AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.677

E87 - Diesel eller bensin

33
fältan
E46 320i M-sport Touring
Ja, det är ett uttjatat ämne.

Tänkte byta ut andrabilen (E46) mot en E87. Bilen körs fram o tillbaka till jobbet dagligen, ca 5km enkel väg, nån shoppingtur på helgen, men det är i stora drag vad bilen används till.
Vill inte lägga mycket mer än max 50k.

Har fått hör av många kunniga att man ska passa sig för de nyare motorerna, framför allt N47. Så blir det diesel så känns det som om det är en bil med M47.

Frågan är om jag ska kolla efter en diesel eller bensinare. Har noterat att många bensinare, framför allt 120i är mer välutrustade än dieslarna. Har inte lyckats hitta nån diesel med skinn än, men flera bensinare.

Lönar det sig för mig att leta efter en diesel eller är det bättre att köra på en 120i? Hur funkar dieslarna på vintern med värmen o dyl?

_
Det är aldrig för sent att ge upp!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Dieslarna funkar alldeles utmärkt på vintern.

De här "kunniga" som du refererar till är nog alla gånger inte så jättekunniga. De bilar med N47 av problem-åren är nu närmare - eller mer än tio år gamla: Det var 07-09 som hade de mesta problemen. Bmw erbjöd under 2015 en gratis aktion för detta för att åtgärda problemet - om du är spekulant på en sådan så bör ju alltså ägaren veta om den varit inne på den aktionen. Svar som "jag vet inte om den varit det fastän jag ägt bilen sedan 2014" eller "minns inte" räknas som nej. Den som varit inne och gjort den aktionen vet ju om det.

Sen förhåller det sig som så - vilket många verkar glömma - att en tio år gammal BMW som gått 20 000 mil är en rätt sliten bil och det finns oändligt mycket mer saker som kan gå sönder på en sådan bil förutom kamkedjan.

Tänk dig den här tanketråden:
- Du vill inte köpa en BMW med en känd kvalitetsbrist, vilket är förståeligt.
- Men du köper gärna en bil med dåligt avgasrör,
- Eller med dåliga stötdämpare...
- Eller med gamla och kanske defekta bromsar...
- Eller rost...
- Eller en klimatanläggning som krånglar lite...

Det finns många fler exempel på saker som kan krångla på en tio år gammal bil.

För övrigt sägs det att de fyrcylindriga bensinarna också haft problem med kamkedjan, jag vet det dock inte mer än att jag sett det på forum.

Fyrcyl diesel i gamla 1-serien var en rätt lyckad kombination körmässigt. Speciellt 120d som gav bra med kraft och knuff.

Kontentan av det jag skriver är att du gott och väl kan köpa en 1-serie med diesel!
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Bensin
Ska det vara en fyra, så 120i med N46.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med så mycket kortkörning och så lite långkörning skulle jag nog säga: bensinmotor!

Den typen av körmönster är rena döden för dieselpartikelfilter.

Nu är iofs det en allmänt ogynnsam körprofil som sliter på motorn med så mycket kallstarter och korta sträckor där motor, olja och avgassystem sällan eller aldrig blir riktigt varma, men det är mindre dåligt för en bensinmotor än för en modern dieselmotor...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bensinarna är brutalt tråkiga. Lågt vrid, fult motorljud och relativt sett hög förbrukning. Hade 116i som hyrbil flera gånger när det begav sig och att en så brutalslö motor drar 0,9 i snitt är inte ok.

-------
//Lövet
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Nu pratar TS om 120,och inte 116.!!

120 bensinare,är helt ok,varken mer eller mindre
fult motorljud,ja i dieselbilar (låter som en traktor från 50-talet)
min 120,snittar ca 0,7-0,8
33
fältan
E46 320i M-sport Touring
Blir det bensin så är som sagt 120 enda alternativet.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

hitta gärna en med 170hk,som jag har,kom nångång under 2007
stort + är M-pkt

kolla så att kamkedjan är bytt som AlexanderK skriver.. min fick kamkedjan bytt 2015 vid 8500mil
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Men N43 sägs ju vara mer problematisk än N46.

---
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Bensinarna ... fult motorljud"

Kan ju inte bli värre än en knackande oljebrännare.

