AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
843

Sitter kylarfläkten på vattenpumpsaxeln? E39 525i

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Sitter kylarfläkten på vattenpumpsaxeln? Gäller E39 525i
Funderar på grund av att det är ett glapp på ca 3 mm axiellt i bladet längst ut och att motorn har ett oregelbundet glapp lju, som verkar komma från fronten av densamma. Om kylarfläkten sitter på vattenpunpen och den har ett lagerglapp borde väl vattenpunpen läcka lite, men det gör den inte vad jag kan märka?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det beror på....

Vissa bilar har fläkten kopplad till en viskokoppling som sitter gängad i vattenpumpen, andra bilar har inte sådan fläkt utan har en elektrisk fläkt som sitter längst bak i kylarpaketet.

Har för mig att det är bilar med automatlåda som har viskokoppling och fläkt som sitter på pumpen medan manuella bilar har elfläkt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hm...Det där var nyheter för mig. Så vitt jag vet har alla E39 visko (via pumpaxeln) oavsett låda. Mina M5 E39 (manuell) har visko. Jag har klickat runt en hel del i mitt liv på sidor som Länk o jag kan inte erinra mig att jag sett en elektrisk kylfäkt. Att kondensor fläkten är elektrisk är en annan femma.
Om det glappar 3mm (vattenpumpsaxeln eller kanske själva viskon) så kan det hända, om man har otur, att fläktbladen slår sönder fläktkåpan, men även kylaren om man har extrem otur?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Man ser på axeln att den rör sig när man drar i bladet axiellt. Själva viskon sitter väl i centrum/navet på fläkten, vilket borde betyda att det är i vattenpumpen det glappar, eller hur? Men att det inte läcker kylvatten då?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kan ha fel - på E46 är det så i alla fall...så jag förutsatte att det var likadant på E39:orna.

Men om du har fläkten på vattenpumpen och det glappar så är det antingen själva pumpen som är kass eller viskokopplingen som är det...

Det är bra att vicka på den och försöka se var det glappar.

Hur långt har bilen gått?
När byttes pump och/eller viskokoppling senast?

Pumpen på vår E46:a gav upp utan förvarning genom läckage eller "oljud" - den rasade typ en km. innan hemmet en dag från jobbet - jag upptäckte det ståendes i dörren mot garageuppfarten lång väg pga. oljudet och röken (ånga) när frugan (givetvis helt ovetande om haveriet energiskt pratandes i telefon) rullade upp på garageuppfarten.
Tur som en tok den gången - det räckte med att byta pump och rem - inga följdskador. :)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Då har du fel Johan B :D.

Är glappet stort nog så kommer nånting att ge sig, förr eller senare, förmodligen när det är som minst lämpligt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På E39 525i är det viskokoppling på vattenpumpen och en kondensorfläkt framför kylaren som sagt.
Skruva loss viskofläkten och känn på pumpaxeln. Om pumpaxeln är ok köper du en ny viskokoppling. Om din kondensorfläkt är hel kan du köra utan viskofläkt tills du får hem den nya, såvida du inte buskör då för då behövs viskon. Å andra sidan, är den så glapp lär den inte koppla in heller!
Bättre att ta bort den tillfälligt än att riskera att fläktbladet slår sönder kylaren och kåpan!

Jag körde utan fläkt i flera månader så min kondensorfläkt har fått jobba lite men motortemperaturen stadigt på 96C alltid.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Som sagts tidigare, räkna med att fläkten sitter på vattenpumpen och om det glappar är troligen pumpen på väg att gå sönder. på min 530 skar pumpen helt utan förvarning, som tur var just när sambon rullade in på en parkering. pumpen är billig och det är inte så mycket arbete med att byta

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Tack för alla råd.

När man byter pumpen lär väl rätt mycket kylarvätska rinna ut. Kanske tid att byta den också i och för sig.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ja, det rinner ut mycket vätska. Typ nästan all vätska.
Har du bara fått loss fläkten (visko-kopplingen) från pumpaxeln och lossat remskivan från axeln är resten inga konstigheter. Fläkten och fläktkåpan är utmaningarna, samt att kylaren är lite ömtålig.

Passa på att kolla remmen och spännrullen, det är verkligen läge att byta samtidigt om de är dåliga. Spännrullen ska inte rulla jättelätt för då är fettet i den slut och snart ger den upp...

// Magnus

Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Om du ska lossa visko-kopplingen så är det en fördel med ett specialverktyg för att hålla den. (Tillverkas med plattjärn, vinkelslip och borrmaskin.) Men kan ju vara bra att förbereda.

Länk
Du behöver dock inte göra den så "avancerad" räcker att borra ett hål i plattjärnet så du kan hålla remhjulet.

Sen behöver du 32mm ringnyckel. (Nästan säker på att det är 32)
Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Hittade en bild på hur du kan göra verktyget.

Länk
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Tack Danne, bra info. Hade 22 och 41. Saknade 32. Borde väl i och för sig funka med en bra skiftnyckel också. Toolet ska jag fixa :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.