|
|
|
|---|---|
|
Hö blinkers började krångla plötsligt på min E30 Cab -90. Fungerar t o f. Hö blinkerslampa var lite rotsangripen i hållaren, gjorde rent och smorde, bytte lampor runt om, men felet kvarstår. Fungerar t o f. kan felet ligga i blinkerrelä eller i blinkerarmen i ratten? Någon som har en idé om var man kan börja leta.... Haddock | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här är mina tankegångar - utifrån infon här ovan. Är det bara höger fram som glappar - fungerar alla andra? Är det höger fram blinkers eller höger fram sidoblinkers (den på framskärmen) som glappar? Om det bara är en enda som glappar så kan man utesluta * blinkerarmen i ratten och en hel del kablage därefter (detta då alla blinkers på ena sidan drivs av samma ledning och delas upp först en bit in kablaget). * blinkersreläet (då det är samma relä som sköter både vänster och höger sida och driver alla blinkers) Såhär ska du göra... Steg 1 : Gör en visuell kontroll av kontakten och dess kabelinfästningar (kolla efter brott/skador/korrosion/) in till den glappande blinkers. Steg 2 : När felet uppstår - mät och avgör om du i kablagekontakten till blinkers har spänning (vänster blinkers brukar ha blå/röd och höger brukar ha blå/svart). Steg 2A : Om du har spänning här, verifera att jorden från kablagekontakten fungerar OCH orkar bära en viss ström (brukar sitta 21W vilket ger 1.75A) så prova med en testlampa på tex 10W eller 21W du har liggandes. Här måste man tänka på en sak... Om felet beror på glapp i kablage (det händer att koppartrådarna går av inuti kabeln och det syns inte utifrån) så kanske du temporärt fixar problemet när du lossar kontakten - dvs felet är närvarande och du lossar kontakten och omedvetet fixar till felet och nu mäter du upp och ser allt verkar bra - du har nu påbörjat din wild goose chase resa! Därför rekommenderar jag att koppla in kontakten igen och se att felet är kvar efter du utfört mätningen - vill du vara extra säker så gör detta ett par gånger och se till att du får ett konsekvent beteende vid dina mätningar. Steg 2B : Om du inte har spänning här, så vet du var du ska börja felsöka! :-) Steg 2C : Om du inte har en fungerande jord här, så vet du var du ska börja felsöka :-) |
|
Hej och tack för svaret! Det glappar BARA på höger sida, dvs fram/sido och bakljus blinkers är ur funktion till och från. Däremot vänster sida fungerar klanderfritt. Har upptäckt att om man trycker blinkersarmen INÅT mot ratten och för upp den i övre läget så fungerat det plötsligt. Varningsblinkers fungerar utan problem. Ok, jag får ta och orientera mig fram med dina goda anvisningar så får vi se om det ordnar sig. Tack igen för mycket god info!! Haddock Haddock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.