|
|
|
|---|---|
|
Ser på min bil att intervallen är 2 år men jag tänkte göra ett eget byte. Nu har det gått en år exakt. 2 år känns alldeles för sällan Jag undrar, vilken olja är den bästa? | |
|
Det viktigaste är att den är klassad. BMW LL-04 jag har handlat på Oljemagasinet inte billigast men svensk och bra service/snabba. |
|
|
Meningen med livet och vilken olja som är "bäst" verkar vara de två stora frågorna här i livet! ;) Det finns många bra oljor och till att börja med ska den vara BMW LL04-klassad för din bil. Sedan kan man börja bena i ämnet men man kommer rätt snabbt fram till frågan "vad innebär bäst?"....olika oljor kan vara extra bra på olika punkter och inte sällan står vissa kvalitetsaspekter i motsats till varandra automatiskt och då måste man först klargöra för sig själv vilka egenskaper som är viktigast. Några bra oljor: Aral Supertronic 0W40 (använder jag själv) - mycket bra äkta helsyntetisk basolja och ett väldigt bra pris om man köper 20-litersdunkar från Tyskland. Mobil1 5W30 ESP - bra basoljor (dock inte enbart äkta helsyntetiska dito) och mycket bra additivpaket. RedLine Oil 5W30 european formula - Esterbaserad äkta helsyntetisk olja, dock dyr och tveksamt om den har officiellt BMW-godkännande men den "möter kraven" för LL04. BMW original 5W30 eller 0W30 - tillverkas av Shell och är inte en äkta helsyntetisk olja utan av typen GTL, som dock är bättre än vanlig HVI-typ III-basolja (hydrocrackad högraffinerad mineralolja som ofta benämns "helsyntetisk"). Dyr och finns bara på enlitersflaskor. Men redan genom att göra ett extra oljebyte mellan ordinarie dito, gör du motorn en stor tjänst och oljevalet blir mindre kritiskt då du halverar bytesintervallet! :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.