AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
16.012

Starta med startkablar

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Hej!
Ska använda min X3a för att starta en annan bil med startkablar. Ska jag koppla in kablarna på batteriet i bagageluckan, eller finns det poler i motorrummet som går att använda?

Undrar också om det är ok att ladda ett batteri när det sitter monterat i bilen, med batteriet kopplat till bilen? Ingen risk att det blir för stark ström till bilen?

Tack på förhand!

Mr C
Transocean
För plus har du ju pluspol och för jord tar du vilken som helst bult.

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Du har så ny bil som har en laddningdator ansluten i minuskretsen mellan batteri och chassie. Därför ska man *ALDRIG* ansluta något till batteriets minuspol. Då kan inte datorn hålla reda på laddstatus för batteriet.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det sitter alltid numera en framdragen pluspol under motorhuven, där i närheten sitter dessutom en pinne som är till för att enkelt fästa minuskabeln i (är ju så mycket plast där under numera att man får eksem).

Så använd dessa två punkter under motorhuven både för att ladda ditt batteri och även ge starthjälp (gjorde själv det ett par gånger nu denna vecka).

@Mr C : Vad står det i din instruktionsbok om detta?

Ska se om jag kan hitta någon bild...

EDIT : Jodå, hittade en lämplig bild och ringade in hur det typiskt ser ut.
Länk

Vide den röda ringen dnder den röda plasthatten sitter det en framdragen pluspol.
Vid den blåa ringen sitter en pinne som är minuspol och avsedd att fästa starkablar och batteriladdare i.

Använd dessa två i båda scenarios du nämner ovan.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Tack för era svar!
Har inte haft vare sig bil eller bok tillgänglig under dagen. Nu på kvällen så kollade jag och hittade pluspol och lämplig minuspol/plåtbit.

Mr C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.