|
|
|
|---|---|
|
Har en Bmw E39 530i som gick fint tills för ett par veckor sedan. Försöker att starta bilen och har man tur så går den igång men dock så dör den lika fort. Och får jag igång den så går den dåligt när man varvar upp den sen dör igen. Har bytt lmm och vevaxelgivare. Fick upp felkoder p0171 och p0174. Kamaxelgivare? Luftbälg? Tacksam för hjälp! | |
| Låter som att det skulle kunna vara bränslepumpen. | |
|
Hej, Precis som blixten skriver, bränslepumparna - observera plural - är starkt misstänkta. Felkoderna betyder f ö "mager blandning". Det finns en hel del skrivet i ämnet här på AP, så jag skall fatta mig kort. Sök sedan på t ex "bränslepump" eller "sugstrålepump", så blir det mer att läsa. Förutsatt att du har MER än 20-25 liter i tanken, kan den elektriska huvudpumpen i tankens högra halva misstänkas. Själva pumpen eller dess strömförsörjning. Det finns ett relä, som ibland ger upp. Pumpen skall gå 2-3 sekunder, när tändningen slås på, och även en kort tid under själva startförsöket, men bara kort, om inte motorn startar. Man kan också försöka tvångsköra pumpen med direktström för att övertyga sig om den är hel eller inte. Den andra pumpen, ofta kallad sugstrålepump, är egentligen en ejektorpump utan rörliga delar (men kan gå sönder ändå) sitter i tankens vänstra halva och sörjer för att bensinen transporteras från den vänstra halvan till den högra, när den totala bränslevolymen är så liten, att bensinen inte kan rinna över av sig själv. Denna kritiska volym ligger just - om jag minns rätt - vid 15-20 liter. /Lennart |
|
|
OM det är problem med strömförsörjningen till bränslepumpen: kolla kablarna som går genom bränslenivågivaren på höger sida. På min brann kabeln av inuti krympslangen inte mindre än 3 gånger: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.