AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.429

E46 cab problem med cab som ej stänger/öppnar

Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Någon mer erfarenhet av strul med taket på en E46 som kan komma med tips kanske.
Skulle idag stänga taket efter att ha kört öppet. Taket började stänga som vanligt, men när taket kom till sista fasen där fronten sjunker ned och låshakarna låser så stannande taket. Över dioden för taket började blinka och nu kan jag varken fälla eller stänga taket med knapparna.
Låste taket med "veven" och lossade batteripolen i hopp om att det skulle återställa, men utan framgång.
När jag startar bilen hör jag några relä (eller liknande) som klickar bak till, det har jag inte haft tidigare när taket fungerade.
Jag hade förardörren öppen när jag försökte stänga taket och problemet uppstod, brukar alltid ha dörrarna stängda när jag fäller/stänger taket, kan detta ha fått taket i olag tro?
Kan ju naturligtvis vara att något faktiskt gått sönder, men finns det någon chans att det bara har "hängt sig"?
Någon som har erfarenhet av något liknande?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Om du inte får svar här så testa detta forum (en hel avdelning enbart för E46 Cab) Finns mängder med trådar om tak som inte går att fälla/öppna:

Länk
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Ska kolla in detta, fanns en del att läsa.... :)

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Prova att öppna och stänga bagaget - det finns ju en brytare som gör att man inte kan köra suffletten (varken upp eller ner) med bagageluckan öppen, för då slår luckan till suffletten och bagaget ihopa.

Den brytaren kanske spökar och kan ju hoppa till rätt läge om du öppnar och stänger skuffen. Bilen kanske tror att bagaget är öppet?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Samtliga säkringar OK (ganska många till elcab…).

Öppning av bagageluckan med fjärr funkar (skall var en felkälla annars).

Ska man testa att fälla taket manuellt efter frikoppling, eller är det risk man ställer till det än mer???

Någon som haft liknande problem och löst det?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
em
906
em3
M3 cab -03
"Några relä som tickar" kan vara det fel jag hade i min -03:a. Vajermotorn kuggade över i det sista klostängningsläget, ett smattrande ljud. Motorn sitter lätt tillgänglig under baksätet, jag fixade problemet utan att byta motor, det var motorhuset som sviktade vid belastningen i slutet, det gick att se.

Hur jag gjorde??? :) Ja, det kan jag kanske också bjuda på, jag placerade en bricka som satt i botten ovanpå motoraxeln, så den inte kunde "resa" sig, och sedan dess har den fungerat perfekt.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Någon som har tips på verkstad i Skåne som är duktiga på krånglande cabbar? Finns ju en del icke auktoriserade verkstäder med BMW-profil (Autobahn, Jarls osv) men det är ju troligen inte samma sak som att de har koll på cab-relaterade fel.....

Någon som har god erfarenhet att dela med sig av?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Bump, några tips innan jag börjar ringa runt.....

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
To
3
Tom sarndal
bmw cab 320 -2003
Hej, min cab går ej att öppna eller stänga, röda lampan blinkar på knappen, det tickar i bak när jag trycker på knappen,ner o upp, har fått stänga den manuellt.
Bmw 320 ci 2003
, några tips ? Har provat att öppna o stänga bakluckan några gånger
Hälsningar Tom

Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
I mitt fall var det kabelbrott. Nog ganska vanligt.

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
To
3
Tom sarndal
bmw cab 320 -2003
Ok, var va avbrottet .?
Mvh Tom
To
3
Tom sarndal
bmw cab 320 -2003
Hej, nu funkar cabben, det va elmotorn under baksätet som jag bytte, motor kostar 5960 kr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.