor skillnad när jag satte i nya tändkablar i min gamla 325:a. Men jag bytte inte tändspole då, bara kablar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Försök provkör ett annat exemplar. Jag tror inte det är något fel på din bil. Det är en tung bil med bra ljudisolering och relativt tunt bottendrag. Det känns inte så snabbt.

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer. Det är en väldigt bra motor med brett register, men utan turbo och med "fel" växel händer inte så mycket på låga varvtal. Den skall dras till varvstoppet på varje växel och då rör det väl lite på sig hoppas jag?

Byt ingenting som inte är trasigt. Tändspolar t.ex. fungerar ju så att antingen antänds blandningen eller inte, och då går motorn illa. Misständningar registreras av datorn. Det är väl coil on plug på denna? Dvs det finns inga tändkablar (för högspänning).
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Ja, coil on plug. Då skippar jag att byta dem och kör bara på nya tändstift, nu är ni två som tycker det är onödigt. Jag kan ju alltid byta dem senare om jag inte kan hålla mig. Det finns nog en anledning till att de flyttade tändspolarna till tändstiften.

Ja, det rör sig om man pressar upp den i 5-7000 varv men på normala varv känns den väldigt lam måste jag säga, tankarna går till min pappas gamla Volvo v70 som hade gått 33000 mil. Det är kanske jag som jämför med min gamla 325:a, men den har bara 170 hk på 1200 kg (cabbe) och den nya har ju 258 på 1800 kg. Så det känns som att en hel del hästar har lämnat stallet... kan inte tänka mig att den var så slö när den var ny.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om bilen tappat effekt skulle du ha fått tänd motorlampa och felkoder. Motorstyrningen har såpass bra koll numera.

Att den känns pigg 5000-7000rpm är precis förväntat. Det är inte så att du har åkt en massa i lågtrycksturbomotorer på sistone? Sätter man sig i en 528 så känns den trasig jämfört med exempelvis en S80 2.5T under 3000 rpm.

-------
//Lövet
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Okej, då får jag nog helt enkelt vänja mig vid karaktären på bilen. Men den ska ändå få nya tändstift och fullservice så att jag har gjort vad jag kan.
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Har en 530da. Efter ett halvår tycker jag den är lite trög.
Kolla lite snabbt 0-100. Men det var inget fel.

Det är nog så att man vänjer sig snabbt. Man tycker nog alltid att den var rappare när man precis köpt den.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur många mil har den gått?
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
19000 mil men med full servicebok.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med 19 000 mil kan saker ha slitits, men jag tror som många andra att det inte behöver vara något fel. du kan ju försöka klocka någon 50-150km/h tid och se vad det blir. Det kan berätta om allt står rätt till eller om det är något märkbart fel.
bl
2.295
blixten
325i -88
Bilen kanske är "damkörd" och kräver lite tid/körning innan den blir lite piggare. Det sägs ju att styrenheterna är adaptiva och anpassar sig efter ens körstil.
bl
2.295
blixten
325i -88
Om det finns vanos så kan det ju vara den som inte fungerar till 100%.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Om du vill veta om den är slö jämfört med andra 528 så kan du ju kolla klipp på youtube och klocka din egen bil i samma intervall. Skiljer det mkt, ja då kan du börja felsöka.
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Ja, det där med "damkörd" och adaptiva styrenheter känns som att det kan stämma. Nu har jag varvat ur den några gånger och det känns som att responsen blir bättre även på låga varv efter det. Precis som att bilen förväntar sig lite gaspedalsaction...
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Nu tror jag jag hittat en av orsakerna till varför den känns slö. Det sitter ett spjäll i ena slutröret som enligt vad jag kunnat läsa mig till ska öppnas när katalysatorn är varm och varvtalet är högt nog.
Jag var såklart tvungen att prova så efter en liten runda (15 km) satte jag en planka mot gaspedalen så att motorn gick på 5500 varv. Gick bak och kollade spjället - det var fortfarande stängt.
Jag har nu böjt dit lite ståltråd så att det är öppet hela tiden.
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Ska tillägga att röret utan spjäll var svart av sot medan spjällröret är rent som snö. Så det var nog ett bra tag sedan spjället slutade fungera eller så har förre ägaren konstant legat under 2000 rpm.
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Uppdatering: efter att ha rengjort insugsventilerna med CRC valve cleaner har bilen blivit piggare, framför allt på låga varv men även i resten av registret. Jag gjorde som i detta klipp:

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.