AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.307

Koppling fastnar halvvägs ned

zp
7
zpamode
520i Touring -02
Hej!

Har nyligen köpt en E39 520i med m54b22 och som jag förstått är det en ZF växellåda i dem.

idag körde cirka 10 mil efter bilen stått i två veckor. Allt var frid och fröjd tills jag nästan var framme. Jag låg på femmans växel runt 80km/h. Plötsligt när jag skall växla ned märker jag att kopplingen blir stum när jag trycker ned den ungefär halvvägs ned. Stannar vid en busshållplats och märker att pedalen fortfarande inte går ned hela vägen och händer ingenting. Jag lyckades ta mig iväg dock genom att sakta lägga i ettan medans jag höll gas, och sedan varvmatcha för att växla sista biten.

Hittade denna tråd: Länk som ser ut att vara liknande bekymmer(huvudcylindern), men hittade ingen uppföljning på det. Är det någon annan som har erfarenhet av liknande bekymmer?

Är ganska novis på skruvande och mycket därför jag köpte bilen för att lära mig skruva själv. Lite tråkigt om det skulle bli en dyrt ingrepp dock.

Tack på förhand.
zp
7
zpamode
520i Touring -02
Uppdatering:

Har kollat bromsvätskan som är full. Osäker om den ska röra på sig när man kopplar/bromsar men den är helt still.

Testade ta en tång och vicka lite på pinnen som går in i cylindern och den rörde lite på sig åt olika håll. Kan det vara så att någonting gått sönder inne i cylindern och tar emot?
zp
7
zpamode
520i Touring -02
Uppdatering 2.

Ute och körde idag och efter ett tag märker jag att den börjar slira på kopplingen. Tar mig väl en halvmil innan den helt slutar ta, så nu går den inte att köra över huvud taget. Pedalen är inte stum längre utan går hela vägen ner i backen utan något större motstånd. Fick bogsera bilen till en mack och hämtar den imorgon.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det var nog en riktigt dum idé att ut och köra med kopplingsproblem. Nu åker du nog på att byta koppling och minst en av cylindrarna till kopplingen istället för bara en eller två cylindrar. Typ 10 gånger mer jobb så du lär lära dig meka ;)

// Magnus

zp
7
zpamode
520i Touring -02
Haha jo så är det. Troligtvis var kopplingen på sista versen redan innan. Hört av bekanta att bilen inte blivit gubbkörd innan precis. 😂
zp
7
zpamode
520i Touring -02
Har nu börjat riva och funderar på att riva ner kopplingen oavsett om det är problemet eller inte, så man kan slänga in lite fräschare grejor.

Funderar på att beställa en kopplingssats från Autodoc. Länk och har redan beställt huvudcylindern och ska nog beställa en slavcylinder när man ändå är igång.

Är det något mer man bör komplettera med när man beställer?
zp
7
zpamode
520i Touring -02
Nästan fått ned avgassystemet. Dock så får jag inte loss muttrarna längst fram, som sitter precis innan lambdasonderna. Ser inte ens några utanför muttern, lyckats få loss två av fyra, men en av de som är kvar går verkligen inte loss. rundar till och med med en rörtång. Funderar på att bara kapa av rören och sätta tillbaka på något annat vänster. låter det som en smidig lösning?
zp
7
zpamode
520i Touring -02
Nu är det dags att ta ner växellådan. Såvitt jag vet så har jag fått loss alla torxskruvar(9st), men fästet vid startmotorn rör sig inte det minsta.

Har läst att det är någon pinne mellan startmotorn och växellådan, (Dowel pin), men hittar inget hur man får lös denna på ett vettigt sätt. Ta något spetsigt och hammra på förlängningar så man kommer åt bakom växellådan för att få ut den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.