Finns det nåt värre/fulare än en oljebrännare på tomgång... :-p

---
33
fältan
E46 320i M-sport Touring
Har också hört att N43 krånglar mer än N46
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Klart grabben ska ha en bensinare!

Ni har helt rätt - sikta mot en 120i då de andra modellerna (116i,118i) kan för många kännas lite undermotoriserade (lite som E34 518i M40 och 520i M20 var).

Men det går att ha roligt med en E34 518i M40 också :-)
Länk

Motorljudet håller jag inte riktigt med om däremot. Hör varje dag när när traktorerna startar upp i stallen på morgnarna... Eller var det dieselbilarna i parkeringsgaragen? ;-) Tror i och för sig att det där knattrandet låter värre för de utanför bilen än de som sitter i bilen. Vackert är det inte iallafall...

Som Johan B är inne på så drar du inte någon direkt nytta av de vanliga fördelarna med diesel med din körprofil - som sagt nästan tvärtom.

Nu är väl jag lite biased men en 120i med komplett M-sport paket (då jag råkar köra en sådan) är faktiskt riktigt trevlig.

Stämmer, N43-motorn är ett generationsskifte i motorteknologi (i och med införandet av direktinsprutning) och med det medföljde vissa barnsjukdomar.

N43-motorn är helt enkelt mer komplexare än N46-motorn. Därmed är den mycket dyrare att reparera och underhålla och det är mycket mer saker som kan strula med den helt enkelt.
Direktinsprutning betyder ett helt nytt system med dyr högtryckspump, trycksensorer och övervakning av detta system (ovanpå redan existerande lågtryckssystem).
Det innebär även dubbelt så dyra spridare (som har eller iallafall hade en tendens att ge upp både en och två gånger). Ett byte är inget som en vanlig weekend warrior gör då varje spridare är individuellt kalibrerade och byter man en spridare måste denna programmeras in i motorstyrenheten. På vanliga spridare behöver du inte byta de billiga o-ringarna och de är lätta att kränga av/på. De här PTFE-ringarna är pilliga och kräver en del specialverktyg då de måste kompriseras på korrekt sätt i olika sekvenser innan montering.
Som en del av direktinsprutningen kommer även olika förbränningslägen - glöm bort det där att hålla stökimetriskt hela tiden - nu är det stratifierade och heterogena bränsleluftmixar som gäller med återkommande lean burn perioder.
Direktinsprutning löser ett problem men skapar ett annat med lean burn, mängden NOx-gaser ökar rejält vilket måste hanteras. Därför har man slängt på NOx-katalysatorer (ovanpå redan existerande system med de vanliga katalysatorerna) och detta kräver ytterliggare sensorer i form av NOx-sensor (ny kostar 5200 SEK) och avgastemperatursensor (ny kostar 800 SEK). Just det, den här NOx-katalysatorn kräver regelbundna feta förbränningsperioder (när NOx-et lagrats upp och måste omvandlas) - så det är mycket mer komplicerade förbränningsstrategier som ska hanteras - dvs mycket svårare att felsöka.
Detta med direktinsprutning drar även med sig ett EGR-system (exhaust gas recirculation) (ny EGR-ventil kostar3400 SEK och de går sönder stup i kvarten) och rör och styrningar till detta.
Ovanpå allt detta, speciellt i kombination med EGR och ineffektiv oljeavskiljning för vevhusventilationen, så har du problemet med sotavlagringar i insug och framförallt på insugsventilerna Länk - det här problemet kommer med just direktinsprutade motorer då bränslet från spridarna inte längre rengör insugsventilerna (som det gör på portinsprutade motorer).

Missuppfatta mig inte, finns *massor* med fina N43-motorer som går utmärkt. Men adderar man 5-6 subsystem och en massa rör och givare utan att öka förväntad livslängd på övriga komponenter - då har du skapat ett system som har en högre failure rate. Så enkelt är det.
Använder jag 1 hårdisk med MTBF på <x> timmar så är det en viss sannolikhet att jag måste köpa en ny under säg ett år. Men använder jag 100 hårddiskar med MTBF på samma <x> timmar så är det helt enkelt högre sannolikhet att jag måste ut och köpa en ny under samma tidsperiod.

Som AlexanderK är inne på, vid dessa årsmodeller och miltal som det nog kommer att handla om så spelar bilens skick, underhåll, servicehsitorik och ägandeskap en större roll än många andra faktorer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.