AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
839

Reset bromsbelägg, möjligt innan i-drive säger till?

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Hej
Har bytt bromsbeläggen fram på min e61-06.

Har 50 mil kvar enligt i-drive. Gul symbol. Byt belägg.

När jag går in i service reset menyn i instrumentklustret med trippmätarknappen, så kan jag inte återställa miltalet till ny period.
Slitagevarnaren har inte löst ut så jag har inga varningar i bilen, utöver att gul symbol i i-drive säger Byt belägg 50 mil kvar.

Måste jag vänta dessa återstående 50 mil innan jag kan reset serviceräknaren på beläggen? Måste den vara röd för att kunna återställa beläggindikatorn i i-drive?

Tidigare bytte jag kupefilter. Då var symbolen röd. Gick lätt att återställa till ny period efter bytet. Men då var symbolen röd som sagt, möjligt att systemet kräver röd symbol innan reset är möjlig. Vad är er erfarenhet?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag inte är helt fel ute, är det en "tvåstegs-indikator" i bromsbeläggens slitagevarnare - dvs. först slits första kretsen bort för att ge systemet "input" om hur långt beläggen är slitna utan att vara så slitna att de behöver bytas, och när andra kretsen slits bort tänds varningen om att beläggen måste bytas.

Så jag misstänker att din slitagevarnare är förbrukad i första steget och då kan du inte återställa systemet.

Byt givare och se om det går efter det.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Måste alltid byta sitagevarnare om man ska resteta. Johan har helt rätt som vanligt

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Lysande! Tack för detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.