|
|
|
|---|---|
|
Jag har 3 små saker som jag stör mig lite på och skulle vilja ändra på i min F11 535D från 2015. Efter besök på BMW samt disk. med andra verkstäder råder det lite delade meningar om det går att uppfylla mina önskemål med omprogrammering. 1. Jag vill att mina baklyse även lyser i DRL-läget. 2. Att start och stop-funktionen inte går in automatiskt. Funktionen är ju riktigt dåligt inställd från fabrik. 3. Att backspeglarna fälls in automatiskt vid låsning utan att man behöver hålla in lås-knappen. Någon som vet om dessa tre önskemål går att uppfylla och isf. hur gör man det bäst/lättast? | |
|
Hej! 1.Går att programera. 2.Går troligtvis att programera (Har läst men inte fått det verifierat att det inte går att programera om på EURO6 bilar. 3.Går inte, men nästan... Det går att programera så att backspeglarna fälls in med bara 0,5sek fördröjning(orginal är 3sek) vid låsning. Oftast håller man in knappen så länge så att det upplevs som att infällning sker vid låsning. Det är en serie grejer som händer då man håller in knappen, rutorna ska åka upp, taklucka ska åka igen, backspeglar ska vikas in osv. Frågar du på BMW så går det inte, men med ex. E-SYS så går det att programera/koda om väldigt mycket om man så vill, det är bara att hålla tungan i rätt mun och läsa på så går det bra. E-SYS finns om man söker.... Men som sagt... LÄS på innan du börjar, eller så vänder du dig till någon som redan har program. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
2. Det går att programmera. Min Euro6 -16 är programmerad så att den kommer ihåg i vilket läge jag hade start-/stop när jag stängde av bilen. Om jag har stängt av start-/stop så kommer den alltid att förbli i det läget tills dess jag själv aktivt ändrar genom ett tryck på knappen. Jag tror att denna programmering ger i princip omvänd funktion i jämförelse med hur det var vid nyleverans(?). Mitt bakljus programmerades samtidigt så att det lyser i DRL. Fick även en del kul features på köpet, t ex att M-loggan välkomnar mig när jag låser upp bilen och instrumenten tänds upp. Jag har skrivit mera om detta i annan tråd, men hittar den inte just nu. Den som är duktig på sök hittar den nog. |
|
|
1 & 2 går antingen med en ODB adapter och appen Carly eller med mjukvaror som Inpa/Esys. Carly är lättast att göra själv. Låna en ODB adapter eller köp från detas webb, och ladda hem appen. Eller hälsa på någon i forumet som kan hjälpa dig. Bmw själva brukar inte vilja hjälpa till. Länk |
|
|
Jimmyboy Om du är i mitten av Skåneland (jag finns i Höör) så har jag Carly om du vill testa (själv på egen risk) :) |
|
| Jag säger som sarli. välkommen till hälsingland. Du får låna carly gratis. Själv har jag fixat start/stop och tagit bort plinget till bältesvarnaren. | |
|
Jag lånar tråden. Går det att programmera om ljusvredets autoläge i F11 så att det är dimljuset som tänds vid mörker i stället för halvljuset? Jag vill själv bestämma när jag vill ha halvljus och jag kör ofta med dimljuset i tunnlar och vid skymning då jag inte behöver lysa upp vägen för att se den men samtidigt behöver jag då ha instrumenten upplysta. Dimljuset borde också blända mindre eftersom dess ljuskägglas vinkel mot vägbanan är brantare än halvljusets. Vänligen Näckrosen P. S. Min bil är äldre och har från början bakljusen tända vid DRL-läge. D. S. I rather go ponding |
|
| Jimmyboy bor du nära sthlm? | |
|
Tack för hjälpen! Nu är mina önskemål lösta. 😀 Jag inhandlade en Carly-adapter (605kr) och köpte deras mjukvara Pro (579kr) . Sedan va det ju busenkelt att koda om dessa funktioner enligt mina önskemål. Förstår att BMW kanske inte vill använda ett 3:e parts program som Carly men det är för dåkigt att de inte vet och kan utföra detta med motsvarande BMW-system. Mvh Jimmy |
|
|
De vill väl inte göra bilen olaglig. Den är tex cerifierad med att start/stop ska vara automatiskt aktiverad vid start, föraren ska sedan kunna koppla ur den tillfälligt vid behov. Programmerar du bort den automatiska aktiveringen vid start är bilen inte certifierad längre. Löjligt javisst, men en del återförsäljare är känsliga för sådant. |
|
|
BMW MAN; har du verkligen torrt på fötterna nu? Du kanske har rätt, men vad har du i så fall för belägg för detta? Jag har undersökt saken ganska noga och jag kunde inte finna att det skulle vara något som helst problem, absolut inte olagligt eller ens påverka garantin, etc. Någon sådan certifiering som du nämner är inget som de känner till hos mina två olika BMW återförsäljare som jag har pratat med, framförallt ingenting som någon av dem bryr sig om överhuvudtaget. |
|
|
