AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.210

Autodoc, det gäller att vara vaken

Sida 1 av 2
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Beställde en del grejer från Autodoc (reservdelar24 och allt vad de heter) och var som vanligt noga med att beställa varumärken som jag litar på.
Hämtade paketet idag och allt (torkarblad, oljefilter, olja, lambdasond mm) ser fint ut tills jag gräver fram mitt nya hjullager till 7:an, det står SKF på förpackningen som det ska men någon har öppnat den och när jag kollar närmare på själva lagret står det FAG.
Nu är det ju inte något fel på FAG men jag har ändå betalat lite extra för att få SKF. Ska bli intressant hur de väljer att hantera detta. Den engelskspråkiga kundtjänsten svarade snabbt och trevligt och vidare diskussion kommer skötas via mail.
Jag hur inte betalat fakturan ännu så jag känner att jag sitter rätt bekvämt inför fortsättningen.

// Magnus

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tur att du åtminstone fick vettiga grejer. De sätter ju i system annars att byta grejer mot sitt eget märke Stark.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det KAN vara så att SKF inte tillverkar egna lager till en specifik applikation och då köper de lager av en konkurrent och lägger i egna askar - hände mig när jag köpte hjullager till en Mercedes S124 - köpte SKF och fick SKF-förpackat lager men på lagerbanorna stod det Timken.
Vid närmare undersökning var detta korrekt SKF bekräftade att just det lagret tillverkade de inte själva utan köpte av Timken.

Nu anses SKF och Timken generellt vara de bästa tillverkarna på marknaden och FAG ligger väl hack i häl kvalitetsmässigt...

Så kolla med SKF:s kundtjänst om det kan vara så att de köper in det lagret externt och förpackar i egna askar.

Visserligen håller jag med om att man måste vara på sin vakt när man handlar av autodoc eller deras klonade sidor under andra namn, de har en förkärlek att byta ut beställda varor mot sitt eget skitmärke "Stark" (som är brandade Kamoka-delar, som krigar i "budgetprisklassen") som är prissatt ÖVER kända högkvalitetsmärken, på eget bevåg, men då brukar de iofs ändra i orderbekräftelsen till Stark och leverera dem i sådana förpackningar...
Av denna anledning har jag i princip slutat att handla från Autodoc - det finns bättre handlare till i princip samma pengar och då slipper man få hjärnblödning varje gång man måste kontakta kundtjänst för att korrigera deras egna "små inititativ".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Men om man mailar, eller använder deras chatfunktion innan, att man inte accepterar att dom byter ut delar till deras Starkprodukter fungerar inte det som en garanti för att slippa det besväret?

Nähä det det gick inte. Chatfunktionen är borta såg jag nu.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det brukar fungera om man meddelar att man inte accepterar utbyte till skitmärket Stark....men det är inget man ska behöva göra som kund!

Deras affärsetik är tveksam minst sagt.

Har handlat hos dessa handlare några gånger i stället och det har fungerat helt friktionsfritt:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
SKF kartongen var öppnad kunde man se på limningen som brutits så någon har högst troligen öppnat för att byta. Vi får se hur det utvecklar sig.

// Magnus

ka
280
kalopps
Cater-pillar
Autodoc har satt i system att bryta upp kartonger och byta ut till billigare delar. Har haft med dom att göra, flera gånger. Utbytta delar till billigare delar.
De byter ut till vilket märke som helst, om dom inte har delen på lager, enligt deras kundtjänst. Snacka om bedrägeri!!!

Köpte en fläktkoppling därifrån av märket febi, men fläktkopplingen fungerar inte som den ska. I det närmaste frusen vid 20 grader varmt och totalt frusen vid minus 20 grader. Begärde att få en retursedel från dom, men det har varit en hel roman av mailande fram och tillbaka utan resultat. De begär bilder av kopplingen och får detta. Ändå vill dom ha mera foto hela tiden och tiden går. En sak är klar. Det är inga mekaniker som svarar på mail. Rena rappakaljan till svar, man får därifrån. Skriver man att delen aldrig är monterad, så frågar de ändå hela tiden om detta.
Har inte jag heller betalt fakturan, då det är en funktionsoduglig del de skickat.

Precis de du skriver 994_Driver: reservdelar24 och allt vad de heter.
Ska bli intressant att följa, vad de beslutar att göra i ditt fall.

