AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
662

E39 530da växellåds problem

Visa användare
15
Kevin-
530D Touring -02
Hej!

Har en 530d 2002 med automatväxellåda som har slutat driva. Det hela började med ett varningsmeddelande om "trans fail program" i färddatorn under motorvägshastighet. Inget verkade dock förändras, körde av motorvägen, stannade i en korsning och accelererade upp i landsvägshastighet utan problem. Efter en stund började varven rusa iväg så stannade vid sidan av vägen och startade om bilen och efter det ville bilen rulla varken frammåt eller bakåt.

Bilen fördes till märkesverkstad för felsökning, där hittades inga felkoder och ny programvara kördes in i motor och låda utan resultat, även växellådsoljan granskades och den var ok. Enligt detta menade verkstaden att det måste vara ett mekaniskt fel inne i lådan.

Bilen togs hem där jag provade starta bilen och till min förvåning drev den både framåt och bakåt, jag tog en kort sväng med bilen och konstaterade att den inte växlade alls och efter en liten stund slutade den driva helt. Stängde av bilen och efter ca 15 minuter gick det att flytta på bilen igen.

Det verkar som att när bilen (oljan) är kall går det att flytta på bilen en kort stund, vad kan detta bero på? Är det säkert att det är ett mekaniskt fel inne i lådan eller kan felet vara elektroniskt? Någon som haft liknande problem?

Tacksam för svar eftersom jag inte är sugen på att spendera 40 000kr på en ny låda från bmw :/
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Hej, lådor till en sån gammal bimmer kostar 2-3tusen beroende på vart du kollar, skroten tex:

Länk

Sen om oljan var ok vetifan vilken verkstad som kollade på den, kasnke behövs en spolning ov lådan, beggad låda+montering hos kalle på hörnet borde kanske gå på runt 10.000.+- men inte 40k, inte värt det.
Visa användare
15
Kevin-
530D Touring -02
Är det lådbyte som gäller slänger jag naturligtvis i en begagnad låda för en billigare peng, men före detta görs vill jag utesluta andra möjliga fel så inte lådan byts i onödan. Tidigare ägare som även var mekaniker spolade ur lådan och bilen har rullat ca 3k-4k mil sen dess, allt som allt är bilen körd 33k mil
Visa användare
15
Kevin-
530D Touring -02
Löns väl att nämna att "trans fail program" inte har dykt upp efter första gången, ifall det har någon betydelse.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är oljenivån rätt i lådan?

Det är en speciell procedur att mäta nivån i lådan där oljan ska ha rätt temperatur etc...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
15
Kevin-
530D Touring -02
Som sagt så kollade verkstaden nivån på oljan och menade att det var rätt mängd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...fråga verkstaden HUR de kollade nivån!

Gör de inte rätt blir mätresultatet inte heller det...

Mvh
Johan B

Visa användare
15
Kevin-
530D Touring -02
Ska göra det, men detta felet beror väl knappast på fel oljenivå? Borde väl ha bråkat direkt efter senaste oljebytet isåfall?
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
om det inte finns tillräckligt me olja i lådan så funkar den inte som den ska, kolla me nån verkstad att det verkligen finns olja till den nivå det ska vara så att det är ur vägen. Sen kanske en spolning behövs. om inte och du har kollat allt annat så kanske lådan måste endå bytas.
Visa användare
15
Kevin-
530D Touring -02
Oljan är kontrollerad vid rätt temperatur!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...fråga dem då vilken temperatur de mätte vid!
Kan de inte svara på det har de inte mätt vid rätt temperatur.

Inte omöjligt att de körde en "rövare" när du frågade...

Mvh
Johan B

Visa användare
15
Kevin-
530D Touring -02
30-40 graders temp sa de
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.