Jag är ingen expert men det är vad jag fått veta i alla fall. Att bilen är certifierad kan du väl inte ha missat. Om bilen är EU-helbilsgodkänd får man ju knappt tömma askkoppen. Att confa om start/stopp, att byta däckdimention eller fälgar osv som kan påverka så är det inte tillåtet. Att sedan inte en enda människa i hela värden bryr sig ett skvatt om de reglerna är ju en annan sak. |
|
|
Ja, bilen är certifierad. Start/stop skall finnas, och original funktionen går att deakivera/aktivera. Men ingenstans i certifiering är specificerat om funktionen för start/stopp fungerar på det ena sättet eller det omvända. Certifieringen omfattar alltså inte själva knappens funktion hos start/stop. Och precis samma sak gäller för bakljuset i DRL. Jag tror dessutom att alla begriper att det inte kan vara olagligt att bakljusen lyser tillsammans med främre belysning, eller hur? Jag har regelbundet samarbete med Bilprovningen och med Opus. Deras utbildare är mycket pålästa i regelfrågor och i sådana här frågor. De säger att start/stop ska finnas, enligt bl a helbilsgodkännande. Men om knappens funktion/automatik för aktivering/deaktivering har omvänd funktion berörs inte. Och som sagt, vem bryr sig? |
|
|
Tack Ulf530 för ett bra svar. Det är ju rätt intressant, hade VW haft en knapp där man kunde valt manuellt mellan ett EU-certifierat läge och ett läge med hög effekt och låg förbrukning på sina dieselbilar hade det varit lagligt och ingen dieselgate funnits. Det finns ju mängder med bilar där man kan välja sportläge, vilket ju gör att man frångår certifieringen för förbrukning, utsläpp och ljudnivåer. Man har ju t.o.m spjäll som öppnas så det dånar rejält. Nu lade VW in det automatiskt istället, och det gick ju inte så bra. |
|
|
Nä, VW torskar väl i princip på att man använt falsk marknadsföring? Man har uppgett något som senare visat sig inte stämma, man åker dit för att man medvetet har manipulerat och ljugit. Men certifieringen i sig, med avgasregler osv har man ju formellt klarat. Under de givna förutsättningarna, på rullande landsväg, så har man bevisligen och rent formellt faktiskt klarat mätningarna vad gäller utsläppskraven. Det är ju faktiskt dokumenterat. Och det handlar nog inte om där finns en knapp eller om allt sker automatiskt. Som jag tidigare skrivit så är jag mycket förvånad att underleverantören (kanske Bo...h?) har klarat sig så lindrigt undan allt. Självfallet har underleverantören levererar styrsystemet programmerat och komplett färdigt till VW, inklusive denna funktion/finess. Självfallet har inte VW brutit komponenten och själv gjort någon omprogrammering eller lagt till någon funktion. Om VW har vågat specificerat och beställt denna funktion/finess av underleverantören har man ju verkligen chansat på ett korkat sätt, det är ju som gjort för att bli avslöjad. Mera sannolikt är att underleverantören har förstått detta behov hos VW, och flera tillverkare? Erbjudit dem denna funktion mot betalning och VW nappade på detta erbjudande. Kanske var deras motorkonstruktioner sådana att men helt enkelt var tvingade att ta till sådana ful-knep? Jag är förvånad att inte fler avslöjanden har kommit. Och jag är förvånad att inte underleverantören har "åkt dit" på något sätt. |
|
|
Ja. det är ju ingalunda någon ny ide. I USA har ju liknade fall funnits i 15 år där lastbiltillverkare fått böta för motorstyrningen kände att bilen gick på rullar och drog ned utsläppen vid smog-check. Har för mig att någon svensk lastbilstillverkare var med på ett hörn på usa marknaden. Då försökte de komma undan med att det var en säkerhetsfunktion som drog ned effekten när bilen inte rullade på riktig väg. Så vare sig VW eller Bosch kom på något nytt, bara kopierade gammal teknik. |
|
|
Bilen ska köras i körcykeln i _exakt_ det utförande som den är när den startas upp. Inga knapptryckningar får krävas. Detta innebär att S/S alltid måste vara igång efter start samt exempelvis bilar som Lamborghini Gallardo mfl alltid startar i autoläge. Det är därför BMW inte får programmera bort S/S. Att det är fullt möjligt är en annan sak. ------- //Lövet |
|
|
Olagligt eller inte..Start/stop var det första jag kodade bort på mina bilar. Faktiskt var start/stop anledningen till att jag blev intresserad av kodning. www.facebook.com/bmwkodning |
|
|
Andreas, ja så hade jag också fått för mig att det låg till. Men lite skumt är det, min 535xd startar alltid i Comfort+ läget med S/S på, men för att komma ned i certifierade värden är det väl Ecco+ läget bilen körts i av BMW under certifieringen har jag läst. Och i ECCO+ läge startar den inte automatiskt. Så nu vet jag inte riktigt hur det ligger till. |
|
|
Men eco+ läget går att programmera automatisk. 😉 Men den blir lite segare och lugnare så. Också enda sättet att få frirull på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.