|
|
|
|---|---|
|
Hej BMW-nördar! Har en nördig fråga åt er. Jag har en E46 318i N42B20 från -02. Den drog olja mycket och länge tills jag bytte ventiltätningarna. Nu drar den inte olja längre men den går lite slött, och luktar illa om avgaserna. Jag har läst att kattarna kan ta skada av hög oljeförbrukning, vilket verkar rimligt. Jag ska precis byta den stora katten, men det är även två stk mindre kattar på grenröret, som jag antar är ”för-kattar”?? Dvs de som ska fungera innan den stora blir varm? Det sitter lambdasonder i dem också. Jag har noterat att det bara verkar vara årsmodell 02 av 318i som har kattar på grenrören, när jag söker på andra årsmodeller kommer grenrör upp utan dem. Grenröret som jag har kostar ca 5000 att köpa, medan ett vanligt kan köpas för en spottstyver. Nu till mina frågor: Varför är det bara 02-orna som har kattar på grenrören? Modellerna tillverkades ju till typ -06? Och måste man ha de där för-kattarna där? Jag förstår ju också att det är bättre för avgasreningen, men om de saknas på senare modeller verkar det ju konstigt. Jag undrar eftersom jag misstänker att de är igensatta av gammalt oljeläckage, och jag tänkte om man kan ersätta grenröret med ett från en annan modell? Men har man lamdasonder över då? Tacksam för svar från folk som vet vad de pratar om.. ;) Mvh | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
En 318i med N42'an som är tillverkad säg, slutet 01' (som 02's modell) listas med det grenröret med kattar på, som artikelnummer 18407506559. Det artikelnumret gäller på dessa modeller/motorer från 03/2000 till 08/2006. Varifrån har du fått att det bara ska gälla 02'? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.