|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet var man kan få tag färdiga kabelhärvor som går via gångjärnen till bakluckan? Förutom hos bmw, dessa har jag provat och nu är det dax igen... Mvh Pelle | |
|
Det brukar vara mycket billigare att beställa t.ex via eBay. Exempel: Länk Det viktigaste vid montering av nya kablar tycker jag är att ta bort kabelkanalerna vid gångjärnen. De är de som orsakar kabelbrotten när kabeln böjs i ett skarpt veck varje gång bagageluckan stängs. Jag har satt fast mina kablar med svarta buntband i gångjärnen istället. Visst, kanske inte så snyggt, men då slipper man (förhoppningsvis) byta kablar snart igen. Mina har hållit i fyra år nu... |
|
|
Härifrån köpte jag ny kabelstam till min E39’a; Länk I tysk maner håller satsen hög kvalité och kommer med fina manualer. Vad som gör dessa stammar verkligt fina är de rikkardeliga kablarna och dess silikonisolering. Kablarna kommer hålla sig mjuka och fina betydligt bättre än de tråkiga pvc-isolerande som installeras original. Allt för ett mycket överkomligt pris dessutom! |
|
|
Tack för snabba svaren :-) Har letat efter just siliconkablar men inte hittat nåt förrän nu och dessutom färdigt kit. Klockrent, så får det bli. Bara att beställa på sidan antar jag? Mvh Pelle |
|
| Ja det funkade fint att köpa därifrån. Normal leveranstid och inga problem vid min affär. | |
|
Snyggt Epoc, jag letade precis efter det där företaget Köpte därifrån till min e61 agbhade för några år sen, och har letat några dagar nu, efter sencom, eftersom det börjar vanka sig byte på e39an åxo Förra gången jag handlade, funkade det mycket bra, och det är riktigt ttevliga, mjuka hållbara kablar, som överlever väl i gångjärnen |
|
|
Jaha då har man beställt kabel stammar från sencom. Trött på att det aldrig går att låsa bilen bilen, och inga kanaler på radion sparas när man stänger av bilen. Ska komma ihåg att strunta i de svarta kabel kanalerna vid installationen, låter mer vettigt att kablarna inte blir veckade. Vad behöver ni för verktyg? Kanske är värt att lägga pengar på en skaplig kabel skalare lr vad det nu heter.. förslag? Någon som vet om man får med några beskrivningar eller får man leta på youtube? Tänker på om kabelstammarna matchar färgerna på bilens original kablar.. |
|
|
Sencom har en youtubefilm som åtminstone ger en fingervisning, Bra verktyg underlättar, framförallt en sån tång att klämma ihop skarvhylsorna med |
|
| Jo deras filmer har man sett ett par gånger nu.. redan monterat bort antennförstärkaren för att kolla skicket på denna. Ska förbi mekonomen imorgon och kolla efter det verktyget.. kan vara värt att lägga några spänn så att det verkligen blir bra.. sett filmer där de löder? Är det nödvändigt.. känns som hylsorna med krympslang räcker? | |
|
Klämhylsorna är enklare och ger ett mer stabilt resultat om du inte är en svår fena på att löda Hur går det för dig? |
|
| Trodde jag skulle få kittet innan helgen, men fick meddelande om att jag kan hämtat nu.. så det får bli nu till helgen👍 | |
| Ser nu att kabelstammarna innehåller samma färg på kablarna, den högra stammen innehåller ju fyra bruna, tre gula osv.. vad gör man för att underlätta montaget utav de nya kablarna.. man kan ju inte bara klippa av alla kablar uppe i högtalaren bak, och dra ut dem.. då kommer man ju blanda ihop allt.. några bra tips? | |
|
Du får mäta upp och märka dem med ett, två eller tre streck med permanent penna. Sedan rita en tabell där du skriver in var de olika kablarna går. Jag hade problem med att mina klämverktyg inte klarade den lilla hylsan, "grön storlek". Jag lödde mina och använde krypmslang med smältlim från kjell och kompani. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.