Kalopps
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Bedrägeri helt klart. Bra ni berättar så väljer jag annan lev.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Nu skickade de ett mail och förklarade att skf och fag samarbetar och jag därför fått rätt artikel. En länk till skfs hemsida skulle förklara det hela. Tyvärr är länken död vilket jag påtalade nu. Jag har också lite svårt att hitta en rimlig förklaring till den uppbrutna förpackningen om företagen samarbetar...

// Magnus

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skapligt rimlig förklaring ändå. Att kartongen är uppackad är nog för att det redan är sålt en gång och returnerat på öppet köp. Sånt vidaresäljs förstås. Är själva lagret oanvönt?
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Köpte en bränsletryckventil därifrån av fabrikat pierburg. Packar upp kartongen och det är INTE en pierburg BTR. Står pierburg på kartongen, men delen avviker från deras mått och utseende. Ej heller stämplad, pierburg.
Finns en pdf fil, med Pierburgs mått på BTR.

Köpte ett mittre avgassystem därifrån, märkt med 3 olika tillverkare!!!!!!!. Givetvis, en öppnad förpackning.
Ölburksplåt. Clarius, var den verkliga tillverkaren. Skickade tillbaka det, efter mängder av mail.

En sak. Beställer man ett SKF lager, så ska det va ett SKF lager. Om SKF inte tillverkar lagret, så ska det upplysas om detta på sidan, man beställer det ifrån.
Men varför sälja det som SKF lager, när de vet att det är, ett FAG lager?

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag ska försöka få tag på någon på SKF och se vad de har att säga innan jag går vidare.

// Magnus

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
En av de sämre kundtjänsterna... Och tänk inte tanken på att ha två ärenden öppna med dem samtidigt, de reder dom aldrig ut. Jag har provat!
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Sånt här skit gör att jag undviker alla de där 24/Autodoc som pesten.

I största möjliga mån använder jag svenska bildelsbutiker, t.e.x. Skruvat som har en väldigt duktig och bra kundtjänst.
Ja, det är några hundringar dyrare än Autodoc/24 bla bla, men det skiter jag i. Jag vill ha svenskt näringsliv, svensk support och en butik som inte packar om med bajs (Stark).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nåja Skruvat har ju inte en pryttel att sälja utan är enbart en förmedlingstjänst och köper sina grejor lite här och var hos återförsäljare som levererar direkt till kunden.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
thekinglives
hasso: trodde det var så reservdelar24 också gjorde? men jag kan ju ha fel.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kalopps: Det är bara Behr/Hella och Sachs som verkar göra fläktkopplingar som fugnerar som avsett. Sachs griper in tidigare än Behr/Hella.
Övriga verkar gripa in lite godycklig eller mest hela tiden.

Sen är deras kundtjänst iofs också kass och det ända som verkar fungera är att vara vänlig men väldigt bestämd. Jag handlar från Autodoc/reservdelar24 och allt vad deras olika sidor heter, men försöker köpa sånt man vet aldrig brukar krångla, t.ex. bromsar och belägg och liknande "standard-slitgrejer". Endast av kända märken och jag har nu tre st Stark-oljefilter i garaget som jag inte betalat något för.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Marin849
Ja, det blir att köpa en av fabrikat Behr, vilket sitter på bilen sen tidigare.
Nu är bilen avställd över vintern, så det är inte bråttom. Hade de där autodoc varit seriösa, hade man fått en retursedel och problemet löst.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hade det skickat med en returfraktsedel så hade säkerligen många "hemmapulare" skickat tillbaka delar som det inte är fel på och som de till och med gjort sönder eller inte kan montera rätt. Det skulle aldrig funka.

Man köper riktigt billiga delar och det mesta håller acceptabel kvalitet.

Vad är problemet?

MVH Christofer
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att dom bör ha hjärnan påslagen när de mottar klagomål, och snabbt bedöma "är detta en giltig och korrekt retur" eller någon "som bara ångrat sig efteråt eller haft sönder grejerna och vill att vi ska betala nya grejer".
De behandlar alla som fall 2.

Tror också fria returer a la kläder på postorder vore för bra=dyrt.
Ngt långa leveranstider tycker jag..Men annars inte så mkt att klaga på faktist..Ligger nog bra till prismässigt på det mesta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.