AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
764

Kurvljusproblem BMW X1

Le
15
Lenkan
BMW 118i -17
Volvo V90 CC -19
Tänkte dela med mig lite om kurvljusproblem som var en liten huvudvärk för mig själv tidigare.
Jag fick det irriterande plinget några sekunder efter start, "kurvljus ur funktion" samt varningsmeddelande som inte ville försvinna från vare sig Idrive eller i kombiinstrumentet.
Noterade att ena ljuset ställde in sig vid start av bilen, men inte det andra.
Felsökning av om det är ställmotor (SMC) eller kurvljusmodulen (ALC - kretskort) kan göras genom att bara byta plats på locket där kablarna går in till ALC-modulen mellan den "friska" och "sjuka" sidan. Detta är alltså det lock du enklast kan knäppa loss, ovan kontaktstycket till strålkastaren.
I mitt fall flyttades felet med ALC-modulen vilket tyder på att denna har brunnit.

Ny ALC-modul kan köpas på skroten eller hos BMW och behöver kodas in i bilen för att fungera.
Skulle SMC vara kaputt (dvs problemet följer inte med ALC modulen) så kan man enkelt köpa ny eller begagnad sådan och bara byta. Detta är den runda metalldelen med en arm och kula på - styr höjdläget på ljusen. Denna behöver inte kodas till bilen på något sett.

MVH
AL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.